Programma Bangkok en omstreken

Hallo,

Ik ben volop bezig met het uitwerken van onze Thailand reis.
De eerste paar dagen in Bangkok en omstreken heb ik al af:

Dag 1: zondag 6 april 2014
-08u00 Aankomst vlucht Bangkok
-09u00 Check in hotel + opfrissen
-13u00 Fietstocht Bangkok
-Avond: Thaise box wedstrijd of Thai diner

Dag 2: maandag 7 april 2014
-07u00 Tocht over de Rivier met bezoek aan Wat Arun
-12u00 Lunchen
-13u00 Bezoek Grand Palace, Wat Po en Wat Phra Keo
-Avond: Chinatown

Dag 3: dinsdag 8 april 2014
-07u00: Rit Bangkok – Damnoen Saduak (94km – 1u30)
-11u00: Rit Damnoen Saduak – Kanchanaburi (89 km – 1u30)
-13u00: Check in + Lunchen
-14u00: Brug over de River Kwai + Begraafplaats geallieerden + boottocht op de River Kwai

Dag 4: woensdag 9 april 2014
-Rit Kanchanaburi – Hell Fire Pass (37.4 km – 38min): liefst per tocht over de River Kwai?
-Hell Fire Pass: het museum bezoeken (+ nog andere zaken? )
-Na de lunch: Erawan Park (44km – 1u)
-Avond: Rit naar Kanchanaburi (77km – 1u30)

Dag 5: donderdag 10 april 2014
-08u00: Kanchanaburi – Ayutthaya (152 km – 2u)
-14u00: naar de luchthaven (91.5 km – 1u10)
-18u00: vlucht naar Chiang Rai

Kleine opmerking: wij hebben snel dingen gezien. Dus 4 uur (of iets minder) is genoeg voor ons voor Ayutthaya.

Is dit programma doenbaar ?
Dan nog kleine vragen:
-Damnoen Saduak: hoeveel tijd en geld uitrekenen? Kan je er zelf met een bootje tussenvaren?
-River Kwai: is een boottocht mogelijk tot aan Hell Fire Pass? Zo nee, tot waar gaan de boottochtjes? Tijd en kost?
-Dodenspoorlijn: is dat de moeite? Wil niet 2 uur op een overbevolkte trein gaan zitten met 40 graden :s
-Hell Fire Pass: is er nog iets te zien buiten het museum?

Alvast bedankt!

Laura

Damnoen Saduak er is ook niets, maar dan ook niets authentieks meer aan.
Gewoon puur nog voor de toeristen.(zou ik skippen)
Een minder bekende, en daarom misschien wel leukere drijvende markt is in Taling Chan, in Thonburi (de westelijke oever van de Chao Phraya).
Indien je wel van plan bent om Damnoen Saduak te bezoeken dan kan je er ook de Rose Garden bijnemen.
Het is eigenlijk een show waarin je kennismaakt met het dagelijkse leven van de Thai en zijn cultuur. Je ziet hoe ze werken met olifanten, hoe een trouwceremonie eruit ziet en je krijgt een demonstratie van hun volksdansen

Bdankt voor de goede tip. Hoever is de Rose Garden gelegen van Damnoen Saduak? Tis wel wat puzzelen want ik wil die dag nog zeker zien wat gepland is (River Kwai)

Nou ik denk zo’n 35km (dichter naar Bkk) ligt op dezelfde weg als je naar Damnoen Saduak rijd.
Gewoonlijk als je een tour boekt in één van de vele reisbureautjes in Bkk kan je deze twee combineren met elkaar.
De rit met de bus vanuit Bkk (Southern Bus Terminal) richting Floating Market duurt zo’n 2,5 uur.
Als ik je wat raad kan geven,boekt gewoon deze toer bij een reisbureau,want als je er individueel naartoe rijd ben je wel ettelijke uurtjes onderweg,alsook moet je vroeger op staan,en dat is nu ook niet de bedoeling denk ik?

Hoi Laura,

Goed vooruitzicht dat je naar Thailand komt, ook al is het nog ver weg.

Ik zie dat jullie van plan zijn tijdens het Thaise Nieuwjaar te reizen, Songkran, wat van 13-15 april gevierd wordt (en in sommige plaatsen langer). Vlak voor, tijdens en na deze dagen is het de drukste periode van het jaar wat het openbaar vervoer betreft, houd hier rekening mee. Mocht je rondom of tijdens Songkran met openbaar vervoer willen reizen (zoals de nachttrein) zorg dan dat je tijdig reserveert (nachttreinen kunnen vanaf 60 dagen voor de reisdatum geboekt worden).
Wil je Songkran in Chiang Mai meemaken, dan zou ik ook alvast accommodatie van tevoren vastleggen. Songkran vind ik zelf nog steeds een van de leukste feesten in Thailand en

Een fietstocht door Bangkok is eigenlijk echt een must, al ben ik bevooroordeeld omdat ik bij Recreational Bangkok Biking werk. Maar ook voordat ik hier werkte, raadde ik een fietstocht door Bangkok bij iedereen aan. Tijdens de fietstocht kom je op plekken waar je zelf nooit zou komen en je krijgt een heel ander deel van Bangkok te zien, zonder toeristen (tenzij je een fietstour door Chinatown gaat doen).

Wat de tocht over de rivier betreft kan je bijvoorbeeld ook de expressboot nemen. Stap op bij Saphan Taksin (Central Pier; neem de boot met de oranje vlag) en vaar helemaal naar het eindpunt, Nonthaburi. Hier kan je de lokale markt bezoeken en zelf wat Thaise lekkernijen uitproberen. Weinig toeristen dus erg leuk. Je kunt hier eventueel ook lunchen bij een riverside restaurant.
Vervolgens kan je de expressboot weer terugnemen en uitstappen bij de Tha Chang pier (N9) voor een bezoek aan het Grand Palace & Wat Phra Kaew.
Hierna kan je van het Grand Palace naar de Wat Pho lopen en als je de Wat Pho bekeken hebt, loop je weer naar de rivier en kan je bij de Tha Tien pier een pontje naar de overkant nemen (Wat Arun).
Met het pontje kan je dan weer terug en een taxi of tuk-tuk nemen naar Chinatown.
Hier vind je een kaartje met de haltes van de expressboot: http://www.innbangkok.com/images/boat_map.jpg

Zoals Georges al aangeeft is Damnoen Saduak verschrikkelijk toeristisch, maar veel mensen die naar Thailand komen, vinden het toch altijd wel leuk om te zien.

De rit over de Death Railway vind ik wel de moeite waard en mocht je nog tijd overhebben in Kanchanaburi, dan is een bezoek aan het JEATH museum of museum naast de erebegraafplaats ook nog de moeite waard.

De tijden in je overzicht zal je enigszins als richttijden hebben aangehouden, maar ik zou hier niet teveel van uitgaan. Uiteindelijk loopt het toch altijd anders dan je van tevoren plant.

Verblijven jullie aan het eind van de reis nog in Bangkok of blijft het bij deze 2 dagen aan het begin van de reis?

Groeten uit een zonnig Bangkok !

Dave

Beste Dave,

Hartelijk dank voor de informatie.
Van die feestdagen was ik al op de hoogte (zie Reisinformatie Thailand –> topic van me). Ik heb net bericht gekregen van een touroperator hier opt werk dat enkel de Grand Palace een probleem zou kunnen vormen tijdens Chakri. Hopelijk is dat dus niet zo.

Het is een heel goede tip van die boten, dan kan ik de voormiddag en namiddag gewoon alles tesamen doen. En verder nog wat rondkuieren in Bangkok of genieten van ons hotel.

Ik ga sowieso wel alles op voorhand boeken. Ik ben een plannertje dus pas ter plaatse iets vastleggen is helemaal niets voor mij.

Ik twijfel nog over de spoorweg. Wat is er dan zo bijzonder aan 2 uur rijden over een spoorweg (buiten waarschijnlijk de mooie uitzichten)?

