Nu ben ik zelf enkele keren op reis geweest en vind het erg leuk om een reisverslag online bij te houden. Nu heb ik een website hiervoor gemaakt zodat iedereen dit kan doen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie graag op een reisverslag zouden willen hebben. Dan kan ik dat gaan maken en hebben reizigers er nog meer plezier van :zon02:
wat ik er liever niet in zie:
stukjes die je in elke reisgids ook kan lezen, en die gewoon overgeschreven lijken
vooral niet al die dommigheden die je makkelijk had kunnen voorkomen als je die reisgids goed had gelezen
en toen-en toen- en toen opsommingen
steeds weer dezelfde overdreven verhalen over kippen/geiten in de bus of trein
over hoe lekker het eten wel niet was (meestal gewoon rijst met kip zonder smaak)
welke enorme problemen in het kopen van kaartjes voor vervoer je wel niet moest overwinnen
wat dan wel?-enkel heel nieuwe of geheel oorspronkelijke wetenswaardigheden.
Maar ik heb een kieskeurige smaak en heb al heel wat van die verslagen (moeten) lezen, vandaar.
Het maakt uiteraard heel wat verschil of je zo’n verslag voor je sponsorende familie schrijft of mensen die er al geweest zijn, meerdere keren, en alleen maar denken: zie je wel-nog geen ervaring!
Als (web)schrijver van beroep ben ik van mening dat er te veel slechte reisverslagen (sorry!!) online staan. De meeste zijn prima om ouders, familie en vrienden op de hoogte te houden, maar niet om als vreemde te lezen.
De meeste reisverslagen beginnen 'we hebben ‘s ochtends ontbeten, toen stapten we inde auto/bus/train/riksja en toen gingen we dingen bekijken, wat een mooie/interessante plaats, we hebben a, b, c gezien…’ Of dag 1. In de bus. Dag 2. In de hoofdstad. Dag 3. Weer onderweg. Etc. Je snapt wat ik bedoel. Niet echt interessant. Bovendien zijn de meeste blogs véél te lang!!
Als vreemde ga je op een blog op zoek naar specifieke tips over een plaats of land: wat kun je er zien, hoe kom je daar, bijzonderheden over het land etc. Dus beter: kort en interessant met praktische info, dan een enorme lap tekst met ‘en toen en toen’.
Succes met je website, ik vind het zeker een leuk en goed initiatief! En ik vind hem erg mooi vorm gegeven: chapeau!
Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag was niet zo zeer gericht op de verslagen zelf, maar meer op de functies die je op een site zou willen. Maar ik snap dat jullie de vraag zo hebben opgevat.
Wat ik dus bedoel. Wat zou je als reisverslag schrijver allemaal willen kunnen. Bv. route bijhouden op de kaart, mensen automatisch updaten als er nieuwe verslagen zijn, foto’s kunnen toevoegen, etc.
Aha!
Een blogrol aan de zijkant, zodat je op eerdere verslagen kan klikken. Wellicht dat je dan verschillende blogs kunt ordenen op landen etc? Misschien straks op de homepage een zoekfunctie, zodat je kan zoeken op land/regio/plaats? Een overzichtje met populairste post/ meest recente post/ meeste bezochte plek van jouw bloggers? etc
Hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je nog iets willen weten: just yell.
Jij bent de doorwinterde reiziger die iedereen in vakjes plaatst nog voor ze zelfs vertrokken zijn. Met je geijkte vergelijkingen met schaapjes die de gidsen volgen en je talrijke spelfouten kan je nu wel zitten vragen naar originaliteit, maar als ik je vraag naar een alternatief verblijf in Bangkok en eventuele interessante zaken aldaar blijft het oorverdovend stil aan jouw kant. Ooooh, zo ervaren Reiziger die het Licht gezien heeft, verblijdt onze miezerige nietige mierenleventjes met uw alziende blik en schrijf ZELF eens een reisverslag… En aub in het Nederlands of Engels, want termen als ‘bekpekkers’ en ‘euries’ doen bij mij het vermoeden rijzen dat u een autistische, analfabetisch sociaal gehandicapte pummel bent.
Grts,
Jelle
Trouwens: Deze site voor reisverslagen vind ik een leuk initiatief! Altijd tof om te lezen hoe anderen (WELKE ANDEREN DAN OOK) een reis/land ervaren! (ook al is het dan misschien niet volledig in overeenstemming met hoe ik de wereld zie…:slywink: Maar dat noemen ze ‘openheid’!)
Persoonlijk vind ik sites van individuele reizigers leuker dan site met blogs van verschillende reizigers. Uitzonderingen daargelaten, maar vaak zijn de verslagen van reizigers die net iets meer moeite doen, dus ook door het bouwen van een eigen site, leuker en verzorgder dan zo’n verzamelsite. Bovendien heb je het voordeel dat je eigen site ECHT kan indelen zoals jij het wilt, en je niet hoeft te schikken naar een format.
Ik vind deze nieuwe site er mooi uitzien, maar het is me niet duidelijk wat de meerwaarde us tov de talrijke sites zoals deze reeds bestaan.