Wellicht is het volgende al eerder op dit forum vermeld, maar ik kon een en ander zo snel niet vinden. Vandaar breng ik hier de prepaid card voor vervoer met de BTS in Bangkok (nog maar eens) even onder de aandacht.
Ik kom niet echt vaak, maar normaal gesproken toch minimaal enige keren per jaar in Bangkok. En vooral de laatste jaren maak ik dan veelvuldig gebruik van de BTS-treinen. Goedkoop en snel vervoer vind ik.
Voorheen kocht ik iedere keer wanneer ik een ritje maakte, een kaartje voor de bestemming waar ik heen wilde reizen. Ik wist van het bestaan van de prepaid card, maar had eigenlijk geen flauw benul over de mogelijkheden daarvan.
De laatste keer dat ik in Bangkok verbleef - en toen ik daar eens navraag naar deed - bleek, dat aanschaf van zo’n kaart slechts een luttel bedrag kost. Belangrijker nog vond ik de informatie, dat de kaart geen eindige geldigheidsduur kent. Wanneer je zo’n kaart aanschaft, is dit ‘voor het leven’.
Verder geldt, dat het bedrag wat je op de kaart laat zetten een jaar geldig is. Wanneer het op de kaart gestorte geld binnen die periode niet volledig is gebruikt, vervalt het restant tegoed na een jaar.
Maar wie regelmatig gebruik maakt van de BTS - en vaker dan 1 keer per jaar voor kortere of langere tijd in Bangkok verblijft - is dit eigenlijk nooit een risico.
En voor mensen die minder dan eens per jaar in Bangkok verblijven, zorg er gewoon voor, dat je in eerste instantie dan niet te veel bahtjes op de kaart stort en zorg er verder voor, dat je het tegoed geheel of minimaal zo veel mogelijk verbruikt, voordat je de stad weer verlaat.
De kaart blijft dus gewoon geldig, dus tijdens een volgend bezoek kan weer gewoon een tegoed op de kaart gestort worden en vrijelijk gebruik gemaakt worden van de BTS.
Hoeveel men nog als tegoed op de kaart heeft staan, kan iedere keer dat men via de daarvoor bestemde ‘toegangspoortjes’ een BTS-station betreedt of verlaat, gecontroleerd worden op het schermpje van het toegangspoortje waar men de kaart gebruikt.
Dus geen gezoek meer naar muntgeld om een kaartje voor een eenmalige rit uit een automaat te kopen, maar gewoon een prepaid card aanschaffen en men kan voor een bepaalde periode zorgeloos gebruik maken van deze vorm van vervoer.
Ook voor de toerist die slechts korte tijd in Bangkok verblijft, kan de prepaid card een uitkomst zijn.