Phu Quoc of Con Dao?

Hallo,
Welk eiland heeft jullie voorkeur? We gaan vanuit Ho Chi Minh een paar dagen naar een van de twee eilanden. Weer op Con Dao ziet er iets beter uit. Phu Quoc heeft steeds in ons schema gestaan, maar ben toch gaan twijfelen.

Mijn vrouw en ik hebben geen ervaring met Con Dao, maar zijn in februari wel een weekje op Phu Quoc geweest. Het was een schitterend mooi eiland met brede zandstranden en als je in de buurt van de hoofdplaats was, kon je in de avond genoeg beleven. Vooral het eten op de locale markt bij de Vietnamezen was een absoluut hoogtepunt. Verse vis voor een prikkie, maar wel heerlijk klaargemaakt waar je bij wijze van spreken zelf bij stond. Wij zijn met Vietnamair gevlogen van Saigon naar het eiland.

Succes met het nemen van een beslissing

groeten Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Dank!

Hallo Human,

Ja, is een moeilijke keuze.
Ik ben nu diverse keren op Phu Quoc geweest en afgelopen januari voor de eerste maal naar Con Dao.

De beide eilanden zijn niet met elkaar te vergelijken; was 10 jaar geleden ( mijn eerste bezoek aan PQ) nog wel.
Zal proberen de voors en tegens per eiland te beschrijven.

Toerisme
PQ is in de jaren compleet veranderd, 10 jaar geleden had je wat resorts en dat was het.
Nu heb je vrij veel resorts en het tourisme is gigantsch toegenomen.

Op Con Dao is het heel rustig, je komt er bijna geen westerse tourist tegen.

overnachten
PQ
Veel soorten veel aanbod in diverse prijsklasses
Con Dao; de keuze is zeer beperkt; geloof niet dat er 6 hotels, camping enz zijn

Vertier
PQ, zoals Wilna en Cor al schreven, voldoende te doen.
Veel restaurants en een enkele bar, avond markt in de stad enz.

Con Dao
3 restaurants ( zijn er nog 3 of 4 maar die worden afgeraden door mensen die er wonen ) en 1 bar met terras bij de haven.
Leuke van 1 bar is dat daar dan ook alle westerlingen komen en je heel gezellige avonden hebt met elkaar.
De mensen op Con Dao spreken geen engels, een enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

vervoer op het eiland
PQ
Alles te huren
CD
Ook alles te huren , maar het aanbod is zeer beperkt en er rijden geen taxi’s en bussen.

Natuur
PQ
Is mooi, kijk even via google,
CD
Hier kan PQ niet aan tippen, regenwoud, echt verlaten witte stranden ( laat je wel goed voorlichten anders vind je ze niet ).

stranden
Zijn wel enigzins vergelijkbaar, maar in PQ heb je veel resorts ed aan het strand en in CD heb je 1 duur resort aan het strand en 1 middenklasse de andere ligt aan de hoofdweg en heeft geen strand , en de goedkopere weer wel.

Te doen
PQ
strand, restaurants, bars, avondmarkt, dag markt, eiland verkennen , duiken/snorkelen, boottochten, en wat je nog meer aan het strand kan doen ( waterscooter enz. )
CD
Hiken op diverse niveaus door regenwoud ( maar 1 zonder gids te doen ), de echte tiger cages, duiken/snorkelen, boottochten, dagmarkt met enkele terrasjes.strand en echt tourisme in de de echte kinderschoenen.
En vooral rust en geen geluid, misschien 1 brommertje per uur over de hoofdweg.

Weet even niets meer.

Maar mijn conclusie in het kort is eigenlijk.
Zoek je echt rust en en geen avondleven dan is CD een goede keuze, maar dan moet je echt een natuurmens zijn en je overdag goed uitputten met hiken door de bossen zodat je het 's-avonds niet te laat kunt maken.
Ga lekker een boottochtje doen; nadeel is dan wel dat het prive is en dat de prijs weer omhoog jaagt ( ja, geen andere touristen ).
Eigenlijk moet je het wiel een beetje uitvinden op CD en is het een uitdaging om , wanneer je de vlucht en verblijf hebt geboekt, om zonder hulp een dagbesteding te hebben.

Ik denk dat je deze site ook heb bezocht, maar eigenlijk is het het enigste kantoor op het eiland om iets te regelen en je kan helpen om wat suggesties aan de hand te doen.
Fijn is ook dat 1 van de medewerksters nederlands spreekt; is opgegroeid in geloof Almelo.
http://www.dive-condao.com/condao.html

In PQ kan je gewoon de straat op gaan en dan is alles wel te regelen en te kopen via diverse kantoren.
Ook veel aanbod voor resorts, hotel enz aan zee met of zonder zwembad en een uitgebreid aanbod voor de avonduren om deze door te komen.

Echt even een waarschuwing voor CD
Je moet er wel vanuit gaan dat je niet op een strandbedje ( wordt een handdoek ) op het strand kan liggen in tegen stelling tot in PQ.
Kan wel wel, maar dan ga je echt heel veel meer betalen ( denk dan aan rond de 1500/2000 usd per nacht ).
Of in een resort dat niet wordt aangeraden op diverse sites en door dive con dao.
Ben er niet geweest, dus kan je er niets meer over vermelden.

Dus aventuurlijk en rust CD
Minder avontuurlijk en wat vertier PQ.

Ik hoop dat ik er niet een te chaotisch iets van heb gemaakt en je wat kan gebruiken uit mijn informatie.
Vind het best wel moeilijk om ervaringen over te brengen.

gr.
Ton.