kan iemand mij vertellen wat de dagdagelijkse en maandelijkse facturen kosten ? huur, electriciteit, water, internet, middagmalen, …
ik probeer een inschatting te maken van wat mijn geld hier (belgie) waard is op de Filippijnen…
Als beginneling mag je mij gerust doorverwijzen als dit reeds ergens beantwoord werd
… BEDANKT !
Huur: mooi huis, vrijstaand, goede buurt; 30.000 pesos (daar huur ik het voor)
Electriciteit: Ik heb 5 computers aangesloten, dus betaal ik veel; zo’n 2000. Kan dus veel goedkoper.
Water; geen idee. Ik drink bier.
Internet: Ik heb een te dure verbinding van 1800. Moet voor de helft kunnen.
Middagmalen: 200-300
huis huren is relatief goedkoop, ergens tussen 15.000 en 50.000 php voor een fatsoenlijk appt. overigens betaal je voor een krot ver uit het centrum ca. 3.000-5.000.
stroom is hier razend duur, met airco (en alle andere apparatuur)betaal je hier zo 10.000 php, heb je 3 airco’s draaien dan betaal je soms meer voor je stroom dan voor je huur.
prijzen in de supermarkt liggen hier ook hoger dan in nl. goedkoop zijn de diensten hier, kapper, taxi en ziekenhuis/medische zorg zijn heel goedkoop. uit eten gaan is ook goedkoop als je lokaal voedsel eet, dit is wel erg goedkoop maar ook erg ongezond, gezonde restaurants (meestal in de mall) zijn een flink pak duurder. (vglb. met Ned.) openbaar vervoer (bus&jeepney va.7- 9 php.) en vliegen (va. 1500 php) zijn hier spotgoedkoop, je krijgt echter wel waarvoor je betaald en bereikt je bestemming vaak erg vertraagd en je hebt vaak vele overstappen.
koken, een gasul/gasbus per maand ca. kost 1000 php.
o ja. water is spotgoedkoop als je het juiste waterbedrijf uitkiest betaal je tussen de 50-500 php. zo is in Cebu de city waterdistrict een pak duurder dan deep well bijv.