Peiling vd week: Je reiservaringen op papier of digitaal?

Velen van ons houden tijdens het reizen een soort van reisdagboek bij. Of het nou losse aantekeningen zijn of elke dag een verhaal…doe jij het met papier of digitaal?

Allebei! Tijdens onze wereldreis hield ik een dagboek bij op papier (lekker schrijven waar je maar wilt!) en schreef ik af en toe een blog, zodat ook de thuisblijvers konden meegenieten van onze avonturen.

Ikke ook allebei! :slight_smile:

Digitaal, met af en toe een update op een van de reisblog-sites voor het thuisfront.

Ik probeer tijdens het reizen altijd zoveel mogelijk internet, tv etc. te mijden. Al mijn ervaringen gaan daardoor al jaren op papier! Lekker om achteraf weer eens door te bladeren en na te genieten.!

Analoog wordt bij mij een zootje… Reisverslagen gaan enkel digitaal dus.

Ik probeer het live bij te houden, maar dat lukt niet altijd. Ik maak het dan thuis zo snel mogelijk af.

Daarnaast laat ik een deel van m’n foto’s afdrukken.

Nou ik noteer alles in mijn zwart notaboekje,vooral plaatsen waar ik nog nooit ben geweest krijgen extra aandacht,deze informatie bewaar ik om later de mensen te helpen die eventueel niet toeristische plaatsen willen verkennen in Thailand.
Ook ben ik van plan om in de toekomst een boek te schrijven,juist over Thailand…

Zoals een aantal anderen ook al zeggen: allebei. Tijdens de reis heb ik mijn kleine opschrijfboekje altijd bij me en noteer/klad ik alles meteen daarin. Eenmaal thuis maak ik wel een leuk reisverslag met foto’s omdat ik zelf het lezen van reisverslagen altijd erg leuk vind en er veel tips uit haal. Ik probeer dan ook zo volledig mogelijk te zijn zodat anderen er iets aan kunnen hebben.
Maar als ik ergens toch even online kan tijdens de reis probeer ik wel bijv. op Facebook een kleine update te geven.

Ook ik heb tijdens de reis een boekje mee waarin ik in het kort mijn ervaringen opschrijf. Thuis maak ik er op de laptop een verslag van.
Van elke reis maak ik een uitgebreid fotoboek, daarin staat per dag in het kort wat we gedaan hebben, het uitgebreide reisverslag komt achterin het fotoboek te staan.

Ha, dat heb ik nu ook een paar keer gedaan, een verslag achterin het fotoboek. Maar van onze vakantie op IJsland vorig jaar had ik al zóveel foto’s dat ik het maar niet heb gedaan, geen ruimte over.
Ga het nu apart in een klapper doen denk ik met wat plaatjes - het echte ouderwetse knippen en plakken, ha ha - want over die reis is heel veel te vertellen.

Ik film tijdens mijn reizen en dan maak ik ook aantekeningen op datum, waarin ik aangeef, wat er waar te zien is op de tape. Gepaard aan een voorbeeldig geheugen, ben ik op die manier twee maanden na de reis nog in staat om een deugdelijk reisverslag op te stellen, dat ik dan op mijn Homepage zet.
Daarnaast maak ik natuurlijk een Blu-Ray schijf van de reis, waarop ik ook een voice-over op zet. Om extra informatie aan te geven, naast datgeen wat op de film te zien is.
Ik heb inmiddels al een rijtje van 40 centimeter schijfjes . . . Sinds 1991 doe ik dat zo.

Nu ik er zo over nadenk…

-Ultrakorte notities (gsm)
-Reisdagboek (hardcoverboekje, waarna ik alles in Word verwerk, handschrift is erger dan de dokter…)
-Foto’s (dslr, compact, gsm)
-Video’s (dslr, compact, gsm)
-M’n geheugen

Tijdens mijn reis filter ik uit bovenstaande punten een paar Facebook statusupdates (tekst, video, foto’s). Vroeger hield ik een reisblog bij en photostream maar dat vind ik inmiddels te omslachtig.

Van reisvrienden jat ik materiaal, meestal foto’s van social media. Hetzelfde geldt voor horeca en accomodaties.

Verder bezit ik een schoenendoos die is volgepropt met plattegronden, bonnetjes, geld, visitekaartjes, folders enzo inclusief gekras en (aan)tekeningen. Hieruit haal ik ook weer herinneringen die in m’n hoofd zitten.

Dat was hem wel zo’n beetje denk…

Bij het invullen en/of de registratie ervan is iets misgegaan. Ik heb ‘anders’ aangeklikt, maar sta geregistreerd als ‘digitaal’.
Voor mij geldt anders, omdat ik mijn reiservaringen nimmer opschrijf, maar tevreden ben met wat hierover is opgeslagen in mijn geheugen.
Op die wijze heb ik deze ervaringen indien nodig - zoals iedereen - altijd en direct beschikbaar en bespaar op die manier ook de nodige tijd, tijd die besteed moet worden, wanneer voor de beide andere keuzeopties gekozen wordt.

90 % op papier en een klein stukje digitaal (vooral foto’s dan). Ik probeer nadien ook meestal mijn reisverhalen gepubliceerd te krijgen op papier (nadat het dan weer digitaal is uitgetypt van mijn geschreven nota’s :)). Ik vindt een papieren publicatie (en nota’s) nog altijd iets minder vluchtig dan de digitale wereld.

Ik sla het op…ergens achterin in een lade van mijn hersenpan. Werkt prima zo :foto:

Schriftjes, alles op papier. s’Avonds of overdag, als ik even tijd heb notities maken. Meestal zijn die zo rudimentair, ruw, brutaal dat ik achteraf vaak hele vellen er tussenuit wil scheuren. Ik mag er niet aan denken dat ik al die ketterijen zomaar, blogsgewijs digitaal de wereld in stuur, zelfs het risico nemen ze digitaal op te slaan zonder te publiceren, bah. Gelukkig is mn handschrift zo leesbaar dat het een soort code lijkt.
Voor mij zoals vroeger, onafhankelijk van stroom en wifi…

Grappig, als ik meer foto’s maak dan selecteer ik strenger.

Op m’n website zet ik maximaal rond de 30 foto’s van een land. Meestal maak ik er (bij een reis van meerdere weken) een paar honderd. Ik ga er vanuit dat niemand geïnteresseerd is in het kijken van zoveel foto’s.

Ook in een album maak ik selectie. Vol is vol.

De andere foto’s die ik wil bewaren staan op m’n pc. Deze komen langs als screensaver. Hoewel er ook foto’s zijn waar ik eigenlijk helemaal niks mee doe (omdat ik ze te slecht vind voor de screensaver - ik kan kritisch zijn) bestaan mijn screensaver inmiddels uit meer dan 5000 foto’s :slight_smile:

Ik heb ook beide gedaan. Niet veel geschreven, wat ik wel van plan was, maar veel via social media en mail aan familie. Dat alles vormt mijn verhaal.

Allebei, eerst papier later digitaal, Elke avond voor het slapen gaan de belevenissen van de dag beschrijven zodat ik over 50 jaar nog precies kan terughalen wat ik deed . Ik vermijd internet /cafe, daarbij komen wij soms op plaatsen waar dit er niet is, maar wil er ook geen minuut aan verliezen, geniet liever van de reis. Thuis kan ik weer met de computer bezig zijn! Zelfs reizen van 6 en 3 jaar terug is al weer erg leuk om terug te lezen.

Mijn voorkeur gaat uit naar beide! Op papier kan ik schrijven wanneer ik wil en digitaal om het thuisfront op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak tijdens mijn reizen.