Preken Imaams op java: hoe erg is de overlast?

Hallo,

Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe vakantie waarbij Indonesië een serieuze optie is. Nu geeft een collega aan dat vooral Java een gelovig moslim land is waar imaams 's avonds om 23:00 en 's ochtends om 4 uur een uur lang preken door speakers. Aangezien mijn vriendin en ik lichte slapers zijn, ben ik erg bang dat wij dit horen, ondanks de oordoppen die we standaard gebruiken.

In hoeverre klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie,

Piet

Opletten dan dat je hotel of homestay niet te dicht bij een moskee ligt, zelf heb ik er nog nooit last van ondervonden, slaap ook diep en stoor me ook op geen enkele manier aan deze manier van geloofsbeleving.

Hey Graatje,

Ik snap dat het dan verstandig is om niet in de buurt van een moskee te gaan slapen, maar mijn vraag is meer in hoeverre het klopt dat ze om 23:00 en 4:00 een uur lang preken. Ik heb zelf ook geen probleem met deze manier van geloofsbeleving, maar zou het wel meenemen in mijn keuze om naar Java te gaan.

Hallo Piet,

De moskee gaat 's ochtends vroeg idd. ‘aan’, maar dat is geen uur hoor. Hoelang precies het wel is kan ik je helaas ook niet vertellen want ik hoor het wel, wordt er ook wakker van maar val daarna ook weer in slaap. Maar ik schat in hooguit een kwartiertje. 's Avonds gaat ie weer aan, maar is dat om 11 uur? Ik dacht eerder…
Van Java kan ik het me niet zo goed herinneren, daar zijn we in '91 geweest en toen waren er een stuk minder moskee’s.
Daarentegen zijn we in 2012 op Lombok (Kuta) geweest en daar ging de moskee avonds echt los, en dat duurde ook zeker langer dan een uur!! maar dat kan ook zijn geweest omdat toen de ramadan toen begon. Dat was echt niet grappig, begon rond een uur of 9 tot uurtje of 11. Het leek ook wel of er kinderen achter de microfoon zaten [emoji15]
Ondanks dat het daar heel mooi was zijn we eerder weggegaan. In andere kleine plaatsjes op Lombok was het 's avonds een stuk minder.

Op Java en Sumatra maak je het soms mee dat er uren via de microfoon kinderen allerlei gebeden of mededelingen de ether in worden geschald maar in de nacht of in de vroege ochtend heb ik dat nog niet meegemaakt.

Hallo Piet, ik kom zeer regelmatig op Java maar heb er nooit last van gehad. De oproep voor het ochtendgebed duurt in mijn beleving ook ongeveer een kwartiertje, 20 minuten en gaat van zachtjes naar steeds een beetje harder. s Avonds weet ik eigenlijk niet, meestal lig ik rond die tijd in dromenland en als je zoals Graatje zegt kiest voor accommodatie wat niet te zeer in de buurt van een moskee ligt, dan kan het zeker geen probleem zijn. Java is een prachtig eiland en meer dan een bezoekje waard!

Je vraag is natuurlijk lastig te beantwoorden…

Ja, je kan de moskee goed horen (zowel snachts als overdag). Maar dat hangt echt af van de locatie van je hotel/moskee.

Via booking.com etc staat bijna altijd aangegeven of het hotel naast een moskee ligt. Zo nee, dan hoef je echt niet bang te zijn dat je iets hoort.

Het hangt er dus helemaal vanaf van de locatie. Ga je bijvoorbeeld naar Jakarta dan is het verkeer meer geluidshinder dan de moskee :wink:

Ik ben er wel erg vaak wakker van geworden, maar het duurt echt niet lang. Ben ook een lichte slaper. Java is echter fantastisch, dus ik zou gewoon weer gaan!

Inderdaad oordoppen mee.
Het begint wanneer het licht begint te worden, dus dat is een uur of 5. Voor mijn gevoel meer een kwartiertje.

Op vrijdagmiddag is het langer, dan kan het een uur zijn. Tussen de middag. Dit is het belangrijkste moment, net als bij ons op zondagmorgen de kerkklokken tekeer gaan.
De kinderen oefenen achter de microfoon, dat is vaak ook op vrijdag. Das inderdaad het minste, want die dneken hoe harder hoe beter! HAhaha, maar ook wel grappig.
Om 23 uur kan ik me niet heugen, en dan heb ik totaal zo’n 3-4 jaar in Indonesie gezeten. Men gaat om 21 uur naar bed, dus lijkt me sterk. Immers ze staan om 5 uur weer op, dus dat maakt 8 uur slaap.

Behalve met Ramadan, vooral de eerste week gaat dan los. Daarna gaan de mensen zelf ook klagen, en dan dimmen ze! Dus ik zou Ramadan dan in jullie geval mijden indien je er zorgen om maakt. (Hoewel het ook bijzonder is om mee te maken.)
Hier kun je meer lezen over Ramadan en de planning voor de komende jaren. Kijk ook even naar Idul Fitri. Heel gezellig, maar wel erg druk.

Als je in een stad zit en er gaan er veel tegelijk los, ja das het enige moment dat ik denk: zou minder mogen jongens! Maar goed, duurt een kwartiertje, daar laat ik me niet door verstoren. Moet ik eerder om lachen.
Het kan ook heel erg mooi zijn, om het gezang te horen. 1 moskee of 2 kan echt heel mooi en sfeervol zijn. Vooral om 17 uur, zo tegen zonsondergang, als je dan ergens op een balkonnetje zit. Het is deel van de sfeer. Net als de geuren en het tropische klimaat.

Onze gasten hebben over het algemeen geen problemen met de moskee. Een hotel vinden waar geen moskee bij staat is er praktisch niet of je moet heel goed zoeken en je dan wel afvragen wat voor hotel het is. Oordopjes is zeker een mogelijkheid. De overlast vinden wij (wij wonen er nu sedert 2007) minimaal. Alleen (en dat staat in de voorgaande beschrijvingen) tijdens de ramadan en Idul Fitri kan het wat heftiger zijn dan “normaal”, maar wij vinden: Het heeft wel wat. Veel succes in ieder geval en zeker niet te veel zorgen maken.