Dat Damnoen Saduak toeristisch is, vind ik niet erg. Het zijn ook vooral de toeristische plaatsen die ik wil bezoeken (voor mij geen jungle - local - … gedoe) maar respect voor de mensen die dat wel willen doen.
Ik zit nu alleen wat in de war met die Rose Garden. Ik wil die dag nog eindigen aan de river kwai en vind het zo vervelend als we eerst 35km terug moeten rijden, maar het lijkt me wel de moeite.

Onze plannen na dit zijn 2 nachten Chiang Rai, 2 nachten Chiang Mai en dan 4/5 nachten Phuket. Maar eerst wil ik dit deel op punt hebben vooraleer ik het noorden begin te plannen.

Weet u soms iets over tochten op de River Kwai (mogelijk tot Hell Fire Pass, zo ja, de moeite? )

Een laatste puntje: wij willlen sowieso een wagen met privé-chauffeur. Hoe we dat gaan boeken is nog een vraag.

Groetjes, Laura

Het valt me op dat je wel heel strak plant. Ik weet niet of alles haalbaar is maar realiseer je dat het Thailand is, daar kan 50 km in een half uur of in 2 uur afgelegd worden. Afhankelijk van verkeer op de weg of de gemoedstoestand van de chauffeur. Zeker rond songkran kan het zeer druk ( en gevaarlijk) op de wegen zijn.

Ayuthaya heb je in 4 uur zeker de hoogtepunten gezien, althans dat was mijn ervaring.

Ik vind juist mijn programma heel soepel nu, alleen ja, tis altijd wel veel rijden.
Maar ik wil van alles enkel de hightlights hebben gezien dus dit programma is haalbaar.
Tijdens songkran zitten we net in chiang mai (olifanten en tiger kingdom)

Ik probeer alleen je verwachting een beetje te temperen voor als het door externe omstandigheden niet uit komt met je planning. 8 uur landen, dan door immigratie wat soms 10 minuten kosten maar soms ook 45 minuten. Bagage kun je in 5 minuten hebben maar ik heb ook wel eens meer dan een uur staan wachten. Taxi naar hotel in centrum is minimaal 30 minuten. Dan ben je misschien pas om 10.30 in hotel. Opfrissen en hapje eten en toch op tijd zijn voor de fietstocht kan dan ineens een tegenvaller worden.

Vandaar mijn waarschuwing, sommige dingen heb je niet volledig in de hand, zeker niet in Thailand.

[ul]
[li]Het is mogelijk dat er bepaalde delen van het complex zijn afgesloten tijdens Chakri-dag, maar het zal niet volledig afgesloten zijn. Je hebt wel kans dat het op deze dag drukker dan normaal is.[/li][li]Je kan ter plaatse altijd wel een boottocht maken, maar het is niet mogelijk om helemaal naar de Hellfire Pass te varen.[/li][li]Wil je voor de eerste dagen een auto met chauffeur, dan zou je eens een prijsopgaaf op kunnen vragen bij bijvoorbeeld Viengtravel. Houd er wel rekening mee dat veel chauffeurs weinig tot geen Engels spreken.[/li][/ul]

Ja ik begrijp je. We landen om 7u20 dus ik had al marge genomen voor het uitstappen en bagage enz.
Ik weet dat het zeer druk zal zijn, maar ik heb me gebaseerd op de programma’s van touroperators, die het vaak nog drukker maken, daarom doe ik het à la carte. Ik zal er zeker rekening mee houden dat het programma in de war kan zijn.

Slaap jij altijd lekker in vliegtuigen? Hoe gaat je lichaam om met een tijdverschil van 5/6 uur? Hoe gaat je lichaam om op ander eten en hitte?

Zomaar wat puntjes die maken dat ik de eerste dag (na meer dan tien keer Azië) nooit wat vastleg.

Ik zou dag 1 en 2 omwisselen, dan heb je meer vrijheid. Daarnaast ben ik altijd langer bezig met die tempels en het paleis, zelfs nu ik alles al gezien heb :wink:

Absoluut feit! Zelfs met mijn bijna 25 jaar ploegendienst blijf je dat voelen…

De eerste dag na aankomst gebruikte ik altijd om te acclimatiseren. Ik voel me toch vaak wazig na een vlucht van 10-11 uur waarin ik nauwelijks geslapen heb en vind het ook prettig om te wennen aan de warmte. Ik zou dan ook de eerste dag rustig aan doen en een dagje extra Bangkok inplannen.

