heeft iemand advies of ervaring over het kopen van een notebook/laptop in Centraal Amerika? En dan voornamelijk het verschil in prijs in de verschillende landen…
In Panama, waar ik nu ben, zijn de goedkoopsten rond de 650 dollar… Zijn ze in Guatamala, Mexico, etc… goedkoper??
Nee ik heb geen idee van prijzen. Maar ik wil je wel waarschuwen voor het risico dat je loopt. Als je namelijk zoiets koopt, en je neemt dat mee terug naar Nederland, en je wordt op Schiphol gevraagd om je koffer te openen, zal je zeker invoerrechten moeten betalen, en een fikse boete krijgen bovendien.
De hoogte van de invoerrechten hangt af van de goederencode/statistieknummer en het land van oorsprong van de goederen.
Soms kunt u aanspraak maken op verlaagde invoerrechten of vrijstelling van invoerrechten op basis van preferentiële oorsprongsdocumenten of in het kader van tariefcontingenten of schorsingen.
Naast invoerrechten kunt u ook nog te maken krijgen met andere heffingen zoals accijnzen, verbruiksbelastingen, anti-dumpingheffing, landbouwheffingen, heffingen productschap en BTW. Voor sommige producten heeft u bovendien een vergunning nodig. Zie ook:
Als de doune je eruitpikt om te controleren (wat ze steeksproefgewijs doen) dan controleren zo ook je laptop. Als deze er nog nieuw uitziet en men ziet dat je geen Nl’s qwerty toetsenbord hebt dan kun je dat wel gaan uitleggen en inderdaad een fikse naheffing verwachten.
Laptops in Mexico en vooral Guatemala zijn iets duurder dan in Nederland. Daarnaast zit je ook met de garantie dus ik zeg: gewoon in NL kopen.
Ja weet je wat het is…
Ik heb nog zeker 6 maanden reizen voor de boeg. Het geld wat ik in die tijd kwijt ben in een internet cafe (ff mail checken, skypen, mn site updaten) is aanzienlijk… De laatste 6 maand was het bedrag rond de 250 euro :s Dat ben ik nu in feite kwijt. Een laptop kopen is dus een investering…
Dus ja… dan maar een risicootje lopen…
Dan moet je die laptop dus wel echt hebben gebruikt, en hoe verklaar jij dan een andere toetsenbord indeling dan standaard in Nederland verkocht wordt?
Je staat met dit argument echt wel heel erg zwak, dat besef jezelf toch hopelijk ook wel?