Wie kan mij helpen ? Een collega van onze stichting: Caya Cama woont in Ecuador en heeft op dit moment de grootste moeite om geld op te nemen. Meestal lukt het niet, soms max. 250 dollar.
De ABN/AMRO zegt dat het niet aan het pasje ligt en raad ons aan om het bij de bank in Ecuador uit te zoeken. De bank in Ecuador zegt dat we bij onze eigen bank (ABN/AMRO) moeten navragen.
We komen er niet uit en ondertussen kan mijn collega niet over geld beschikken.
Ja,ik ken het verschijnsel.Denk dat de ABN/amro gelijk heeft.Het ligt niet aan het pasje,maar aan het banksysteem in Ecuador.Zelf heb ik ING en ABN/amro.Uit gewoonte gebruikte ik altijd de ING pas en nam altijd $300 per keer op.Ging altijd goed tot zo’n 3 maanden terug.Daarna kwamen er vaak problemen en meestal kon je geen geld opnemen.Pasje gaf een fout melding.Wij gingen altijd naar de voor ons meest dichtstbijzijnde bank.
Wat weet ik zeker.Ik heb hier in de krant gelezen dat per order van de regering de opname vanuit een ATM beperkt moest zijn tot max.$500.Ook ben ik in de bank met de kassier gaan praten en die zij dat het bij deze bank beperkt was tot $100.
T
Omdat ik in een grote stad woon ben in gewoon 200 meter doorgelopen tot de volgende bank.Daar kan ik wel $300 opnemen
zonder problemen.Dus voorlopig voor mij opgelost.Is nog goedkoper ook.Bij mijn oude bank betaalde ik 2 dollar en hier maar 50 cent per opname.
Heel erg bedankt voor jou reactie Donjose, ik zal mijn collega het advies geven om vooral een aantal verschillende banken te proberen. Hij woont in Riobamba, keus genoeg uit banken ?
Het is weliswaar een ander land maar in Colombia werkte het voor mij ook niet bij heel veel banken. Ik moest er vaak meerdere proberen voordat het lukte met mijn ING-pas. En de ene keer kon ik maximaal €150 aan geld opnemen, andere keren wel €350. Heel raar.
En voor mijn vriendin met Rabobank-pas werkten andere banken weer wel of niet, dan voor mij. Irritant, maar als je eenmaal weet welke bank je moet hebben, helpt dat wel.
Donjose, misschien kun je me ook met het volgende helpen :
Mijn collega heeft nu een rekening geopend in Ecuador. Bij de Banco Pacifico.
Hij heeft mij zijn rekeningnummer doorgegeven en een IBAN nummer. Het IBAN nummer is een volstrekt ander nummer.
Is dat gebruikelijk ? Dat het geld eerst op een tussenrekening van de bank terecht komt en pas daarna doorgeboekt wordt ?
Banco del Pacifico is nu een staatsbank.De aandelen ervan zijn in de handen van de staat.Het is een goede en vertrouwde bank.Even voor jouw info,de inleg op een bankrekening is hier in Ecuador gegarandeerd tot $31000.Dwz gaat de bank failliet of wordt gesloten door de overheid dan krijg je zeker dit bedrag terug.Erboven is er geen garantie.Dit is niet helemaal onbelangrijk daar nog zeer recent de bank Territorial zijn deuren moest sluiten op bevel van de overheid.Je kan het verhaal van deze bank hier teruglezen:
Mijn vrouw heeft een rekening bij de banco del pacifico.In het verleden heb ik via mijn ABN/Amro rek.geld vanuit NL overgemaakt naar haar rekening.Dit ging zonder problemen.Ik heb echter nu al enkele jaren zo geen geld meer overgemaakt omdat we nu gewoon geld uit de muur halen.Ik kan me echter herrinneren dat je inderdaad het IBAN nr en het BIC nr.nodig had.En dan natuurlijk het betreffende rekening nr.Als hij nu bij de Banco del Pacifico zit dat kun je daar toegang krijgen tot een internetsysteem en in NL kan je dan checken of het geld op de betreffende rekening is aangekomen.Ik kan me herrinneren dat het ca.3 werkdagen duurde voordat het geld dan(in NL) terugtezien was op de rekening.
