Autoreis Spanje & Portugal

Hoi!

Ik ken al het e.e.a. van Spanje (heb zelfs in Barcelona & Girona gewoond) maar ik heb het wilde plan om in het voorjaar een reis van 3 weken te maken door Spanje & Portugal.

Ben gerust ik ben grote rijafstanden gewend heb o.a. 2007 in 1 jaar 70.000Km door Zuid-Amerika gereden. Aldus ik hou van autorijden, lekker eten, authentieke dorpjes/steden, natuur en wandeling (paar uur 10-15Km). Ben géén zonaanbidder/strandligger, Madrid en Barcelona heb ik reeds bezocht, geniet meer van dorp/platteland dan van stad, spreek goed Spaans en redelijk Braziliaans-Portugees en heb meer behoefte aan lokale inwoners dan de toeristen.

Ik heb mij eens georiënteerd, een lijst met plekken opgesteld in volgorde en de gehele route bedroeg globaal zo’n 8.000Km(waarvan 2.800Km heen-&terugreis) aldus heb ik besloten om deze toch op te delen in OOST & WEST. Ik zou met WEST willen starten en mocht er ruimte over zijn dan kan ik alsnog besluiten OOST deels of geheel toe te voegen (of deze een andere keer te ondernemen).

Waar zou ik reactie op hebben:

• over de haalbaarheid van de delen en/of geheel,
  • plaatsen die NIET vernoemd zijn maar die het WEL waard zijn
  • plaatsen die WEL vernoemd maar die het NIET waard zijn

Hopelijk kom ik zo tot een fantastische reis en mocht je meewillen dan liever een privé-bericht! :wink:

Groeten,
Bart

plaatsen staan nog niet perse in juiste volgorde

ROUTE WEST
totaal 5.000KM, waarvan 3.000Km heen-&terugreis

heenreis vanuit NL

Cantabria
Parque Nacional de los Picos de Europa, Puerto de Piedrasluengas, Fuente Dé, Bulnes, Cares Gorge, Carmona, Santillana del Mar

Asturias
Parque Natural de Somiedo, Ourense, Sierra del Sueve, Parque Natural de Redes, Parque natural de Ponga

Portugal - Noord
Parque nacional Peneda-Geres, Ponte de Lima, Parque Natural de Montesinho, Braga, Amarante, Guimarães, Parque Natural do Douro Internacional, Porto, Beira Alta (Serra da Freita, Serra da Arada)

Portugal - Midden
Castelo Bom (Almeida), Sortelha, Serra da Estrela, Coimbra, Figueiro dos Vinhos

*1) beslispunt

Castilla y León
Burgos, Valladolid, Riaza, Lerma, Caleruega, Ayllón, Calatañazor, Peñaranda de Duero, Zamora, Salamanca, Las Arribes, Ciudad Rodrigo, Sierra de Francia, La Alberca

terugreis naar NL

ROUTE OOST
totaal 6.500KM, waarvan 2.700Km heen-&terugreis

Heenreis vannuit NL

Cataluña
Besalú, Santa Pau (Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa), Bagà (Parc Natural del Cadí-Moixeró), Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, Valle de Arán

Aragón
Pirineo Aragonés, Valle de Benasque, Isábena, Ainsa, Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido
Huesca, Alquezar, Valles de Echo & Valles de Ansó, Ochagavía, Olite

Regio Madrid
Ávila, Parque Natural Sierra de Gredos, Cáceres, Trujillo

Portugal - Zuid
Batalha, Óbidos, Lissabon, Beja, Silves , Monchique, Lagos, Sagres, Sao San Vicente

Andalucía
Sevilla, Sanlúcar de Barrameda, Jerez de la Frontera, Arcos de la Frontera, Parque Natural Sierra de Grazalema, Málaga, Ronda, El Torcal nationaal park, Nerja, Granada, Parque Nacional Sierra Nevada, Dehesas de Guadix, Las Alpujarras, Trevélez, Parque Natural de Cazorla, Córdoba, Zahara de la Sierra, Medina Azahara,

Valencia
Morella, Albarracín, Iglesuela del Cid

Cataluña
Montblanc medieval, Peratallada, Pals

terugreis naar NL

*1) beslispunt: eventuele uitbreiding met route OOST, mocht het totaal worden dan wordt het vanaf dit punt: Portugal – Zuid > Andalucía > Regio Madrid > Castilla y León > Aragón > Cataluña

In asturias moet je absoluut naar Picos de Europa met de meren Covadonga. Het is er heel mooi. Echt een aanrader…Wij hebben 2 jaren in Gijon gewoond (zou ik zeker doorheen rijden) aan de kust…

Heb je nog vragen, laat maar weten. Heb je je hotels al geboekt of doe je dat op de gok. Anders kun je ook contact opnemen met ons info@halisetours.com voor een passende offerte voor lossen accommodaties.

Gr, Fred

Hoihoi!

Picos de Europa stond als eerste in het rijtje… maar of het deze trip wordt of West-Canada (Rocky Mountains) daar wordt nog over gedubd…

Maar ooit wordt de trip zeker gemaakt en dan lekker op de bonnefooi, want je weet gewoon niet hoe je reis verloopt qua tijd. Altijd vind je wel wat en via internet kan ik zo nodig zoeken bijv. via booking.com dan betaal je ook nog niet eens teveel.

Groeten,
Bart

he Bart wat leuk! Ik heb in 2007 vier weken getoured door spanje en portugal waarvan een week bij mijn ouders te hebben gelogeerd die in de middle of nowhere wonen in Portugal. Ook ik ga binnenkort weer hetzelfde doen maar dan met een vriendin alleen in twee weken tijd (zij heeft niet meer vakantie). We willen voor semana santa naar sevilla want dat wil ik gewoon nog een keer meemaken. Ook ik spreek goed spaans want ik heb in Valencia gewoond.

Ik ben ook zeker meer van de lokale bevolking dan van touristen maar die leer je vanzelf kennen als je spaans spreekt en de kleinere dorpen bezoekt. Je avontuur door zuid amerika klinkt ook echt supergaaf zeg.

Wij hebben toen 7000 km gemaakt in 3 weken tijd. Ik vond het wel jakkeren omdat ik toen ook het grootste deel reed. Ik vind autorijden ook heerlijk dus dat is het niet maar ik had toch liever meer tijd gehad om ergens te blijven hangen. Nog een leuke tip is hospitality club of couchsurfing; via dat medium kun je vaak slaapplekken regelen maar veel leuker is het om dat ter plaatse te regelen. Mensen zijn over het algemeen gastvrij.