Hallo Juutje,
Ik ben op beide eilanden geweest; Con Dao 2 weken geleden en PQ 2 jaar geleden).
Ik vind ze totaal niet vergelijkbaar.
Maar het is net wat je wilt.
CD
Slechts enkele westerse ( reken even Australië en USA ook daaronder) te bekennen.
In het stadje heb je 5 goede restaurants en 1 cafe ( meer kon ik er niet vinden ).
Wanneer je er naar toe gaat ga dan echt voor de rust en duiken en snorkelen en hiken ( heet dat zo???) door de bossen; met gids!!!
Nu is daar een duik tour bureau, wat gerund wordt door een, geloof amerikaan, maar heeft hulp van een vietnameze vrouw.
Deze vrouw komt toevallig uit Doetinchem en spreekt dus nederlands en is heel behulpzaam.
Nu ben ik geen duiker en geen snorkelaar dus ik kon geen gebruik maken van hun diensten, maar krijg toch heel veel informatie van haar over het eiland.
Verwacht hier geen strandbedden, hotels aan het strand ( is er wel maar duur ).
Ik ben een Australiërs tegen gekomen en die hebben een brommer gehuurd en hebben geen zandstrand op het eiland kunen ontdekken; alleen die bij de haven van Con Dao stad.
Daar waren ook enkele basic overnachtingsplaatsen aan het strand.
Verder heb je 5 gevangenissen, pagode, kerkhof, marktje, museum.
Het eiland is mooi, maar heel heel heel heel enz. rustig; 1 brommer per kwartier is al druk.
Geen bus, taxi.
Ik kwam ook mensen tegen die speciaal voor het duiken kwamen, maar door de wind werd er niet gedoken omdat het water te troebel was en je niets kon zien.
Jeugd van 20 tot 30 jaar zaten in het restaurant van het hotel te kaarten en verveelden zich zichtbaar.
PQ
Daar dus wel hotels aan het strand met bedden, veel restaurantjes, diverse cafeetjes enz.
Ook kan je een enkel verlaten strandje vinden a la Con Dao.
Ook is het daar veel drukker.
Over de zeekoeien kan ik je niets vertellen.
Mijn keuze voor een volgende keer gaat uit naar PQ.
Prijs van de vlucht is gelijk en prijs voor eten en drinken ontlopen elkaar ook niet echt veel.
Prijs pilsje CD is VND 20000, 26000 in Saigon en in Mekong Delta 22000 nu.
Ik ga er dan vanuit dat dit niet veel afwijkt van PQ; zal er ergens tussenin zitten.
Overigens zou ik echt niet weten hoe je de basic verblijfjes op CD zou moeten boeken en wat ze kosten.
De naam van het duikbureau was
"dive dive dive Con Dao " geloof ik ( ben het visitekaartje kwijt ).
gr
Ton.
ps.
Vandaag og morgen plaats ik wat foto’s van Con Dao.