Kortom je collega is op de goede weg.Alleen nu zorgen dat hij ook toegang heeft tot “intermatico” dan kan jij alles volgen vanuit NL.Dit is de link van Intermatico,zie het logo van de bank.
Maak je nu geld over dan heb je met de kosten van de ABN/Amro te maken.Je kan hun tarieven waarschijnlijk wel terugvinden op hun website(anders effe vragen).Kijk welke hoeveelheid het gunstigst is.Soms als je bijv net 1$ meer overmaakt dan zit je weer in een hoger tarief en betaal je meer.Kan me herrinneren dat ondanks dat ik koos voor de optie,alle kosten voor zender,dat ik ook hier wat betaalde,maar dat was niet zoveel.
Dus Intermatico nu actief maken,dan de eerste keer een niet zo’n heel groot bedrag overmaken en kijken of het na 3 dagen op de rekening verschijnt.Lukt dat dan kan je deze route gebruiken.Succes
Banco del Pacifico is nu een staatsbank.De aandelen ervan zijn in de handen van de staat.Het is een goede en vertrouwde bank.Even voor jouw info,de inleg op een bankrekening is hier in Ecuador gegarandeerd tot $31000.Dwz gaat de bank failliet of wordt gesloten door de overheid dan krijg je zeker dit bedrag terug.Erboven is er geen garantie.Dit is niet helemaal onbelangrijk daar nog zeer recent de bank Territorial zijn deuren moest sluiten op bevel van de overheid.Je kan het verhaal van deze bank hier teruglezen:
Mijn vrouw heeft een rekening bij de banco del pacifico.In het verleden heb ik via mijn ABN/Amro rek.geld vanuit NL overgemaakt naar haar rekening.Dit ging zonder problemen.Ik heb echter nu al enkele jaren zo geen geld meer overgemaakt omdat we nu gewoon geld uit de muur halen.Ik kan me echter herrinneren dat je inderdaad het IBAN nr en het BIC nr.nodig had.En dan natuurlijk het betreffende rekening nr.Als hij nu bij de Banco del Pacifico zit dat kun je daar toegang krijgen tot een internetsysteem en in NL kan je dan checken of het geld op de betreffende rekening is aangekomen.Ik kan me herrinneren dat het ca.3 werkdagen duurde voordat het geld dan(in NL) terugtezien was op de rekening.
Kortom je collega is op de goede weg.Alleen nu zorgen dat hij ook toegang heeft tot “intermatico” dan kan jij alles volgen vanuit NL.Dit is de link van Intermatico,zie het logo van de bank.
Maak je nu geld over dan heb je met de kosten van de ABN/Amro te maken.Je kan hun tarieven waarschijnlijk wel terugvinden op hun website(anders effe vragen).Kijk welke hoeveelheid het gunstigst is.Soms als je bijv net 1$ meer overmaakt dan zit je weer in een hoger tarief en betaal je meer.Kan me herrinneren dat ondanks dat ik koos voor de optie,alle kosten voor zender,dat ik ook hier wat betaalde,maar dat was niet zoveel.
Dus Intermatico nu actief maken,dan de eerste keer een niet zo’n heel groot bedrag overmaken en kijken of het na 3 dagen op de rekening verschijnt.Lukt dat dan kan je deze route gebruiken.Succes
Hallo, Ik ben nu voorde derde keer in Ecuador. Ook nooit problemen gehad met het opnemen van geld met mijn Rabobankpas, maar sinds dit jaar dus ineens wel. De automaten geven aan dat mijn dagelijkse/wekelijske limiet overschreden is, wat dus niet is. Met mijn normale rabobankpas kan ik dus helemaal niets opnemen. Met mijn creditcard van de Rabobank wel, maar tot nu toe alleen bij baco de Pinchincha en Banco del Pacifico, maar ook niet iedere keer en het limiet wisseld dan ook nog eens. Heel raar. Dus als je naar Ecuador komt met je rabobankpas, neem ook een creditcard mee, want met de pas gaat het je waarschijnlijk niet lukken!