praktische vragen i.v.m. onze reis naar Australië

Wij zijn 2 koppels 60+ en hebben enkele praktische vragen:
-transfer van de luchthaven Kingsford Smith Airport naar de het centrum van Sydney is het goedkoper met een taxi voor 4pers. of toch het openbaar vervoer nemen?
-Het verplaatsen in de stad zelf…kan je er alles te voet doen of hoe gebruik je het gemakkelijkst het openbaar vervoer en welk?
-Een uitstap naar de blue mountains doen in 2 dagen of in 1dag? Is zelf rijden een probleem vanuit Sydney of auto huren op de luchthaven?
-Het huren van een gps in Australië?

  • Wij zijn 7 dagen in Sydney. Indien overnachten op het traject naar de Blue mountains waar dan? Of hebben jullie een andere suggestie. Een of andere mooi route dat we kunnen doen vanuit Sydney met ergens een overnachting. Wij vertrekken de 7de dag om 9uur 'smorgens vanuit Sydney(Kingsford Smith Airport Sydney, NS, AU naar Melbourne graag een aiporthotel.
    -een auto huren hier in België of op de luchthaven in Sydney?
    Zoveel vragen ik weet het maar wij zijn ook al iets ouder en het is voor ons een hele onderneming…dus alle suggesties zijn welkom!!!

Wij kozen voor het gemak van de taxi. Een shuttlebus brengt je vaak niet rechtstreeks naar je bestemming, en na minimaal 24 reizen wil je gewoon naar je hotel, en niet eerst allemaal andere gasten naar hún hotel brengen omdat ze in dezelfde shuttlebus zitten.

Wij hebben in de stad gebruik gemaakt van de hop-on hop-off bus. Die rijdt in ongeveer anderhalf uur langs alle bijzonderheden en je kunt onbeperkt in- en uitstappen. Niet het goedkoopste, maar wel het leukste.

De Blue Mountains zijn goed bereikbaar vanuit Sydney. Zelf rijden is geen probleem, mits je links rijden geen punt vindt (en dat vonden wij niet). Wij hebben er uiteindelijk 3 dagen doorgebracht, er is zoveel moois te zien. Als je alleen een auto wilt huren voor de Blue Mountains zou je ook kunnen kijken naar een georganiseerde tour.

GPS huren zou ik niet doen, want die spreekt dan geen Nederlands. Beter is eentje mee te nemen vanuit Belgie. Je zult je aandacht nodig hebben bij het links rijden, en dan is het fijn als je niet naar aanwijzigingen in het Engels hoeft te luisteren.

Qua hotel overnachtingen kan ik je niet verder helpen, wij hadden een camper.

Wij zijn ook met zijn 4-en in Sydney geweest. Taxi was absoluut goedkoper dan ov. Met trein waren we 60 aud kwijtgeweest (15 aud pp) en met de taxi 30-35. Gelukkig zei de kaartverkoper dat we beter een taxi konden nemen.
Neem dus absoluut de taxi van het vliegveld naar de stad!

Wij zaten niet ver van chinatown. We hebben zelf alles gelopen, de 1e dag door chinatown naar darling harbour en door naar een boottocht door de haven. De dag erna gelopen door het koloniale gedeelte en een stadswandeling gemaakt.

Je kunt altijd een taxi terug nemen , is niet duur, maar vlg mij is de metro dat ook niet. Wij lopen meestal, het centrum is niet heel erg groot en je ziet dan tenminste van alles.
Heb geen ervaring met ov verder.
Wij zijn alleen 3 nachten in Sydney geweest dus helaas ook geen tips over andere uitstapjes.

Hallo Semnik,

Geweldig idee om naar Oz te gaan.

Mbt je vragen.
Wij pakken alltijd een taxi. Rij je direct naar het hotel, geen onwegen etc. prijs valt wel mee.
Wij hebben al twee keer in het YWCA at the park geslapen http://www.yhotel.com.au/. Is in principe een jeugdherberg, maar je komt er van alles tegen van jong tot oud. Schoon, rustig. Ligt heel centraal. Loopafstanden geschat 10-15 minuten tot china town en paddy´s market (goed voor souveniers). ca 20-30 min tot de haven. Hop on hop off om de hoek (minder dan 500 meter. Trein/metro schuin tegenover. Genoeg restaurants in de buurt. Hebben een redelijk ontbijt, evt uit te breiden naar Amerikaans ontbijt. Ook een volgende keer gaan we niet lang zoeken. Maar er zijn uiteraard nog veel meer hotels slechter, beter, duurder en misschien niet zoveel goedkopere (dat kan een ander topic zijn).

OV http://translink.com.au/ is goed te doen. Aan de haven is een soort van hoofdkantoor. Medewerker nam uitgebreid de tijd om ons te helpen. (Maar met Aussies moet je af en toe geluk hebben, hebben ook al ambetanterikken meegemaakt). Je kunt evt ook met de trein naar de Bleu Mountains (kan al in 1 dag op en neer, van erg vroeg tot erg laat). Wij hebben dat met een tour gedaan. Je ziet wat meer onderweg en het is wat relaxter.
In de stad heb je de Hop On Hop Off bus. Die brengt je langs alle leuke plekjes. Uitstappen waar het leuk is en even later weer opstappen en verder gaan. Chauffeurs geven onderweg vaak wat touristische info. Sommige ook niet. Google even op Hop on Hop off sideny. krijg je een groot aantal links met foto´s etc.
Een andere leuke trip: met de boot vanaf de haven naar Manly Beach. Daar kom je niet met de HOHO bus.

Als je de eerste keer links gaat rijden en vanuit de stad gaat vertrekken, heb je wel wat stress denk ik, maar er zijn je al velen voorgegaan. Eenmaal even buiten de stad is het verkeer een heel pak rustiger.

Over Melbourne hotels kan ik niets zeggen. Vaak geweest maar altijd bij Familie geslapen.

Maak je niet al te druk om de onderneming, uiteindelijk komt alles goed. geniet ervan ook als het iets anders gaat dan gepland. Als je meer vragen hebt, hou je niet in en stel ze massa´s Aussie fans die je graag willen helpen.

In Sydney lekker een meerdaagse OV kaart kopen en je kunt het hele centrum + buitenwijken onbeperkt met de Metro/trein doen (ik krijg die twee niet uit elkaar in Sydney) is ons beide keren in Sydney uitstekend bevallen. Je koopt ze in verschillende varianten op de stations.

Blue mountians heb ik met een eendaagse bustour gedaan wegens tijdgebrek. Was zeker niet onprettig, Maar lekker twee dagen op het gemakje op eigen gelegenheid rond touren zou mijn voorkeur toch zijn hoor! Is denk ik een kwestie van tijd en financien. En het linksrijden went vrij snel. Zorg dat je bijrider je een beetje scherp houd. Mijn ervaring is dat het de eerste dag goed gaat omdat je er continu zelf op let, maar na een paar dagen ben je er minder mee bezig en steek je per ongeluk een verkeerde baan op… Een alerte bijrijder die dan roept LIIIINKSSSSS!!! wil dan wel helpen. (Mijn vrouw is misschien wel in te huren, was er erg goed in lol2 )

De blue mountains zijn goed aan te rijden op een dag. Maar kies je ervoor twee dagen in de Blue Mountains te gaan kijken is een overnachtig wel prettig lijkt me.

En die auto zou ik lekker vanuit huis alvast boeken. Is dat maar geregeld. Een beetje zoeken op de bekende autoverhuurders en je vind zo een geschikte auto en deal.

Succes!!