Perron Shinkansen

Is het mogelijk om zonder ticket op het perron te komen van de shinkansen? Wij gaan niet met de shinkansen maar willen wel graag even de trein van dichtbij zien.

Ja hoor, was op het middelgrote station bij Fuji waar wij instapten geen enkel probleem. Perrons worden zowel door gewone treinen als door Shinkansens gebruikt en er zijn ook doorgaande sporen (tussen de perrons in) waar ze voorbij razen maar dan moet je wel een hele korte sluitertijd hebben.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

1 like

Ok, top!

Ik weet eerlijk gezegd niet of het zo makkelijk is. De shinkansen rijden op eigen sporen met een andere spoorbreedte, bij de meeste stations zijn die strikt gescheiden. Alleen op de zogenaamde “mini-shinkansen” naar Yamagata en Akita heb je volgens mij daadwerkelijk perrons (met een dubbel spoor) welke zowel voor gewone treinen als shinkansen gebruikt worden. Dit betreft dan veelal wat kleinere stations waar je vaak alleen kort voor aankomst van een trein met het juiste kaartje het perron op mag.

Over het algemeen ga je eerst een toegangspoortje door waarmee je binnen de algemene zone, en dan is er meestal een tweede poortje danwel een aparte ingang voor de shinkansen. Dus op een shinkansen-perron kom je niet zomaar zonder het benodigde (relatief dure) kaartje. Echter, vaak liggen deze sporen gewoon naast de reguliere sporen, dus als je op het laatste “gewone” perron staat kan je de shinkansen wel “aan de overkant” zien staan.

1 like

Het zou kunnen :wink: Wij stapten in op Odawara en uit op Shinjuku (Tokyo), en aan ons perron in Odawara stopten ook gewone treinen. Maar dingen kunnen wijzigen, en niet overal gelijk zijn. Gelukkig is zoals je boven beschreef (vanaf ‘overkant’ zien) altijd mogelijk lijkt het.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ja, als hij 1 spoor verderop staat aan de overkant kan ik er ook wel mee leven. :stuck_out_tongue: We gaan het dan wel zien.

Mocht je treinen in actie willen zien, vanaf de brug direct naast Nippori Station heb je ook een leuk uitzicht:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“WSxesRlXdyA” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

1 like

Bij de kaartjes automaten op de stations zouden ook zogenaamde ‘platform tickets’ te koop moeten zijn. Voor minder dan 200 yen heb je dan toegang tot het perron (uiteraard niet de trein). Ik meen me te herinneren dat er een tijdlimiet aan zit van ongeveer 2 uur.

Ik weet niet of je toevallig een geldige railpas hebt als je foto’s van de shinkansen wilt maken, anders kun je die ook gebruiken. Ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van de pas om Red op het perron van Tokyo te zien staan. :biggrin:

2 likes

Goede tip, dat van die platform tickets! Wel van gehoord, maar nog nooit gebruik van gemaakt (per slot van rekening heb ik toch meestal een JRP…).

Thnx voor de tip! Gaat wel goed komen zo.

Ik weet nog dat we hier vroeger ook perronkaartjes hadden.

Toen kon je niet zo maar het perron op zonder kaartje, net wat ze nu dus ook weer willen met al die poortjes.
Toen was er een loket waar je zo’n kaartje kopen kon.
Was speciaal bedoeld om familieleden of vrienden/kennissen uit te zwaaien op het perron.
Kostte ook maar heel weinig.
Ik weet nog dat er toen een buurman van ons vaak achter het loket zat en die liet ons soms wel eens gewoon door als niemand het zag. :dag: