Peiling: Taxi, huurauto of openbaar vervoer?

Hoe beweeg jij je door Afrika? Neem je lekker relaxed een taxi (met privé-chauffeur/gids)? Of kruip je lekker achter het stuur in een huurauto? Of meng je je tussen de locals in het openbaar vervoer?

Ik ben benieuwd! Stem hierboven en laat eventueel hieronder een reactie achter.

Groetjes, Fleur

Afrika is wel erg groot en waar betreft het dan in Afrika?
Zelf rij ik in west Afrika met eigen auto. Huurauto is vaak moeilijk verkrijgbaar. Wel mogelijk Taxi huren. Het openbaar vervoer is er werkelijk niet te vergelijken met hier. Je komt wel van plaats naar plaats, vaak via grote omweg. Je weet niet wanneer je vertrekt en nog minder wanneer je aankomt. Negen personen in een normale personenauto als taxi is niet abnormaal.

Met een 4x4 met daktent op pad, maar dan wel op een veilige manier niet in een land waar onlusten e.d. plaats vinden.
Ook kun je er voor kiezen mits je flexibel ingesteld bent om met anderen die het zelfde doel voor ogen hebben met eigen auto’s op reis te gaan.

Hallo leuke reaktie.

Zelf ben ik een tegenstander van een tent en andere spullen op het dak, maakt je auto erg onstabiel en moeilijk als je plotseling uit moet wijken.
Bij mij gaat alles in de auto, volledige uitrusting inclusief zandplaten, lange krik tent etc…
Wat zijn gevaarlijke plaatsen??? Voor een groot deel is dat een politiek standpunt mede gebasseerd op economische overwegingen. Mijn advies is wel om altijd overleg te plegen met de locale bevolking. Betekent dat je misschien je plannen aan moet passen. Veel grensgebieden zijn gevaarlijk.
Maar ook Amsterdam de Bijlemer, Zuid frankrijk, Noord Spanje en Israel zijn gevaarlijk. Vermoedelijk gevaarlijker dan landen die als gevaarlijk worden aangemerkt.
Met meerdere gaan??? Lijkt heel erg verstandig maar is naar mijn ervaring een geweldige beperking en/of je doelen worden niet gehaald, zeker niet als het wat meer avontuurlijk wordt.

groeten

grieko

Gewoon met de taxi-brousse, ht openbaar vervoer in Senegalcheer

Eeerst naar het beginpunt van de taxi, wachten tot de taxi vol is, meestal meerijden tot het eindpunt en daarover stappen in de volgende taxi. Veel extra kilometers, lang wachten en meestal bomvol :slight_smile: Naat de 7 plaats auto’s ongeveer de ander openbaar vervoer mogelijkheid.

:slight_smile:

Nou voornamelijk per bus(jes), motor, taxi, lopend en per trein (Kameroen). Van alles wat.

Lijkt me ook moeilijk om er echt iets over te zeggen.
Door oeganda ben ik een aantal dagen met bepakking gelopen. Ook weer zoiets wat daar (in dat gebied in oeganda) best aardig ging maar wat in andere gebieden weer helemaal niet zou kunnen.

Verder vooral veel met openbaar vervooer. Houdt je reis betaalbaar en je maakt vaak gewoon hele vette of anders “daar lachen we straks om” memorabele dingen mee in die busjes.

eerst altijd gewoon lekker met ov. Spotgoedkoop en idd een bron voor memorabele momenten.

Laatste reis auto gehuurd, met name omdat ik mijn zoontje (3jr) bij me had, en zus en zwager om kosten mee te delen. Reist een stuk relaxter maar voelt wel minder avontuurlijk.

eerst met huurauto van Joburg naar Windhoek. Vanaf daar met een groepsreis Livingstone, van daaruit met de bus via Lusaka naar Kapiri Mposhi in Zambia. Daar hebben we de trein gepakt en in 3 dagen naar Dar es Salaam getuft. En met het vliegtuigje nog even een paar dagen naar Zanzibar geweest!
Dus eigenlijk gewoon heel veel verschillende transportmiddelen, is naar mijn inziens ook het leukst!

Meestal bus, maar als er treinen zijn ook de trein, en soms een lift als het zo uitkomt en het veilig voelt.