Pinnen en geld opnemen in Gambia

Hallo,

Wie van jullie is niet zo lang geleden naar Gambia geweest en heeft ervaring met pinnen? Ik heb op het internet gezocht en gezien dat de Standard Chartered Bank ATM’s heeft. Maar alle informatie van reizigers over geld is nogal verouderd. Wij zijn in het bezit van een Mastercard.

Dank alvast en gr.
Maryanne

Hallo Maryanne,

met een Visa-card kan je bij banken pinnen. Daar worden echter wel kosten voor gerekend en er is een limiet aan de opname. Ik geloof €1,50 per opname. Het is vrij duur betalen dus. Ook de wisselkoers is soms minder bij banken dan wisselkantoortjes.
Met een Mastercard kan je tegenwoordig bij de receptie van het Senegambia Beach hotel geld opnemen. Ook hier heb je dan weer opname kosten…
Opname kosten zijn lager als je voor vertrek geld op je creditkaart zet.

Gewoon pinnen met je bankpas kan nergens. Die kan je thuis laten, want hij is onbruikbaar. Handigst is, en dat doet eigenlijk iedereen die naar Gambia gaat, is contant geld meenemen. Huur een kluisje op je kamer.

Groetjes,
Erwin

1 like

Dat is duidelijk. Dank je wel Erwin.

In Kololi is een pinautomaat. Wel uitkijken wie er allemaal om je heen komen staan. Je kan het beste met meerdere mensen gaan en zo de automaat afschermen. En sta er niet van te kijken als er ineens een paar " invaliden" bij je staan bedelen.

Dank je wel voor je reactie. Hier heb ik ook wat aan.
Weet je of je ook met een Mastercard kunt pinnen?

Gr. Maryanne

Een Visacard werkt zeker. Mastercard weet ik niet.

Succes en een fijne vakantie.

1 like

Een mastercard kun je net zo goed thuislaten.
Volgens mij kon dat alleen bij het Senegambiahotel, maar het kan ook zijn dat dat ergens anders was.
Een visakaart kun je wel gebruiken, maar besef wel dat je behoorlijke transactiekosten hebt.
Daarbij kun je per keer maar een beperkt bedrag ophalen.
Zelf heb ik wel een visakaart bij me, maar echt voor nood.
(Lees net dat hierboven ook al iets geschreven staat)
Beter ben je uit met travellercheques, die verzekerd zijn of contant geld.
Een kluisje … hangt echt wel ervan af, waar je zit, want die zijn beslist niet overal veilig.
Zelf heb ik nog nooit een kluisje gehuurd en durf al mijn geld wel op mijn bed te laten liggen, maar nogmaals, dat hangt er wel vanaf waar je bent.

Hallo,

Klopt bovenstaande nog? Ik ben net bij de bank geweest, travellercheques zijn er sowieso niet meer, aldus de medewerker. En kan je nu wel of niet met een mastercard bij Senegambia terecht? De berichten zijn wat tegenstrijdig, maar misschien veranderen dingen erg snel.
Ik heb geen creditcard, ga er een speciaal voor deze reis aanschaffen, maar welke?

Groetjes!

Aanschaffen? Contant meenemen blijft de beste optie, maar pinnen bij banken kan evt het beste met een Visa kaart. Die wordt het meest geaccepteerd. Met MasterCard kan je bij het Senegambia hotel ook pinnen. Voor vertrek geld op de kaart zetten verlaagt de opnamekosten.
Voor noodgevallen is een creditcard handig om achter de hand te hebben…

Dank je wel voor je snelle reactie Erwin. Ik vind het inderdaad een veilig gevoel om voor noodgevallen een credit card bij me te hebben. Of als ik onverhoopt toch meer geld wil uitgeven dan vooraf gepland :hihi:

Hallo daar,
Nog een vraagje, als ik contant geld meeneem waar heb ik dan meer aan amerikaanse dollars of euro’s ?
Groet !

Als je in Gambia contant geld wilt opnemen, dan doe je dat toch gewoon in dalassies?
Dat lijkt me dan het handigste.
Ik zou zeker niet voor dollars kiezen en wat ik weet zijn er nog steeds travellercheques. Ik kan ze tenminste in het hotel nog gewoon inwisselen.
Maar contant geld is nog steeds het handigste, zeker als je wat goede plekken weet om te wisselen. Het kan zo maar een paar dalassies schelen en op grote bedragen kan dat aardig oplopen.

Geen dollars meenemen. Gewoon euro’s :wink:

Gewoon voor de eerste dagen contant geld meenemen en dat wisselen in één van de vele western union bureautjes. Vorige week kregen wij 44 Dalasi voor 1 euro.
Daarna pinnen bij de vele automaten (kustplaatsen) met je VISA.
Tip: zet thuis al geld op je Visacard, dat scheelt pinkosten van 1,50 of meer. Je boekt dan van je eigen saldo af.
Kijk even goed dat “visa” boven de automaat staat, dan weet je dat hij het doet met jouw Visacard.
Pinnen doe je in Dalasi. De meeste automaten geven 3000,- Dalasi per keer. Maar je kunt meerdere transacties achter elkaar doen.
Je kunt in de meeste hotels/restaurants niet pinnen met je Visa. Contant betalen dus.

Uitkijken wie er bij je komt staan? Mhh…nog nooit last van gehad. Bij de meeste automaten zit zelfs een bewaker in de buurt van de pinautomaat. Natuurlijk wel je boeren verstand gebruiken ;-).
Zoals ik al in een vorige bericht schreef: “ik heb mij nog nooit onveiliggevoeld in Gambia, ook niet tijdens het pinnen”.

Gr,
Jack

Ow ja, gewoon euro’s meenemen. Geen Dollars.

De laatste nabrander: pinnen met Visa was een betere koers dan bij de wisselbureautjes. Maar dat verschil was zeer klein. 44 was de koers, een goede koers dus.

Toch nog 1, ik lees nu alle reacties :wink:
Visacard is het eerste jaar gratis, dus geen aanschafkosten of maandkosten. Wel tijdig opzeggen. Kijk even op de Visa site.
Mastercard inderdaad thuislaten, daar heb je weinig aan.
Visa pinnen/misbruik is ook verzekerd.

Pinautomaten: in Kololi/Senegambia, er zijn er diverse. Andere oplossing: pak een betrouwbare (groene) taxi en deze geeft je vaak voor 100 Dalasi een retourtje naar een pinautomaat en terug.

Ik ben net terug van Gambia en met een credit mastercard kun je geld opnemen bij Senegambia hotel in Kololi, 6,5% zijn de kosten.

Handig voor noodgevallen, maar wel duur ‘pinnen’… :wink: