Portugal of Spanje

Hallo iedereen,

Mijn vraag is wat is het verschil qua land in Portugal of Spanje??
En zijn die landen geschikt om daar te backpakken?
Want ik wil graag naar 1 van die 2 landen toe om daar samen met iemand rond te trekken in de zomer van 2013
En wat zijn dan de aantrekkelijkste gebieden om te backpakken??
Iemand een idee???
Want ik vind het te grote landen om in 3 weken helemaal te bezichtegen!
Maar je bent altijd welkom met tips ideeen en informatie over die landen!
Oooh jah ook nog wat over mijzelf ik ben tim een jongen van bijna 19 jaar!
Sportief en vol reislust!

Groetjes tim

Zoals je ziet zitten er niet zoveel mensen op Wereldwijzer (beetje dooie boel soms)… je maakt in het forum van de Lonely Planet website meer kans op antwoorden. Even je vraag in het Engels posten daar. Je kunt daar ook selecteren over welk land het ‘vooral’ gaat.

Zelf denk ik dat beide landen wel geschikt zijn voor backpacken. Wel zijn ze denk ik allebei erg heet in de zomer. Beter kun je september of oktober gaan, of juist in mei ofzo. Maar ik weet niet of je dan kan.
Vanwege die hitte kun je dus het beste gebieden aan de kust opzoeken, of in de bergen.

Zelf ben ik maar in kleine stukjes geweest van beide landen: in Portugal alleen Ericeira (heel mooi vissersplaatsje, rustige stranden, goede golven voor gevorderde surfers, mooie architectuur in het stadje, bijna alleen maar Portugezen), Lissabon (superleuk!), Évora (mooi maar erg toeristisch) (alledrie midden-Portugal); en in Spanje alleen de streek Andalusië (en ik meen me te herinneren dat jij Andalusië ook al kende?).
Overeenkomsten vond ik: erg lekker eten (en culturen die daar ook erg op gericht zijn, ze nemen echt de tijd om te genieten van goed eten), relaxte aardige mensen, goedkoper dan Nederland, lekker weer, mooie dorpen en steden, het leven speelt zich vooral buiten af, 's avonds dus altijd tot laat veel mensen op straat.
Verschillen, voor zover ik ze kan beoordelen na die twee kleine bezoeken…: de taal natuurlijk, maar als je geen van beide spreekt maakt dat niet zoveel uit, Engels spreken ze sowieso vrij slecht in beide landen (dus neem een Point It boekje mee), meer toeristen in Spanje en veel infrastructuur (openbaar vervoer, hotels etc); Portugal lijkt wat kleinschaliger (dingen zijn dichter bij elkaar), maar ook iets minder openbaar vervoer.
Veel jongeren die naar Spanje gaan, gaan daar vooral hun hele vakantie op stranden liggen en 's avonds feesten, en verder interesseert het land ze niet zoveel. Dus als je dat wilt vermijden zul je de populaire stranden moeten vermijden, of buiten het hoogseizoen gaan.

Wat ik altijd doe als ik niet kan kiezen tussen landen, is dat ik op de Lonely Planet website alle info lees onder ‘Destinations’, en als ik het dan nog niet weet, ga ik naar de bibliotheek en lees ik wat stukken in reisgidsen en bekijk ik fotoboeken van die landen.
Ik denk dat beide landen prima te doen zijn om in te backpacken en veel leuke dingen te zien en doen. Dus het kan eigenlijk niet mis gaan qua keuze. En dan ga je gewoon een andere keer naar het andere land dat je nu niet kiest. :slight_smile:

In Spanje schijnen Baskenland en Galicia ook heel mooi te zijn.

Wat betreft reisgenoten, kun je misschien ook beter terecht op het Lonely Planet forum of Ricksteves.com. Rondreizen door Europa wordt vooral veel gedaan door bijvoorbeeld Amerikaanse jongeren. Nederlanders willen toch liever naar één plek en daar blijven, of als ze al willen reizen dan gaan ze meestal naar een ander continent.
Je kunt ook gewoon in je eentje gaan en in hostels verblijven, en zo zien wat voor leuke mensen je tegenkomt en met wie het klikt, en kijken of jullie routes ongeveer dezelfde kant op gaan.

Succes!