Port Stephens: Stuiven door het zand

Port Stephens (New South Wales)

door Kim van Dam

Stuiven door het zand

Tweeënhalf uur rijden van Sydney ligt de havenplaats Port Stephens. Bij de Australiërs zelf een favoriet vakantieoord. De locatie ook voor bijzondere sporten als sandboarden.

http://www.metronieuws.nl/img/7932416aa.png

Niet ver van Port Stephenskun je deze sport beoefenen bij de Stockton Sand Dunes. Gids Neil is een echte Australiër; loopt op blote voeten, grote tatoeage op zijn scheenbeen, gebruinde huid en hij noemt binnen twee minuten iedereen ‘mate’, waarschijnlijk het meestgebruikte woord in Australie.
Met zijn 4WD scheurt hij door de duinen, door grote waterplassen en over zandvlaktes. Prachtig gebied, zand zover je kunt kijken, met hier en daar wat frisgroene begroeiing. Bij een steile helling stopt Neil. Tijd voor het sandboarden. Ben je er klaar voor, wil hij weten als ik op het miniplankje geïnstalleerd ben. Nee, piep ik, de diepte in kijkend. Dan geeft Neil een duw… en het is fantastisch! Met een lekker vaartje stuif ik naar beneden. Terwijl de volgende naar beneden vliegt, klim ik naar boven. Dit vraagt om meer. “Laat je handen ditmaal losjes achter op het zand hangen”, adviseert Neil, “dan ga je harder.” Het enige nadeel van sandboarden is dat je je plank zelf weer neer boven moet brengen. Vermoeiend door het rulle zand.
De tocht gaat verder naar het strand. Het is er vrijwel leeg op wat motoren en ruiters na. “Het is verboden om de pipis mee te nemen”, waarschuwt Neil. Pipis blijken schelpdieren te zijn. Neil showt hoe je de dieren kunt vinden en hoe je ze kunt verleiden uit hun schelp te kruipen. Liefhebbers mogen er een proberen. Levend dus, jakkes. “Verser dan dit zul je ze nooit meer krijgen”, probeert Neil ons nog enthousiast te maken. Desondanks bedankt iedereen op een na. De smaak schijnt ziltig te zijn en oesters smaken beter, is het oordeel.
Volgende stop is Nelson Baywaar de boten voor de dolfijncruises vertrekken. Succesvol is de tocht zeker. Al snel zien we scholen tuimelaars die minutenlang met de boot meezwemmen. Tot ze hun jacht op vis hervatten.
Zie verder:
New South Wales Verzamelgids
Port Stephens
Nelson Bay
Stockton Sand Dunes

(Bron: Metro)