Wij zijn er achter gekomen dat er vanaf 2015 nieuwe regels zijn voor het aanvragen van een RUT.
Zijn er mensen hier die hier misschien mee rover weten?
Ik heb al diverse instanties gebeld ( in NL en Chili ) maar heel veel duidelijker word het er niet op.
We zijn ook contacten aan het raadplegen in Chili. Maar misschien zijn hier ervaringen of mensen in Chili, die bereid zij ons te helpen met deze procedures.
Ik hoop dat medereizigers een zelfde soort ervaring hebben, waar wij wellicht iets van kunnen opsteken.
Vorig jaar ( 2014 ) hebben wij de RUT nog gewoon kunnen aanvragen. Wij moesten er toen opzetten dat we investeerders waren en kregen zo een brief in de handen gedrukt dat het goed was. Na enkele weken krijg je een pasje. Als je de grens wilt oversteken zorg ervoor dat je een verklaring hebt van de verkoper van de auto dat je met zijn permiso de grens over mag. Ik neem voor het gemak aan dat je een auto wilt kopen?? Als je nog vragen hebt hoor ik dat wel.
Beste Rutger
Heb je tijd/zin om ons te informeren over de te volgen procedures om een auto te kopen in Chili. Blijkbaar heb je ervaring mee…via wie of wat moet je de papieren regelen? Klopt het dat je via een notaris moet gaan? wat is die RUT dat je moet regelen(sorry maar in Belgie kennen we dat begrip niet…)?
Moet je je auto terug verkopen in Chili of kan dat ook in bv Colombia?
Bedankt!
Kat
Ga eens als je in Santiago bent in het centrum naar de SII oficina, die zit op de General del Canto 281, Providencia. Openings uren van 09:00 t/ 14:00.
Daar moet je vragen dat je een RUT voor extranjeros (buitenlanders) wilt aanvragen. Op het formulier dat je aanvraagt moet je ten alle tijden alle stappen invullen. Op een gegeven moment vraagt het blad waarom je als extranjero een RUT nodig hebt, toen werdt mij toe gefluisterd dat het makkelijkste om in te vullen is dat je een INVESTEERDER bent. Altijd goed volgens hun. Als je het blad hebt ingevuld dan krijg je een ander blad met je RUT nummer erop. Dit bewaar je totdat je je pasje krijgt (zo’n 6 weken). Dat pasje krijg je op het adres wat je op dat blad hebt ingevuld. Het adres van het hostel b.v. Maar met dat blad (en het nummer wat er op staat) kun je al een auto kopen. Je gaat dan al die autocentrum’s af (en dat zijn er veel) en je vraagt aan het bedrijf waar je je auto van koopt of hij een ‘autorizacion salida de vehiculo’ opstelt zodat je ook de grenzen over kunt gaan (heel belangrijk). Of je kijkt op www.chileautos.cl, zo hebben wij een mooie fijne camperauto gekocht. Kijk ook eens op ons blog. Zuiden van Zuid Amerika: Roeien met de riemen die we hebben.… Daarna kun je de auto op naam zetten bij een Notario en volgens mij ook bij de SII oficina. Daarna gassen maar ;). Wild kamperen in Chile en Argentina is veilig en gemakkelijk en verschrikkelijk mooi!!!
Verder, als je een auto gekocht hebt dan kun je hem het beste weer in Chile verkopen. Heel gemakkelijk. Gewoon verkopen met je RUT pasje die je hebt gekregen en vervolgens naar een Notario of een SII oficina en op naam van de koper zetten.
Meer vragen omtrend het reizen daarzo kun je me altijd stellen Kat. Overigens weet ik niet de procedure hoe je een auto verkoopt met Chilieens kenteken in een ander land.
Amai, bedankt voor de uitleg! Fijn dat je al die info ‘vrijgeeft’! Dus ik begrijp het goed dat je sowieso 6 weken moet wachten alvoor je dat pasje hebt hé? Dus vragen we dat pasje best onmiddellijk bij aankomst aan en ondertussen auto zoeken, Spaans leren…Chili ontdekken…
Hebben jullie ook rondgetrokken in Patagonië enz…? Denk je dat oktober te doen is om die regio te verkennen? Zou je dat met of zonder auto doen? Misschien dat we dat kunnen doen in die 6 weken dat we op dat pasje moeten wachten? Wat denk jij erover?
Ik ga zeker tijd maken om je blog te lezen! Bedankt voor de link! Kan in je via mail bereiken? (Is die te vinden op je blog) ik denk dat er nog vragen gaan rijzen
Bedankt hoor!
Grtjs
Kat
Helaas gaat het momenteel niet meer zo
Makkelijk omdat de procedure per 1-1 -2015 zijn veranderd voor buitenlanders. Je zal een chileense inwoner nodig hebben die garant staat voor de koop
Op basis van de auto die wij gekocht hebben. Wat betreft het padron, dat duurt 20 dagen, en kun je idd door een notaria een document laten opmaken, dat de verkopende partij jou toestemming geeft om te reizen buiten chili. Verkopen in chili is wel het beste idd en zal de procedure eenvoudiger maken voor de verkoop. Verzekeren via magalennes is de beste optie. Max drie maanden daarna kan je weer verlengen. RUT heben wij via een instantie geregeld, zodat we zekerheid hadden. Wij hadden namelijk niet de tid om een chileense inwoner te charteren.
Nog even een aanvulling. Je pasje zal je niet nodig hebben, deze zal nooit worden gevraagd enkel bij de aanschaf en je aanvraag verzekering. Wij hebben dit gewoon op een papiertje gekregen en dit was meer dan voldoende . Je hoeft dus geen 6 weke. Te wachten. Wij hebben alles in twee dagen geregeld. Als je dan naar een aantal maanden weer in chili bent kun je bij het sii je documenten ophalen ( padron en RUT evt) heel veel succes!!
Dank u voor de info Leonoz. Begrijp ik het dan goed dat het zonder hulp van een Chileen ook kan dan? Via welke instantie heb jij het dan kunnen regelen?
Wat is die padron? Ik ken het niet!
Ik heb inderdaad de indruk dat we ‘succes’ nodig gaan hebben want lijkt allemaal niet simpel. Komt daar nog bij dat we geen woord Spaans kunnen(had mij in januari ingeschreven voor cursus Spaans hier maar door te weinig inschrijvingen werd het geannuleerd :(( ) .
We vragen ons nu wel af of al die moeite voor een auto te kopen get waard is…blijkbaar is er een goed bus-netwerk in ZA en is het gemakkelijk om per bus alles te doen! Wat zijn jullie ervaringen?
Grtjs
Kat
Je moet wel wat Spaans kennen om evt een auto gaan kopen. Alleen omdat je instanties in de hand moet nemen. Okay Lenoz ik wist niet dat dat per 1-1-15 in was gegaan. Dan vervalt alles wat ik zojuist heb getypt. Dan weet ik het ook niet. Je zal een Chileen moeten trouwen Kat ;).