Twee weken Spanje en/of Portugal?

Hoi allemaal,

Mijn beste vriendin en ik willen deze zomervakantie twee weken rondtrekken in Spanje en/of Portugal. We houden van architectuur, kunst en historische bezienswaardigheden. Aan het strand wandelen, in de zee zwemmen, een beetje shoppen en gezellig een terrasje doen vinden we fijn maar we gaan niet op vakantie om tot een gat in de nacht te feesten. Omdat we met z’n tweeën enkel nog maar citytrips gedaan hebben, heb ik een aantal vragen voor zij die ervaring hebben met onze vakantieplannen voor dit jaar:

• Klopt het dat het in verband met de hitte aangeraden is om vooral langs de kust te reizen?
  • Is het haalbaar om in twee weken delen van Spanje en Portugal te zien? Of kunnen we het best één land uitkiezen, zo ja, welke bestemming dan?
  • Welke steden, bezienswaardigheden, dorpen, natuurreservaten, … zijn het meest interessant om te bezoeken?
  • Kunnen we het beste met het openbaar vervoer reizen, of zou het aangenamer zijn om een auto te huren?
  • Hoe duur zijn de meeste hostels? En hoeveel op voorhand wordt dit het best vastgelegd? Is het mogelijk om op de dag zelf goedkope overnachtingen te vinden? Of raden jullie aan om een tentje mee te nemen en op zoek te gaan naar campings? Zijn deze gemakkelijk bereikbaar?

Andere tips mogen ook altijd :slight_smile: Alvast bedankt voor de hulp!

Kijk eens naar Malaga. Van daaruit kun je ook dagtripjes maken naar Ronda (zoek maar eens Google Images plaatjes daarvan!) en misschien twee dagen naar Granada ofzo.
Ik ben zelf niet in Malaga geweest maar het schijnt een leuke stad te zijn en een lekker strand te hebben.

Bij Barcelona in de buurt heb je ook leuke dingen. Is waarschijnlijk wel een stuk duurder dan andere delen van Spanje.
Je zou ook Valencia kunnen overwegen.

Het openbaar vervoer is wel goed geregeld, gaat misschien niet zo vaak als je gewend bent in Nederland.

Het voordeel van een huurauto vind ik dat je tijdens de heetste uren van de dag toch iets kunt doen: met airco aan van A naar B rijden. (In plaats van siesta houden alhoewel dat ook lekker is!) Maar in de grotere steden is parkeren heel duur, 25 euro per dag ofzo. Dus je zou die auto alleen moeten huren om dorpjes te bezoeken.
Ik vond autohuur in 2011 supergoedkoop, maar ik was er wel na het hoogseizoen. Ik huurde via www.123carrent.com een auto bij Auriga Crown, een moeilijke site die vaak vastloopt maar die wel goeie deals biedt.

Ik geloof dat je redelijk makkelijk zuidelijk Portugal en zuidwestelijk Spanje kunt combineren maar ik weet niet hoe het dan zit met autoverhuur (of die de grens over mag) en openbaar vervoer (hoe vaak dat gaat). Twee weken is niet veel, ik zou het niet te gek maken. Less is more :slight_smile:

Je zou ook nog Galicia en noordelijk Portugal kunnen combineren, daar komen minder toeristen dan in het zuiden van Portugal.
Trouwens in de hele noordelijke kuststrook is het 's zomers een goed klimaat en dat schijnt een heel mooi groen gebied te zijn, met diverse mooie steden zoals Bilbao en San Sebastian. De baskische tapas staat bekend als de beste van Spanje.

Leen een Lonely Planet in de bieb en lees je in over campings, hostels, steden, openbaar vervoer etc. En als je dan bijvoorbeeld leest bij het hoofdstuk Valencia, kom je vast ook tegen welke stranden daar in de buurt nog meer fijn zijn, welke stadjes en dorpen in de buurt leuk zijn etc.

Je kunt je vragen ook stellen in Engelstalige forums van Lonely Planet en Tripadvisor, daar zitten meer mensen dus heb je meer kans op antwoorden.