Tiger Kingdom in Chiang Mai en Tiger Temple in Kanchanaburi zou ik niet bezoeken. Er zijn genoeg verhalen te vinden waaruit blijkt dat de dieren niet even prettig behandeld worden. Daarnaast zijn het geen tamme dieren en zullen het altijd roofdieren blijven. Toevallig vandaag het volgende nieuwsbericht:

Tijgers zien is een absolute lust op onze rondreis (wij zien liever dieren en natuur dan mensen en cultuur). Ik had eerst Tiger Temple op de planning staan maar na veel research is het Tiger Kingdom geworden. Deze lijkt meer op een zoo en de dieren zitten in kooien. Je kan dan zelf beslissen of je bij hen wil kruipen. Ik denk dat ik dan wel met zo een baby tijgertje op de foto wil, een grote tijger zal niet voor mij zijn. Tiger Temple daarentegen: je komt binnen en tijgers zijn overal, geen plaats om te schuilen dus.

Wat betreft de eerste dag, lijkt me enkel een fietstocht wel goed voor ons. Zoals ik al eerder heb aangehaald, wij hebben maar 2 weken en minstens 5 nachten daarvan in ons hotel in Phuket. (En wij bezoeken liefst een land maar 1 keer wegens nog zoveel te zien in de wereld en wegens financiële redenen maar 1 grote reis om de 5 jaar). Elke rondreis van een TO begint zo. Last van jetlags krijg je pas de dagen erna en niet de dag zelf (eigen ervaring). Zorgen voor later dus :wink: Ik denk dat ik ongeveer mijn programma voor dit deel heb en de antwoorden die ik wilde hebben. Enkel de rose garden er nog tussen steken, dit is nog steeds gepuzzel.

Ik begin nu met het noorden, dit staat ook min of meer op punt, zal dit een van de dagen hier wel posten.

Bedankt voor de hulp voor dit deel alvast!

Hey,

Ik heb eindelijk enkele knopen doorgehakt.
Enige punt: ik heb Ayutthaya eruit gelaten. Aangezien wij toch niet zo cultuur minded zijn, en we na 1-2 tempels het echt wel hebben gezien gaan we dit eruit laten, wat denken jullie? Ik heb nu min of meer een programma maar ik ging er dus van uit dat Nok air vluchten had van chiang mai naar Phuket. Dat is dus niet en air asia heeft enkel een zeer late vlucht (2uur 's nachts in Phuket). Enige wat we kunnen doen is nog een nacht in chiang mai blijven en dan 's anderendaags met air asia op de middagvlucht maar dan hebben we een dag minder strand :s

Prima toch! Strand hebben we hier ook :wink:

Geen exotisch :wink:

De TO’s waarvoor en waarmee ik in het verleden heb gewerkt in NL en TH hielden de dag van aankomst altijd vrij, zodat de mensen bij konden komen van de lange vlucht en konden wennen aan de veranderde omstandigheden. Dus zeker niet elke rondreis begint direct met een programma.
De meeste last van een jetlag heb ik op de dag van aankomst en de eerste nacht op de bestemming, maar voor jou kan dit uiteraard anders zijn.

Thai Smile Air (onderdeel van Thai Airways) heeft ook een dagelijkse nonstop vlucht van Chiang Mai naar Phuket. Deze vertrekt in de ochtend, maar zal ongetwijfeld wat duurder uitkomen dan Air Asia.

Succes met de verdere voorbereiding van je reis en groeten uit een zonnig Bangkok :zon02:

Milkietje. Ik ben het eens met Thaigoods, dat je planning erg strak is. Het lijkt er op, dat je je onvoldoende realiseert, dat reizen en het maken van afspraken in een land als Thailand heel anders werkt dan bijvoorbeeld in Nederland. Ik denk, dat je meer van je vakantie zou kunnen genieten, wanneer je een minder strak en minder druk reisprogramma zou hanteren. Maar natuurlijk ben jij zelf uiteindelijk degene die hierover beslist. Alvast een aangenaam verblijf in Thailand toegewenst in ieder geval.