Voor de peiling koos ik voor een hostel, maar het hangt volledig van de soort reis, bestemming en reisgenoot af. Mijn algemene voorkeur gaat uit naar een kleinschalig hostel/pousada/guesthouse/homestay/casa/zimmerfrei. Zolang het schoon is en er leuk uit ziet.
Grote betonnen hotels kunnen me niet echt bekoren, maar soms is het een stuk goedkoper. Dan kies ik toch voor het geld.
Als ik met mijn partner reis dan wordt het dus vaak een leuk uitziend hotel/guesthouse met een eigen kamer, welke soms wat duurder is. Maar als ik alleen reis kies ik in duurdere landen voor een dorm.
Ben toch wel gesteld op m’n privacy, en wil bovendien andeeren niet storen met mijn gesnurk…
Zeker een hostel! Zo kom je sneller in contact met anderen en het scheelt een hoop in de portemonnee!
Met een zoon van 6 lekker in een hotel.Zeker met een Chinese echtgenote kost een hotel een prikkie.Tijdens ons laatste bezoek aan China zijn we met Chinese reisgroep naar Beijing geweest,vanuit Nanning, en het hotel daar was echt een ramp.Dus gingen we met en stel van de groep lekker buiten de deur eten.Gelukkig spraken paar jongeren beetje Engels,maar ik red me ook zonder wel…
Trouwens , in 2005 was ik voor het eerst in China, hebben toen met de hele familie in Beihai op het strand geslapen, om de zonsopgang boven zee te zien… Toen de mist was opgetrokken en we de zon zagen, stond ie al boven land…:zon02:
Uiteraard een hotel, waarom zou je in een hostel verblijven? De enige reden die naar mijn mening legitiem is omdat een hotel te duur voor je is. Maar ik vind dat je dan ook even kan sparen en een leuke accommodatie voor je vakantie kan zoeken. Vakantie moet ook een feestje zijn en het is wel prettig als je na een lange reis een goede accomodatie hebt. Ook heb ik er bezwaren tegen een kamer met wildvreemden te moeten delen. Dat hoeft tegenwoordig vaak niet meer maar een hostel heeft beperkte faciliteiten. Een B&B of Inn is overigens wel een goed alternatief en heeft vaak dezelfde faciliteiten als een standaard hotel. Ik vind, zoals ik vandaag al eerder opmerkte, de persoonlijke kant hiervan erg leuk en de contacten met de eigenaar.
Zelf ben ik nu 20 jaar en ben ik in ongeveer 60 verschillende hotels in binnen- en buitenland geweest, dus ik heb wel wat ervaring hoop ik…
Wat mij wel vaak opvalt dat als je in sommige landen komt dat de hotelkamers erg op elkaar lijken. Ook in Canada viel mij dat dit keer op, zelfde soort kraan en douchecabine en een zelfde toilet. Ook de indeling van de kamers lijkt redelijk op elkaar behalve bij één van de hotels.
Ik heb in hele slechte hotels gezeten, waar je nauwelijks kon ontbijten of waar het personeel onvriendelijk was. Veelal hadden we dan ook slecht uitzicht en mijn moeder wind zich daarover altijd op. Maar vaak wordt daaraan weinig gehoor gegeven. Ook heb ik hele leuke dingen meegemaakt: toen wij vorig jaar landden op het eiland Terceira tijdens de eilanden tour op de Azoren was het een gekkenhuis in het hotel. Het regende keihard en het hotel had geen parkeerplaats. Mijn vader had de auto verderop geparkeerd en wist de weg nauwelijks terug en kwam op goed gelukt kletsnat aanlopen. Toen hadden mijn moeder en ik al ingecheckt. Eenmaal op de kamer aangekomen moest mijn vader de koffer van mijn moeder openbreken want die was doordat ze bij SATA tien koffers erop hadden gegooid in het vliegtuig ingedeukt. Nederlanders die dezelfde reis maakten liepen ook als gekken met regenpakken over de gang, ik kon bijna niet meer van het lachen!
In mijn jonge jaren de hostels, maar nu lekker flashpacken. Vooral op de wat lastigere bestemmingen kun je niet al te kieskeurig zijn en komt het vaak voor dat je al blij moet zijn met een houten plank om op te slapen. Des te groter is het genot om dan aan het einde van de reis te genieten van een 5 sterren hotel aan het strand met een helblauwe zee :vak02:
Hotel en ik merk dat mijn voorkeur steeds duurder wordt.
Nam ik in het verleden genoegen met THB 500 - THB 600 voor een kamer, heb ik de laatste jaren steeds vaker meegemaakt dat dit soort tarieven niet eens kunnen tippen aan mijn basis eisen:
- fatsoenlijk bed, rustige kamer, airco, wi-fi…
Schommel nu rond de THB 2,000 - THB 3,000 voor hotelkamers die aan deze eisen voldoen.
Als alleenreizende 24-jarige vind ik een hostel meestal fijner. Vaak meer mensen waar je eens een babbeltje mee kan doen, en dat is wel leuk dan. Toch trakteer ik mijzelf graag af en toe eens op een betere hotelkamer ook, zo nu en dan mag het ook even wat meer zijn he. ![]()
Voor mij/ons is schone kamer en eigen sanitair de voorkeur. Meerdere mensen op een kamer, nee dan zou ik geen oog dicht doen, ( zeer lichte slaper). Al zou ik het wel gezellig vinden. Maar dan heb ik echt een vakantie waarna ik nog eens 6 weken moet bijkomen
…
Nog nooit een hostel geboekt… zolang het niet nodig is probeer ik dit ook te vermijden.
Het privacy gedeelte van een hotel vind ik toch wel erg prettig.
De hygiene van het delen van een badkamer vind ik niet zo boeiend (heb toch
ook in hele ranzige hotelkamers gezien… zie: Hotel Kyjev Bratislava…)