hallo allen,
wij willen van bangkok naar siam riep, het liefst deels met de trein.
moet je kaartjes daarvoor ruim van te voren kopen of is 2 dagen van te voren vroeg genoeg.
weet iemand hoelang deze trein rit duurt? wat het kost?
ook lees ik dat je het laatste stukje naar de grens met een tuk tuk moet afleggen, hoe lang is dit? wat kost dit/ redelijke prijs?
vanaf de grens weer een taxi (bus willen we niet) hoe lang zit je in de taxi en wat is een redelijke prijs?
hoelang is het van siem riep naar de angkor tempels met een taxi en wat is een redelijke prijs?
we gaan liever niet met een georganiseerde trip, maar wat zouden de evt kosten hiervan zijn?
wanneer je een site weet waar we de bovenstaande info kunnen vinden, zouden we dit graag weten.
alvast heel veel dank!
Er gaan dagelijks twee treinen (5.55 AM en 1.05 PM) naar Aranya Prathet, reisduur 6 uur. Prijs 48 B, iets meer dan een euro dus. Alleen derde klas, wel heel gezellig, maar toiletbezoek, zeker na een uur of wat, is een beetje nare zaak. Plastuit is hierbij erg handig voor dames.
Bussen gaan eens per uur. Prijs 207 B. Aircon (= 4,50 EUR)
Vanaf het busstation (Dat is bij het treinstation) vertrekt de locale bus
naar Talat Rong Kleua voor 15 B. Daarna moet je een stukje lopen naar
de grens. Een tuktuk nemen vanaf het busstation direct naar de grens kost 80 B. Reisduur: Kort, 15 minuten of zo.
Vanaf Poipet kun je een (shared) taxi nemen naar Siem Reap. Reisduur 4-5 uur. Prijs 5,50 $, maar shared is echt shared, ga er dus vanuit dat je
bijv. de bijrijdersstoel moet delen ! (En… met zijn vieren op de achterbank) Voor dezelfde prijs boek je een minibus, maar daarin zit het net zo op elkaar.
Ze willen je evt. wel comfortabel vervoeren, maar dan moet je het dubbele betalen. Dan betaal je dus voor 2 pers. om de bijrijdersstoel voor jezelf te hebben, en om met zijn drieen op de achterbank te zitten.
In Sienm Reap zou ik de tempels bezoeken met een tuktuk, omdat ze vrij
ver uit elkaar liggen. Vraag eerst in je hotel wat een tuktuk kost voor een dag en laat daarna je hotel een tuktuk uitkiezen voor jou. Ik denk dat ik iets van 15 of 20 $ heb betaald. Hij wacht dan op je bij iedere tempel,
en neemt je weer mee naar de volgende. De tempels liggen iets van 15-30 min. uit Siem Reap. Je moet wel 25 $ per dag entree neertellen, of je koopt een drie dagen kaart voor 50$. Prijzig.
Voor nog meer info kun je kijken op http://www.cambodia.nl/
Dit is reisbureau gevestigd in Phnom Penh en hier werken 2 Nederlanders die dit runnen.
Ik denk dat je hier ook veel informatie kunt halen.
Wil je naar Phnom Penh dan zou ik de bus nemen, dit veel comfortabeler dan de boot en het is veel goedkoper. En met onderweg een stop zodat je even kunt bijkomen.
Er is ook een andere goedkopere manier dan dat Hans hierboven vermeld, wat natuurlijk een prima optie is.
Ik heb een visum + busticket in Bangkok geregeld op Ko San Road. Dacht dat het bij elkaar omgerekend zo’n 30 euro was(2003) weet het niet meer precies. Je wordt opgehaald bij je hotel en samen met andere reizigers vervoerd naar het grensplaatsje Poipet(ongeveer 2,5 uur). Hier stap je uit en moet je door de paspoort controle, wat ongeveer 2 uur duurt(belachelijk lang). Daarna stap je wederom met je medereizigers in een busje die je naar Siem Reap brengt(5 uur). De weg is verschrikkelijk by the way…allemaal kuilen en hobbels, je moet over goede nieren beschikken.
