Plain of Jars of eerder regio Champasak en Four Thousand Islands?

Hallo Laos-reizigers

Mijn man en ik gaan in november/december naar Laos en Cambodja gedurende 3 weken. We zouden vanuit Bangkok doorvliegen naar Luang Prabang. Vanuit LP zouden we naar Nong Khiaw gaan. Vanuit NK terug naar LP en dan verder naar Vientiane.

We twijfelen over wat te doen na Vientiane:

  • Plain of Jars en dan verder naar Cambodja, ofwel
  • regio Champasak en Four Thousand Islands en dan verder naar Cambodja?

Vorig jaar hebben we de Mekong Delta in Vietnam bezocht. Ik weet dus niet in hoeverre 4000 Islands vergelijkbaar is met de Mekong Delta? Ik weet dat Wat Phou ook de moeite is, maar we gaan sowieso naar Angkor Wat.
Verder twijfelen we of de Plain of Jars zo spectaculair is. Ik lees veel tegenstrijdige reviews… We houden wel wat van historische sites, maar als er verder weinig te zien is, twijfel ik of we wel moeten gaan.

Iemand tips? Of alternatieve routes? Ik zou ca. 11 dagen in Laos willen blijven en vervolgens 11 in Cambodja, maar dat is geen must.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes
Sofie

Hallo Sofie,

Ik heb gehoord dat de Plain of Jars niet zo spectaculair is. Zelf heb ik ook getwijfeld om hierheen te gaan, maar wat ik mij herinner is dit een lange busrit.
De Four Thousand Islands zijn leuk voor 2 dagen, maar er is werkelijk niks te doen! Behalve een rondje om het eiland fietsen. Het is wel een perfecte plaats om in je hangmat langs het water te chillen.
Wat een aanrader is om te doen is een rondje op de scooter maken bij Takhek of het meer toeristische Pakse. Beide zijn als het goed is in 3 dagen te doen. Ik heb degene bij Takhek gedaan. Mooie en rustige route op een stukje hoofdweg na. Beide hebben verschillende hoogtepunten. Misschien dat dit iets voor jullie is.

LP is sowieso een aanrader! Als je er bent en je gaat naar de monikken in de ochtend kijken, loop dan ook even over de ochtendmarkt om het meest rare voedsel te zien (apen, mollen etc.)