Volgende week vertrekken we naar peru voor 3,5 week, hoera!!!
Gaan oa de inca trail lopen naar machu pichu, maar nu lezen we net in de reisbescheiden dat je geen plastic (water)flessen mee mag nemen de route op. En ook niet mee mag nemen in machu pichu (ook geen wandelstokken trouwens?).
Kan iemand ons vertellen of dit waar is? Anders moeten we snel nog op jacht naar van die metalen flessen…:-(.
En…heeft svp iemand een tip over hoeveel fooi je geeft aan gids, (eigen) drager en de rest vd crew?
Ik heb zelf de Salkantay Trek gelopen in oktober dus ik kan je niet informeren over de plastic flesjes op de Inca Trail, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit niet mag, onderweg moet je toch af en toe een nieuwe waterfles aanschaffen wanneer je een verkooptentje passeert? Of heeft de organisatie jullie gemeld dat er elke ochtend voldoende water voor iedereen wordt gekookt om de veldflessen mee te vullen? Wel kan ik zeggen dat mijn tassen niet gecontroleerd zijn bij het binnengaan van Machu Picchu, dus ik weet niet beter dan dat je daar gewoon met je flesje naar binnen kunt.
Wat betreft de fooien, dat hangt helemaal van jezelf af. Je kunt het natuurlijk ook in overleg doen met andere groepsleden (ik neem aan dat jullie in een groep de trek gaan lopen en overnachten?). Ik heb op mijn 4-daagse trek 400 sol meegenomen, dat was ruim genoeg. 50 sol voor de kok, 50 sol voor de paardenjongen en 100 sol voor onze gidsen. Toen had ik nog 200 over in Aguas Calientes (het dorp onderaan Machu Picchu) om ergens te gaan eten, af en toe op de route wat water of snacks in te slaan en voor eventuele noodgevallen. In Aguas Calientes kun je weer pinnen.
Hopelijk kun je hier wat mee en reageren er nog anderen mensen op je berichtje die hun ervaringen kunnen delen!
Hi medy,
Plastic flesjes mee, wandelstokken ook . Fijn om te weten dankjewel!
Ook bedankt voor de tiptip, komt helemaal goed zo en we kleden ons ook “langzaam uit”, haha, elke dag een laagje kleding weggeven en aan het eind van de trip lekker ligt weer doorreizen!
Grtjs pauline
Ik heb het even opgezocht in het officiele “entree regelement” van Machu Picchu. Je mag geen wandelstokken meenemen in Machu Picchu zelf (om beschadiging te voorkomen). Er wordt alleen een uitzondering gemaakt voor “senioren en gehandicapten”. Uit eigen ervaring weet ik dat er in de gewone ingang wel op gecontroleerd wordt, maar niet in de ingang waar je uitkomt bij de Inca Trail. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je ze erop wijzen en dat je ze bij de ingang moet afgeven bij het bagagedepot… Plastic flessen zijn in Machu Picchu toegestaan in kleine hoeveelheden (letterlijke regel: een flesje voor in de hand is toegestaan).