Porter gezocht voor Annapurna circuit in oktober

Hoi,

Begin oktober ga ik naar Nepal en ik wil trekken op het annapurna circuit.

Heeft iemand nog goede ervaringen met een drager? Porter/guide?

Mijn lichaam gaat het niet trekken om zelf mijn eigen backpack te dragen, jammer genoeg. Ik kan goede aanbevelingen gebruiken. Iemand?

Hoi Aram,

Wij hebben in de trekking eind maart gedaan. Op advies van andere tevreden toeristen hebben we drager/gids Prem geregeld. Hij is zelfstandig gids, en wil daarbij een backpack van maximaal 15 kg. dragen. Wij waren zeer tevreden met Prem: een aardige, zorgzame gids! Maakt zo af en toe een grapje en past zich aan aan jou wandelritme.
Daarnaast is hij in bezit van goede wandelschoenen en kleding (het gebeurt nog weleens dat gidsen met slippers de trekking doen en gewond raken).

Prem heeft samen met zijn vrouw een klein guesthouse, The waterfall genaamd, naast een (je kunt het wel raden) waterval. Heel basic, maar een prachtige locatie in Bhulbule, waar je de trekking kunt starten. Wij zouden Prem 14 dagen huren en vanaf Jomsom terug met de jeep naar Pokhara reizen. Dit in verband met de stoffige weg waar je anders over wandeld en het eerste gedeelte (tot Jomsom) het mooist schijnt te zijn. Helaas besloten we een dag voordat we de pas overstaken terug te wandelen omdat aanhoudende hoofdpijn door hoogteziekte verergerde en we niet langer konden acclimatiseren vanwege vrijwilligerswerk dat daarna zou starten. Op zich was dit helemaal niet erg, want zo konden we de prachtige (!!!) weg nog een keer bewandelen. Want, het was zoooo mooi!

Prem vraagt 16 dollar per dag, wat natuurlijk erg goedkoop is. We zijn ook langs verschillende reisbureautjes in Pokhara langsgeweest, maar daar werd meer gevraagd en vaak betaal je voor een drager en een gids apart. Helemaal niet nodig hoor! De overnachtingen zijn super goedkoop, ongeveer 1, 2 of 3 euro per nacht en makkelijk ter plaatse te regelen. Een dag acclimatiseren in Manang (ong. 3500 m) is zeer aan te raden en ook de moeite waard, want de omgeving is onwijs mooi.

Het telefoonnummer van Prem is 9746042955 en (volgens mij van zn vrouw) 9746642955. Hij heeft geen mailadres. Hij neemt niet altijd zijn telefoon op omdat hij niet altijd bereik heeft op de plek waar hij woont, het netwerk in Nepal is niet zo best en heeft ook geen bereik als hij met andere mensen de trekking doet. Aantal keer proberen is het advies :wink:

Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

groetjes

Hee Anri,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik krijg er steeds meer zin in. Vanaf Jomsom een stoffige snelweg? Hmm… dat klinkt niet als een prettig vooruitzicht. Nou ja, op dat moment maar beslissen wat ik daar mee wil doen dan. Mocht ik de pas overkomen.

Ik ga hem proberen te bellen als ik in Nepal ben. Hopelijk heeft hij rond die periode niet een andere trek. Het is tenslotte hoogseizoen in oktober.

Zat er trouwens bij die dagprijs ook zijn overnachting en eten inbegrepen? Of betaalde jullie dat apart voor hem?

Heeft iemand anders daarom misschien nog een andere tip voor mij? Voor de zekerheid.

Graag gedaan!
Prem betaalde zijn eigen eten en overnachting. Wij gingen altijd in het guesthouse slapen die hij ons adviseerde en natuurlijk kreeg hij zelf dan ook wat korting. De guesthouses die hij adviseerde waren trouwens erg goed. Wel basic (zoals allemaal) maar schoon. Het komt nog weleens voor dat reizigers ziek worden van het eten tijdens de trekking, maar hier hebben wij geen last van gehad, waarschijnlijk ook omdat Prem de juiste eetgelegheden uitzocht.
Tja Prem vooraf regelen is misschien wel handig…Zeker omdat oktober druk is en de kans groot is dat hij misschien al een trekking doet.

Tip: Bellen via Skype op internet naar Nepal is erg goedkoop ong. 23 cent per minuut

oja, de zandweg die vanaf Jomsom is aangelegd schijnt het een beetje te verpesten, maar we hebben ook wel gehoord dat het nog steeds wel de moeite waard is om het hele rondje te lopen. Het is natuurlijk maar net hoeveel tijd je hebt…

Succes!

Hallo!
Mijn man is een Nepalees en heeft lang als trekkinggids gewerkt, tot 2 jaar geleden. Wij krijgen deze vragen dus wel meer… Hij kent enkele goede dragers en gidsen. Daarom dat we nu onze kleine eigen organisatie aan het opstarten zijn.
We kennen een goede drager (Nara) die wij kunnen vastleggen aan 15 euro per dag. Iets duurder misschien, maar hiervoor zit een degelijke verzekering voor hem ook inbegrepen! En een goed loon natuurlijk. Veel Nepalese reisbureaus houden met deze basis-dingen weinig rekening om zelf veel winst in hun zak te steken. Met alle gevolgen voor de lokale bevolking vandien!
Ik ben zelf ook met Nara op stap geweest, Langtang-trekking en Annapurna Circuit, en het is een fantastische man, met veel ervaring en heel vriendelijk, goedlachs! Het is geen gids, maar hij kent, door zijn ervaring, de vermelde 2 trekkings als zijn broekzak.
Als je over hem meer wil weten, of een andere Nepal vraag hebt, kan je mijn man steeds mailen op dinesh@treknepal.be
groetjes van Annemie!