Praktische vragen Costa Rica

Hallo allemaal,
Wij gaan over 1,5 week naar Costa Rica met een groepsreis. Ja, we weten dat het goed zelf te doen is, maar we hadden dit jaar even geen zin/gelegenheid/tijd/verzin het maar om zelf na te denken, dus we lopen dit keer lekker achter de paraplu aan :smiley:
Ik heb wat praktische vragen:

  1. Ik las dat je soms een adapter nodig hebt naast de wereldstekker van de VS, omdat het 110 V is. Is dat ook nodig voor dingen zoals het opladen van je telefoon, camera accu, powerbank, enz? Of is dat alleen voor het gebruik van scheerapparaat en fohn nodig?
  2. Zijn er in gebieden als Monteverde en Manuel Antonio winkels waar je dingen als vers fruit (vooral bananen), ongebranden noten en zeer pure chocolade kunt kopen? Ik zat er aan te denken om noten en chocola mee te nemen, omdat ik niks uit pakjes en zakjes eet en dus dingen als Liga enzo niet eet. Maar nu had ik ergens gelezen dat je geen noten het land in mag voeren…
  3. Mag je wel notenrepen, die dus in principe hetzelfde zijn als Sultana ed, meenemen in de ruimbagage? Misschien is dat dan nog een optie voor mij voor backup als ik geen tussendoortjes geschikt voor mij kan kopen in CR.
  4. Ik las dat je medicijnen ed in originele verpakking mee moet nemen, maar ook dat je een brief mee moet hebben van een arts waarom je die dingen gebruikt. Dit heb ik nog nooit meegemaakt dat het ergens een probleem was om medicijnen mee te nemen, maar ik vraag mij toch af of het echt zo goed bekeken wordt als je CR binnen komt en maakt het dan nog uit voor de tussenstop in Houston? Ik heb ook nog het een en ander aan supplementen bij me. Die neem ik dan maar wel in ieder geval in de originele verpakking mee, al is dit voor t mooi veel te groot :frowning: Maar ik heb hier natuurlijk geen artsenbrief van oid, want dat is op advies van een natuurvoedingsadviseur geweest… Hoe erg zou het zijn als ik deze toch in een eigen potje meeneem, zonder beschrijving?

Bedankt alvast! :slight_smile:

Vers fruit is er voldoende. Bananen, ananas, mango, papaja. Het groeit er aan de bomen. Alles zeer smaakvol. Ook is er chocolade. Wij hebben niets meegenomen in het vliegtuig.


met dit verloopstekkertje kun je alle Nederlandse stekkers gebruiken in Costa Rica.

Juist chocolade en noten zijn producten die hier schrikbarend duur zijn en bijna alleen door een toerist gekocht wordt. In de grotere supermarkten is dat zeker te krijgen. Fruit wordt heel veel verkocht, pas op met bananen kopen. in de fruitstalletjes hangen meestal nogal wat grote bananen die vaak als gewone banaan gezien wordt, dat zijn bakbananen die je zo puur niet kunt eten.
Bij een apotheek of dokter kun je een briefje mee krijgen dat je de medicijnen nodig hebt dan zullen ze bij een douane niet moeilijk over doen.
Het is handig om een verloop stekkertje mee te nemen dan kun je idd. je telefoon / laptop mee opladen, een fohn heeft niet zoveel zin of je moet een reis fohn meenemen. Een fohn heeft vanwege het hoge stroom verbruik iets dikkere pinnen en die passen vaak niet in het verloopstekkertje. Een adapter 220 / 110 v heb je niet nodig, alles laad wel op alleen het duurt iets langer.

Bedankt allemaal! :smiley: Ik heb een paar repen van Zonnatura gekocht, zodat ik iets heb als eerste backup en verder ga ik er maar vanuit dat het goed komt daar. Eerdere reizen hebben mij ook wel geleerd dat je niet zo veel tussendoortjes nodig hebt, omdat je vaak sowieso meer eet met lunch en ontbijt dan in NL :slight_smile: Maar als we een wandeling van een halve dag gaan doen is t altijd toch wel fijn om iets achter de hand te hebben. Bananen eet ik veel, dus dat die grote niet eetbaar zijn zonder te bakken is een hele goede tip! :smiley: