Begin november huren we 4 maanden een bushcamper voor onze 2e reis in zuidelijk Afrika. We willen eerst naar Botswana voordat daar de regentijd aanbreekt. De BRADT-guide is niet up to date en je krijgt de indruk dat Botswana vooral een land voor heel rijke mensen is. Wij hoeven niet persé alle highlights te zien, wanneer plekken minder toeristisch maar wel mooi zijn, gaan we liever daarheen. Bovendien houden we er niet van om ons erg vast te leggen of om deel te nemen aan groepsexcursies.
Het is nogal moeilijk om goede praktische informatie te vinden, daarom hoop ik hier antwoord te krijgen op de volgende vragen:
• Moeten Nationale Parken en de campings erin nog steeds worden gereserveerd of kan het inmiddels ook aan de gates? Is de entreeprijs dan hetzelfde? Hoe groot is de kans – in november - dat je er niet inkomt zonder reservering?
• Zijn er parken waar je heen kunt zonder vooraf te reserveren?
• Kan je als individuele reiziger vrij rondrijden in alle NP’s?
• Bestaat er een lijst van campings waar je zonder reservering terecht kan? Zijn die goed over het land verspreid en is het gebruikelijk om te vragen of je op iemands terrein mag staan?
• Zijn er aanraders buiten de toeristische gebieden?
• Zijn de gravelwegen in Botswana te vergelijken met die in bijv. Namibië of moet je op tracks echt met andere 4x4’s rijden?
• Hoe lastig zijn de grensformaliteiten met Zambia en moet je de Nationale Parken dáár ook vooraf boeken?
• Wat zijn de grensformaliteiten wanneer je vanuit Namibië via Kgalagadi Botswana weer in wilt?
• Verder is alle informatie welkom!
Alvast veel dank,
Peter en Iene
Beste Hans
Ik zie jouw antwoord op de vraag van Iene en merk op dat je wel vaker mensen hier “wegsluist” naar jouw eigen forum. Vind dat een beetje jammer want we hebben hier een forum en niet bij Selfdrive anders waren we daar wel gaan kijken!
Beste Albart,
Dit soort kritiek begrijp ik eigenlijk nooit zo goed. Mij gaat het erom dat je bepaalde kennis kan verkrijgen. Hoe dit dan tot stand komt doet er mijn inziens niet zo toe. Het ‘Forum’ waarop u doelt is niet echt een forum want dan verwacht ik interactie tussen forumleden en dat is daar niet het geval. Het is meer een soort database verkregen door de laatste 3 jaar dagelijks met dit onderwerp bezig te zijn en het is tevens voor een ieder beschikbaar. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee of klik direct terug en neem dan eens echt actief deel aan dit ‘forum’…
Met vriendelijke groet,
Hans