Programma Vietnam + Cambodja 23 dagen

Hallo allemaal

al heel wat mensen hebben hier raad gevraagd voor hun reisprogramma en ook ik wil even de haalbaarheid van mijn planning nagaan.
Ik heb drie weken de tijd (kan eventueel met een dagje of twee verlengd worden, ik plan in november te gaan zodat ik 2 verlofdagen win) en wil heel graag een mooie indruk van Vietnam krijgen, maar ook Angkor Wat bezoeken.
Ik heb gelezen dat dat vanuit Vietnam zeer goed bereikbaar is, en de kans dat ik snel nog eens in de buurt kom, lijkt me klein :slight_smile:

Hierbij mijn programma, lijkt dit jullie te doen? (ik wil vooral niet doodmoe naar huis terug keren :slight_smile: )

Dag 1 Vertrek
Dag 2 Aankomst Hanoi
Dag 3 Bezoek Hanoi, 's avonds nachttrein naar Sapa
Dag 4 Sapa
Dag 5 Sapa, 's avonds nachttrein terug naar Hanoi
Dag 6 Excursie vanuit Hanoi naar Tam Coc
Dag 7 Vanuit Hanoit excursie naar Halong Bay
Dag 8 Halong Bay terug rond de middag, 's avonds nachttrein Hanoi - Hué
Dag 9 Aankomst en bezoek Hué
Dag 10 Bezoek Hué
Dag 11 's Morgens bus (of trein, wat is het aangenaamst?) naar Hoi An
Dag 12 verblijf in Hoi An (dagje strand!)
Dag 13 Taxi naar Danang en nachttrein naar Nha Trang
Dag 14 Nha trang (bezoek aan Po Ngar Cham Towers)
Dag 15 Bus naar Dalat, aankomst 's avonds
Dag 16 Dalat (eventueel uitstap met Easy Riders met 1 overnachting)
Dag 17 Dalat
Dag 18 Ho Chi Minh Vlucht vanuit Dalat, nadien bezoek Ho Chi Minh
Dag 19 Ho Chi Minh bezoeken
Dag 20 Vlucht Ho Chi Minh - Siem Reap (aankomst met eerste vlucht om 10u)
Dag 21 Siem Reap - Bezoek Angkor Wat
Dag 22 Vlucht Siem Reap- Ho Chi Minh 11u20-12u40 (loont het de moeite om terug te keren naar Ho Chi Minh centrum of beter overnachten in de buurt van de luchthaven?)
Dag 23 Ho Chi Minh - Thuis! 09u55-17u15

Ik denk er ook aan om dag 4 en dag 5 in Sapa te skippen en op het einde van de reis de Mekong Delta mee te pikken gedurende 2 dagen.

Alle aanbevelingen zijn welkom, dit is maar een eerste plan op basis van wat ik gelezen en gezien heb in gidsen en ik graag zou willen zien (maar ik weet uit ervaring dat ik altijd wat teveel wil zien :slight_smile: )

Dankjewel!

groetjes
Sofie

Hallo Sofie,

Ik heb je schema eens bekeken en ook je opmerking dat je ZO Azië misschien nooit meer gaat bezoeken in de komende tijd.
En ja ik denk dat je te veel wilt zien, maar ik denk dat je moet gaan strepen.

In je schema wil je stranddagje in Hoi An , maar die kan ik je niet beloven, weet wanner je gaat?

Misschien is een advies om alles in 3 delen te doen.

Deel 1
Het noorden
Sapa, Halong Bay en Mai Chau
Deel 2
Het zuiden
Saigon, Strand?, Mekong Delta
Deel 3
Cambodja
Ankor Wat

Waar je dan de dagen op indeelt is niet belangrijk , maar vliegen op Sien Reap is echt wel duur, en dan voor 1 dag , entree is ook best wel duur .
Zou Cambodja dan uitspreiden over meerdere dagen om het gemiddelde te drukken.

Is jammer voor Dalat en Hoi An, maar dan kan je wel strand nemen op bijv Phu Quoc of Mui Nee/ Phan Thiet?

Denk er maar eens over na over mijn gedachte.

gr.
Ton.

