Rondrijden door Spanje en Portugal

Ik zit al een beetje te dromen over wat ik misschien als vakantie wil doen dit jaar. Hopelijk kan ik 4 weken vrij krijgen, in september of oktober ofzo. Ik droom ervan om een grote ronde door Spanje en Portugal te rijden.

Hebben jullie misschien wat tips over plekken, goeie reisgidsen (boeken), of andere dingen?

En wat ik me ook afvraag is: loont het om een auto te kopen, vanuit Nederland te rijden, en daarna weer te verkopen? Of is het net zo duur (en makkelijker?) om te vliegen en daar een auto te huren?

Ik heb zelf eigenlijk vrij weinig kennis van Spanje, maar wat me wel aantrekt is Baskenland en Galicia, en het zuiden omdat ik denk dat daar veel van de Moorse cultuur terug te vinden is? En in Portugal wil ik sowieso naar Lissabon waar ik wel eens geweest ben, verder ben ik benieuwd naar Porto, maar andere plaatsjes ook wel.

Ik vind het vooral leuk om kleine dorpjes te zien waar de tijd stil heeft gestaan, en mooie landschappen te zien, en lekker te eten. Ik ben niet echt een strandganger maar her en der even beachvolleyballen ofzo lijkt me leuk, maar dan niet in een oord dat afgeladen ligt met feestende tieners.

Nou het is een beetje vaag nog allemaal maar als iemand misschien tips heeft of een handige route weet, hoor ik het graag. ¡Muchas gracias!

Als je vanuit NL met de auto komt houd dan zowiezo rekening met de 1200 km tot de grens met Spanje en met de tolwegen in Frankrijk. Als je een goedkope vlucht vindt en dan een auto huren bij bijvoorbeeld: www.doyouspain.com dan ben je misschien wat duurder uit maar je zit niet met een auto die je weer terug moet rijden en vervolgens verkopen…
Je zou naar Bilbao kunnen vliegen en dan de route Bilbao via Cantabria en Asturias naar Galicia (Santiago is een must), vervolgens via Oporto en Lisboa naar de Algarve (strand). Dan weer Spanje in via Sevilla (!!). Hier heb je m.i. 3 opties: 1) omhoog naar Caceres (erg mooi) en via Madrid weer naar Bilbao. Of 2) van Sevilla naar Cordoba, vervolgens door het land van Don Quijote naar Toledo, Madrid en Bilbao. Of optie 3) Sevilla, Ronda, Malaga (strand) eventueel Granada als je tijd hebt en dan de auto in Malaga achterlaten en terug vliegen vanaf daar.
2 opmerkingen:
als je in augustus gaat is het in Andalucia erg heet (Sevilla & Cordoba 40ºC + en lage luchtvochtigheid).
Het zijn enorme afstanden die je gaat afleggen in de auto! (Bilbao-Santiago= 600 km; Santiago-Sevilla = 900 km; Sevilla- Bilbao= 933 km).

Si tienes más preguntas, ya me lo diras.

Suerte

Muchas gracias Corberana. Ik vergat nog te melden dat ik het ook leuk zou vinden om naar Barcelona te gaan maar dat is zeker helemáál veel kilometers? Hi hi…

Ik hoor inderdaad vaak leuke dingen over Sevilla.

En ja die rit door Frankrijk is ver en duur… en in Spanje zelf ook. Dus ik moet zeker nog wat rekensommetjes maken met benzinekosten enzo.

Net Volver gekeken, ik moet toch wel wat aan mijn Spaans werken wil ik de Spanjaarden kunnen verstaan… in Peru lukt het wel redelijk maar daar praten ze een stuk minder snel! :slight_smile:

Hoe meer naar het zuiden hoe sneller men gaat praten! Veel Spanjaarden hebben moeite om de Andalusiërs te volgen, pero no pasa na’.
Barcelona is zeker de moeite waard, maar dan moet je of gaan schrappen, of langer vakantie nemen :vak02:

Bilbao- Barcelona= 620 km
Barelona - Madrid= 621 km
Madrid - Sevilla= 538 km
Sevilla - Barcelona= 1046 km

En weten jullie dan ook wat de beste manier is om te overnachten? Zijn er veel hostels? Tentje mee? etc? Ik haat alles van tevoren boeken en wil lekker op de bonnefooi door Spanje. Kan dit??