Misschien is dit niet de goede manier om op dit forum binnen te komen, maar ik zit al een paar dagen met een vraag.
Mijn man en ik gaan in Januari 10 dagen op familiebezoek in Fortaleza, en we willen voor een jarig familielid een laptop meenemen als kado.
Heeft er iemand ervaring hiermee, is bijv. het toetsenbord hezelfde als hier in Nederland, en ook de batterij met stekker etc. zou dat passen, of is het gewoon beter om zoiets daar te kopen, ik vrees alleen wel dat ik dan stukken duurder uit zal zijn.
Kan iemand mij hier advies over geven, dan hoor ik dat heel graag.
Zeker niet hier kopen, in Nederland is het vaak de helft vd prijs. In Fortaleza hebben ze 220 volt dus dat kan prima. De meeste stekkers passen gewoon en mocht het niet passen dan kun je heel goedkoop in Brazilie een tussenstukje kopen.
Toetsenbord dat ik nu gebruik verschilt iets van het Nederlandse toetsenbord, maar dat maakt de Brazilianen echt niet uit!
Alvast hardstikke bedankt voor je snelle reactie, dat is al goed nieuws dat het niet zoveel verschilt qua toetsenbord enz.
En de laptop is voor een Nederlander, hij woont al wel 50 jaar zowat in Brazilie maar kan zich nog goed verstaanbaar maken en schrijven ook in het nederlands, dus dan moet dat helemaal geen probleem zijn.
Dan weet ik in ieder geval al dat het niet al te moeilijk zal zijn voor hem om de pc te gebruiken
Wij hebben duidelijk andere ervaring met het meenemen van laptops uit Europa. Ik heb enkele jaren met mijn braziliaanse vrouw in Duitsland gewoond en zij heeft een laptop met Duitse indeling, Ik heb een laptop met QWERY. Voor twee neefjes hebben wij Nederlandse HP laptops mee genomen.
Zo lang je alleen met Europese talen werkt niks mis mee, maar zodra je snel Portugees wilt typen begint de ellende, alle, zoveel voorkomende, afwijkende karakters die het Portugees kent zijn niet direkt of helemaal niet te gebruiken. Voor mijn vrouw en mijn neefjes hebben wij een Portugees USB keyboard gekocht. Dat probleem opgelost, al heb je natuurlijk geen laptop om met een los keyboard te moeten werken.
Een HP van een van de neefjes is nu kapot, niet te repareren omdat het een import betreft. Ook de randaarde stekers van de HP’s passen hier niet.
Al met al, zeker gezien het prijs verschil zouden wij het zo niet nog een keer doen.
Dus je vind het prijsverschil niet groot tussen NL en BR? Of het risico niet waard?
Mercadolivre is geen goede website om te vergelijken vind ik = de Braziliaanse Marktplaats = niet echt betrouwbaar. Betere sites zijn www.fastshop.com.br of http://www.pontofrio.com.br/
Zonder een strijd aan te gaan, bezint eer ge begint. Het heeft ons al met al alleen ellende en extra kosten op geleverd. Wij zijn genezen.
PS. To nu toe hebben wij via ML altijd gekregen wat wij bestelden en meestal met nog een extra 5% korting omdat wij via de website bestelden.
Voor de WLAN liefhebbers, wel zinvol is het om een Fritzbox 7170 mee te brengen. Perfect hier te gebruiken (ondersteund kabelmodem, DSL, ISDN) met als extra een complete (ISDN & Analoge) telefooncentrale die ook voor VoIP is te gebruiken. Tevens wordt een netwerkprinter en netwerk HD ondersteund. (ik heb geen aandelen bij AVM)
Ik stelde de vraag, zodat de TS iets beter kan overwegen wat te doen. Maar zoals ik het begrijp vind je ongeacht de prijs, het risico niet waard.
Mbt Mercadolivre, om prijzen te vergelijken vind ik dit soort sites niet echt betrouwbaar. Op Marktplaats zie ik ook regelmatig dubieuze advertenties, prijzen ver onder de verkoop advies prijs. Hoe weet je als buitenlander of de prijs op Mercadolivre realistisch is als je de markt niet kent? Dan kun je toch beter op sites van electronica zaken kijken?
Ben benieuwd of er nog andere meningen/ervaringen zijn?
zodra je snel Portugees wilt typen begint de ellende
Nou, nou, dat valt wel mee hoor. Ik tik al jaren Portugese tekens op een uit Nederland afkomstig toetsenbord. Dat is geen enkel probleem (toetsenbordindeling: US-international).
Het enige wat ik me bij schoolgaande kinderen zou kunnen voorstellen is dat misschien wat verwarrend is op school en bij vriendjes andere toetsenborden tegen te komen. Aan de andere kant zijn juist kinderen flexibel.
Het argument van niet kunnen repareren, als hij stuk gaat, omdat het import betreft: als je een model kiest, dat ook in Brazilië verkocht wordt, is dat ook geen probleem lijkt me. Alleen kun je misschien geen aanspraak maken op garantie.
Hartelijk dank allemaal voor uw snelle reactie en goede commentaren:thumbsup:, ik ga me even verdiepen in de informatie en ook wat info inwinnen bij een pc winkel en dan over n paar weken beslissen wat ik ermee ga doen, ik kan het mijn familielid wel vragen wat hij wil maar dan is de verrassing eraf, dus dat is niet zo leuk meer.
Ik zal het nog wel laten weten wat het uiteindelijk geworden is.
Ik sluit aan bij de commentaren van Saywhat en Bert !
Mercado Livre vind ik een nogal vrij onbetrouwbaar medium (vooral als er problemen zijn nadien, en dat heb ik al een paar keren mogen ondervinden, eens je geld nl. weg is …) en de “positieve beoordelingen over verkopers” zijn niet altijd zo realistisch als men het wel probeert voor te stellen !
Een qwerty-klavier is de enige vereiste (geen probleem dus voor materiaal in NL aangekocht) en die tekentjes die apart staan daar past men zich wel aan aan. Het prijsverschil vind ik in elk geval de moeite waard. Maar hou misschien best wel rekening met een model te kopen dat hier ook verkocht wordt ivm service-na-verkoop.
Ik heb een Hp en een XXODD laptop met defect video, zelfde layout North- and Sothbridge. Als ik op de Nothbridge chip een ijsklontje in een plastic zakje houd doen zij het beide voor een paar uur. Duidelijk een zaak van breuk in de chip door oververhitting in de chipset.
Is er een bekent verschil tussen de Aziatische en Europeese variant van deze chip? of domweg pech… oververhit!!!