Hoi Sofie,

Het is miss een idee om op dag 8 vanuit Halong Bay een taxi te pakken naar Haipong (ipv terug te gaan naar Hanoi) en daar een vlucht te pakken op Danang en van daaruit met de Taxi naar Hue. Wij hebben dat vorig jaar ook gedaan op aanraden van Ton en dat is ons heel goed bevallen. Je komt dan 's avonds uitgerust in Hue aan. terwijl je de dag erna nog moe bent van de nacht trein anders.
Als je in Sapa een trekking wil doen dan waarbij je van de paden afgaat en niet veel toeristen tegenkomt met een homestay dan zou ik dat met de sapasisters doen een van onze hoogtepunten van onze reis.
Een ander hoogtepunt van onze reis was onze 3 daagse tocht met de Easy Riders, Ik zie dat je op dag 15 naar Datlat wil met de bus en dan evt een tocht met ze. Maar je kunt ook van Nha Trang naar Dalat rijden met ze. Als je dat van te voren aan ze vraagt komen ze je in Nha Trang ophalen je moet dan wel een aanbetaling doen, zodat zij weten dat ze niet voor niks rijden. De 3 daagse tocht van Nha Trang naar Dalat is geweldig!! En dag ben je daarmee dag 15 en 16 en 17 mee bezig. Onze gidsen waren Thiet en Lam.

Verder was het bijna het schema wat wij hebben gedaan en dat was voor ons goed haalbaar.
Maar wij zijn dan ook geen strand mensen . Wij hadden dan de mekong ipv cambodja.
Zal ons schema er nog bij zetten zodat je een indruk hebt wat voor ons goed haalbaar was…

Bij deze ons programma wij waren ook in november in Hoi An en Hue en hebben prachtig weer gehad ook aan het strand.
Het programma was voor ons prima en goed haalbaar.

Dag 1 Annkomst Hanoi , s middags Hanoi wandeling

Dag 2 Hanoi overdag Hanoi (wandeling o.a. langs war museum)

Nachttrein naar SAPA (alleen Dagrugzak met benodigheden mee)

Dag 3 Sapa trekking met sapasisters met homestay

Dag 4 Sapa trekking met sapasisters

Nachttrein naar Hanoi (douchen in hotel van 1ste nacht en alle bagage weer meenemen en meteen door naar excursie Halong Bay 8.00 uur)

Dag 5 Halong Bay

Dag 6 Halong Bay (niet terug naar Hanoi( met Sinh Toerist) maar taxi naar vliegveld van Haipong ong 80 km)

Vlucht naar Danang vanuit Danang taxi naar Hue

Dag 7 Hue wandeling citadel bekijken (evt zelf scooter huren en tombes bezichtigen allemaal zelf niet met excursie) bij ons regende het een halve dag dus alleen citadel gedaan

Dag 8 DMZ tour met excursie

Dag 9 scooter gehuurd en naar 3 tombes geweest ’s middags (rond 14.00 uur) de bus naar Hoi An

Dag 10 Hoi An stadje bezichtigen evt kleding bestellen wandeling
Naar het strand geweest ‘s middags

Dag 11 Scooter gehuurd en zelf naar My Son gereden 50 km beetje uitgelegd door andere Nederlanders hoe we moesten rijden . Wij vonden dit niet heel bijzonder. Waren de Tombe’s in Hue indrukwekkender. ’s Middags kleding opgehaald. En rond 18.00 uur de nachtbus naar Nha Trang.

Dag 12 Nha Trang , aankomst rond 6 uur ’s ochtends, bagage achtergelaten in hotel, konden later pas op de kamer en wandeling gemaakt. Een standbedje gehuurd op het strand en bijgeslapen. Van een nachtrit moet je de dag erna bijkomen.
’s Avonds kennis gemaakt met de easy riders.
Daarna nog een wandeling door Nha Trang . Dit is een super toeristische stad vol met Russen. De reden voor ons om hiernaartoe te gaan was dat wij vanaf hier wilden vertrekken met de easy Riders.

