Hallo ik heet Ben en getrouwd met een Peruaanse vrouw uit Lima.
Ben daar nu al 4 keer geweest in de 13 jaar dat we elkaar kennen, we wonen samen in Nederland sinds 2003.
Omdat de pensioengerechtigde leeftijd in zicht komt en ik meer familie in Peru heb dan in Nederland, willen we kijken of het mogelijk is om te emigreren naar Peru.
Grootste vraag is krijg ik mijn AOW uitkering en pensioen wel als we naar Peru emigreren?
Willen het liefst in de buurt van Lima wonen, zijn ook 2 x in Pucallpa geweest maar de hitte daar is voor mij niet zo goed.
Heb ook een paar keer gezocht op de side van het SVB maar de info daar is volgens mij niet van deze tijd.
Hoop dat er andere zijn in de zelfde situatie en dit lezen en misschien weten wat de mogelijkheden zijn.
Met vriendelijke groet,
Ben
Hoi Ben,
Heb het even gegoogled.
Er zijn een aantal landen waar je gewoon AOW kunt ontvangen, daar heeft Nederland speciale regelingen mee.
Met Peru is die regeling er niet, waardoor je slechts gedeeltelijk of niet AOW ontvangt.
Hopelijk is het je inmiddels gelukt erachter te komen.
Voor zover mij bekend zit Peru in hetzelfde schuitje als Brazilie en is er geen overeenkomst. Dit zou betekenen dat je recht hebt op 50% van een netto minimum loon. Hier in Brazilie ken ik een nederlander en die ontvangt dit wel.