Wij zijn in de voorbereiding om over enkele jaren jaarlijks 4 a 5 maanden in Chile in een camper door te brengen, die wij in Chili willen kopen. Op internet zie ik diverse beschrijvingen hoe e.e.a. in zijn werk gaat, maar heb toch nog enige vragen en hoop dat iemand de pasklare antwoorden heeft:
-
Ik lees dat een Registro Civil e Identificacion in elke “comuna” zit. Waar is deze aan te herkennen en is dit ook zo?
-
Het R.U.T.-nummer is geldig voor 3 maanden. Moet ik dit elke keer als ik uit Nederland kom dit verlengen?
-
Ik heb straks geen vast adres in Chili en sommigen geven dan het adres van hun hostel op, maar hier ben ik eigenlijk niet van plan te overnachten. Welk adres moet ik dan opgeven en als ik wel een adres van een hostel opgeef, blijft dat hostel dan al mijn post blijvend ontvangen? Ik neem aan dat de eigenaar hier niet zo blij mee is.
-
Hoe betaal ik de belasting Permiso de circulación? Krijg ik een aanslag?
-
Hoe betaal je grote bedragen in Chili. Ik kijk uit naar een camper van ca. € 20.000,00. Kan dit via internetbankieren. Mijn ervaring in Argentinië leert dat mensen geen bankrekening hebben.
-
Van wie krijg je een tijdelijk padron voor de tijd tussen aankoop en ontvangst padron?
Gelukkig heb ik nog even de tijd, maar voorbereiding is alles.
Bedankt voor de reacties!!
- Ik lees dat een Registro Civil e Identificacion in elke “comuna” zit. Waar is deze aan te herkennen en is dit ook zo?
In niet elke comuna is een kantoor van het Registro Civil, waar wel, kun je op de website zien: http://www.registrocivil.cl, optie “Oficinas y Horarios”.
- Het R.U.T.-nummer is geldig voor 3 maanden. Moet ik dit elke keer als ik uit Nederland kom dit verlengen?
Is dat zo?
- Ik heb straks geen vast adres in Chili en sommigen geven dan het adres van hun hostel op, maar hier ben ik eigenlijk niet van plan te overnachten. Welk adres moet ik dan opgeven en als ik wel een adres van een hostel opgeef, blijft dat hostel dan al mijn post blijvend ontvangen? Ik neem aan dat de eigenaar hier niet zo blij mee is.
Het registro civil verstuurt alleen het definietive padron naar het adres dat je opgeeft, verder niets, is mijn ervaring.
- Hoe betaal ik de belasting Permiso de circulación? Krijg ik een aanslag?
De permiso de circulación betaal je elk jaar in de maand maart in de municipalidad (Gemeentehuis).
- Hoe betaal je grote bedragen in Chili. Ik kijk uit naar een camper van ca. € 20.000,00. Kan dit via internetbankieren. Mijn ervaring in Argentinië leert dat mensen geen bankrekening hebben.
Als je bij een bedrijf koopt zullen ze je vragen om een vale vista als bewijs dat je het geld hebt. Zo’n Vale Vista regel je bij een bank, maar of dat ook kan als je buitenlander bent, weet ik niet. Ook rechtreeks naar een bankrekening boeken is mogelijk met een SWIFT code. Maar dit zou ik niet doen als je de camper bij een particulier koopt.
- Van wie krijg je een tijdelijk padron voor de tijd tussen aankoop en ontvangst padron?
Bij het inschrijven van het voertuig in een kantoor van het Regsitro Civil kun je een om “Duplicado Certificado de Inscripción” vragen. Volgens mij is deze alleen geldig in Chili en kun je er de grens niet mee over, daarvoor moet je wachten totdat je het definitive padron hebt opgestuurd gekregen.
Grietzen bedankt voor je uitgebreide reactie.
Voor wat betreft het R.U.T.-nummer ga ik er na het lezen van diverse topics vanuit dat je dit slechts eenmalig nodig hebt om een camper te kopen.
Als die eenmaal is gekocht, lijk je het nummer niet meer nodig te hebben als je geen “grote” dingen zoals auto’s hoeft aan te schaffen.
Blijft over de vraag hoe ik grote bedragen aan particulieren betaal als ik daar de camper van koop. Ik kan dit wel met internetbankieren oplossen
door bij mijn bank te vragen de overschrijflimiet te verhogen, maar hebben particulieren wel een bankrekening in Chili of ontbreekt dit vaak
zoals in Argentinië?
**“Ook rechtstreeks naar een bankrekening boeken is mogelijk met een SWIFT code. Maar dit zou ik niet doen als je de camper bij een particulier koopt.”.
Waarom zou je dit niet doen? Wat is het nadeel/risico?
Suerte.
Een groot gedeelte van de Chileense bevolking heeft gewoon geen bankrekening, een ander groot gedeelte van de bevolking heeft een “CuentaRUT” van de BancoEstado en die heeft nogal wat beperkingen, er mag maximaal, geloof ik, maar 2 miljoen pesos op staan, dus daar kan je zeker geen 20.000 euro op overboeken.
Maar ik denk dat als iemand thuis een camper t.w.v. 20.000 Euro te koop heeft staan, dan lijkt het mij dat deze persoon niet tot het armste gedeelte van Chili behoort, en zo iemand zal wel een gewone bankrekening hebben bij één van de vele comerciele banken in Chili.
Tsja, bij een particulier kopen… Het kan natuurlijk wel, maar er zijn vele valkuilen… Ik hoop dat je veel verstand hebt van techniek en de waarde van een Camper goed kan inschatten. Vertrouw niet op de kilometerstand en controleer of er geen openstaande boetes uitstaan en dat de verkoper niet geregistreerd staat als wanbetaler bij één of andere instantie, want dan kan je alsnog de camper ontnomen worden, ook al staat hij intussen op jou naam (ergens zoiets van iemand gehoord…)