Dag 13 Easy Riders

Dag 14 Easy Riders

Dag 15 Easy Riders aankomst ’s avonds in Dalat

Dag 16 Dalat ’s ochtends en ’s middags met Vietnam airlines naar HCMC
Ingecheckt in hotel en meteen excursie’s geboekt

Dag 17 excursie naar Cao Dai tempel en Cu Chi tunnels
( wij met de Sinh Tourist)

Dag 18 Saigon (HCMC) bezichtigen zelf niet met excursie

Dag 19 excursie Mekong Delta (2daagse)

Dag 20 excursie Mekong Delta (als je dit zelf kunt doen ipv van met een excursie zou ik daar voor kiezen excursie gaan met max 50 personen is ons verteld wij waren met 22, wij hadden dit niet voorbereid om zelfstandig te doen, het was wel een leuke excursie maar is leuker om met z’n 2en te doen)

Dag 21 excursie naar Can Gio er gaan niet veel excursie buro’s hiernaartoe er is weinig vraag naar maar zeker de moeite waard. Het is te boeken als privé-excursie dan ben je 75 dollar pp kwijt wij wisten niet of dit de moeite waard was en betaalden 25 dollar pp. Can Gio is een tocht door het mangrove bos naar een militaire basis en terug. In dat gebied leven ook veel apen en je ziet krokodillen deze zijn wel afgeschermd. Met de excursie ga je eerst naar een markt het strand en een lunch. Als je met een privé excursie kunt gaan en meer tijd in het mangrove bos bent zou ik daar voor kiezen als je het er voor over hebt.

Dag 22 ’s ochtends HCMC en ’s middags terugvlucht naar Amsterdam.

Het was voor ons een geweldige reis!!
Groetjes Ingrid.

Hallo Sofie,

Ik zal even inhaken op de reakties van Ingrid icm je oorspronkelijke schema.

Zie nu dat je in november wilt gaan en normaal gesproken is hoi An, strand en november dan niet de meest ideale combinatie.
Dus wanneer het weer tegen zit heb je daar geen strand.

Maar wanneer ik het schema van ingrid volg, zou je ook deze optie hebben.

Dag 1 Vertrek
Dag 2 Aankomst Hanoi
Dag 3 Bezoek Hanoi, 's avonds nachttrein naar Sapa
Dag 4 Sapa
Dag 5 Sapa, 's avonds nachttrein terug naar Hanoi
Dag 6 door naar Halong Bay
Dag 7 aankomst Halong bay en door naar Hue via hai Phong
Dag 8 bezoek Hue
Dag 9 via de Hai Van pas naar Hoi An
Dag 10 Hoi An
Dag 11 Hoi An naar Nha Trang vliegen, bus trein.
Dag 12 Nha Trang met ER naar Dalat en towers met de tour
Dag 13 ER naar Dalat
Dag 14 naar Saigon
Dag 15 Saigon verkennen
Dag 16 Cu Chi
Dag 17 naar delta
Dag 18 van delta terug naar Saigon
Dag 19 Saigon naar SR
Dag 20 SR
Dag 21 SR
Dag 22 Vlucht Siem Reap- Ho Chi Minh 11u20-12u40 (loont het de moeite om terug te keren naar Ho Chi Minh centrum of beter overnachten in de buurt van de luchthaven?)
Dag 23 Ho Chi Minh - Thuis! 09u55-17u15

Ik denk dat ik heel dicht bij het schema van Ingrid ben gebleven en je zo ook een dag meer SR hebt, want 1 dag is wel wat minimaal voor Angkor Wat en omgeving.
Ik ga er ook naar toe aan het eind van het jaar en weet wat een ticket kost en om dan ongeveer 350 usd pp voor een retourticket + entreegelden uit te geven voor 1 dag Angkor Wat is wel wat veel.

Mijn gedachten waren in de eerdere post van mij als volgt

Het noorden als het schema van Ingrid
dan Hoi An enz overslaan en vanaf het noorden vliegen naar Saigon.
Saigon verkennen en dan vliegen op SR.

Daar dan 2 a 3 dagen verblijven.
Verder naar Phnom Penh , daar 2 nachten, dan naar Chau Doc, 2 nachten, naar Can Tho voor 2 nachten.

Wil je strand dan vliegen vanaf Can Tho ( heb je ook niet de kosten van het vervoer naar saigon vanaf Can Tho ) naar Phu Quoc, wil je geen strand dan dan naar Saigon.

Dus zonder strand heb je dus enkele dagen over en die zou je kunnen plaatsen in Centraal Viet Nam en dan daar met de ER kunnen invullen.

Ik denk dat je nu best wel stof hebt om over na te denken en een afweging te maken.
Misschien komen er nog andere opties binnen?

gr,
Ton.