Hier kun je voor weinig prima accommodatie krijgen…niet direct de guesthouse boeken waar het busje je heen brengt, er zijn meer opties, dus effies rondneuzen. Ipv een tuktuk hebben wij een deal gemaakt met 2 jochies die ons op hun scooter het hele complex van Angkor What hebben laten zien. ze kregen beiden 30 dollar om ons de hele dag te rond te rijden, vonden wij een prima deal en het was ideaal en flexibel. Is aan te raden zo’n scooter.
Als je nog naar Pnom Pnengh wilt moet je met een snelle boot over het Tonle Sap meer. Dit is een prachtge tocht, je komt allerlei mensen tegen die handel op het water bedrijven…allemaal paalwoningen, kun je mooie foto’s maken. Shop langs de diverse bureautjes in Siem Reap voor een ticket…het kan soms wel 10 tot 15 dollar schelen…je wordt toch wel genaaid, dus zorg dat dit zo laag mogelijk in kosten blijft.
In Pnom Pnengh zijn The Killing fiels en de Tual Slen gevangenis bizar.(massamoorden uit de tijd van Pol Pot) Hier wordt je niet vrolijk van maar moet je , net zoals Auswitz gezien hebben. Als je na Pnom Pnengh nog wilt relaxen aan het strand kun je naar Sihanouville gaan. Hier kun je voor weinig prima accommodatie krijgen aan het strand…aanrader. Daarna kun je via de kust weer terug naar Bangkok. Deze rondrit door Cambodja is echt een aanrader…wij hebben dit in 9 dagen gedaan en hebben genoeg tijd gehad.
Vanuit Bangkok heb ik eens de trein genomen naar Prachin Buri, dit is richting Cambodja. De treinreis viel wel mee, drukte en houten bankjes, het hete klimaat en de geur van menig bezwete Thai, is heerlijk als je voor de cultuurbelevenissen gaat
In Cambodja heb ik ook een taxi genomen, gedeeld met twee andere backpackers, naar Siem Reap. Uiteraard niet zonder de welbekende moeilijkheden: Vier keer auto-pech in combinatie met de vier urige rit over een weg dat je geen weg kunt noemen;)
Wij zijn naar Angkor Wat gelopen, zo’n 5km. Je wandelt langs één lange weg en je komt langs een enorm paleis. Het is wel vermoeiend om dan ook nog eens door heel Ankor Wat zelf te lopen en dan nog eens terug, maar het is een leuke uitstap voor de sportieveling:) Anders zou ik gewoon met een tuc tuc of motor mee gaan die je voor 5$ al een heel eind brengt.
ik heb op het internet een zeer nutige site gevonden voor de trein reizen binnen thailand.
ook vanuit Bangkok naar de grens met Cambodja.
Prijzen en vertrektijden staan er bij. http://www.greenwoodtravel.nl/transfers.htm#price
Is het niet leuker om de dingen zelf uit te zoeken als je daar bent? Zo hebben wij het ook gedaan. Het is veel avontuurlijker, voor zover je het avontuurlijk kan noemen en zo heb je het gevoel dat je het land meer leert kennen door dingen gewoon te ondernemen, spontaan, als je daar bent.
Er zal heus wel een mini-van gaan tot de grens en vervolgens naar Bangkok. Een taxi tot de grens en vervolgens een bus naar Bangkok is ook een mogelijkheid. De taxi-rit zou ik wel gewoon delen met anderen zodat je de prijs deelt. Is nml. best expensive voor een low-budget reiziger.
Hmm, wij hebben afgelopen september de taxi van Siem Reap naar Poipet genomen, maar met twee personen voor het kapitaal van 20,- usd per persoon. Gewoon bij ons guesthouse laten weten dat we een taxi nodig hadden op dag X. Ik persoonlijk vind dat niet teveel, maar dat is duidelijk voor iedereen anders.
Dat je dat soort dingen graag vooraf wilt weten kan ik me goed indenken, want je moet toch een beetje weten hoe lang etcetera. Stel je voor, je mist een vlucht door dat avontuurlijke reizen
hartelijk bedankt voor je info
ik heb ook de sites bekeken en weer nieuwe dingen ontdekt
en ja je moet je een beetje voorbereiden maar er zullen ook genoeg verrassingen op onze weg komen als we er zijn
en we moeten op tijd in bangkok zijn voor de verdere reis door thailand in groepsverband. cambodja gaan we op ons zelf doen.