Het Midden-Oosten staat in brand. Wanneer was jij voor het laatst in het Midden-Oosten? Welk land was dat en hoe vond je het daar?
- 2026
- 2024 - 2025
- 2015 - 2023
- 2000 - 2015
- Voor 2000
Het Midden-Oosten staat in brand. Wanneer was jij voor het laatst in het Midden-Oosten? Welk land was dat en hoe vond je het daar?
In 2001 was ik met Djoser in Jordanië en Syrië. Vooral Syrië was een prachtig land met veel historie en cultuur. En fijne mensen, redelijke welvaart. Zonde wat daar is gebeurd.
In 2022 was ik in Israël. Tel Aviv.
Hopelijk keert de rust snel terug in het Midden-Oosten met een betere toekomst voor alle landen daar.
In Dubai en VAE! Hopelijk stopt de oorlog snel daar. Niet alleen beter voor het toerisme, ook beter voor de mensen zelf daar.
O ja en in 2024 in Oman ![]()
In 2005 heb ik ook de Djoser reis gemaakt in Syrië en Jordanië. Ik vond ook vooral Syrië erg mooi aan historie en cultuur. Niet precies het Midden-Oosten, maar in 2010 ben ik met Djoser in Libië geweest. Was ook een prachtige reis. Maar 2010 was het laatste jaar van Kadaffi. En daarna kon je er als toerist niet meer heen. Ik was er net op tijd!
Libië??? Gaaf! Daar had ik nou zelf niet aan gedacht, ook toen niet! Is daar überhaupt op dit moment wel een centrale regering? Meer stammenoorlog nu?
Libië was prachtig met de overblijfselen van grote Grieks/Romeinse steden in het noorden en een week met landcruisers door de prachtige Sahara met z’n hoge zandduinen en prehistorische rotsschilderingen. Ik had toen ook geluk dat de reis door ging want Kadaffi had toen ruzie met de EU en verstrekte geen visa aan EU-burgers. Pas bijna op het allerlaatste moment kon de Djoser groep toen toch een visum krijgen. Wij waren toen de enige buitenlandse toeristen daar afgezien van wat Russen. Was heel bijzonder. Blij dat ik er geweest ben. Dit zegt het reisadvies van Buitenlandse Zaken momenteel: “In Libië strijden gewapende groepen tegen elkaar. De veiligheidssituatie is slecht en onvoorspelbaar. Er is geen centrale autoriteit die controle heeft over heel Libië.” Ik ben overigens ook in Jemen (in 1992) en Mali (in 2002) geweest, landen waar je ook niet meer naar toe kunt.