In januari wil ik vanuit Santiago richting Patagonië. Heeft iemand tips over boottochten/ verdiensten naar het zuiden van Chili? Ze vertrekken veelal uit Puerto Monte, maar dan: is het verstandig om deze van tevoren te boeken (gezien de vakantieperiode) en iemand een idee hoe prijzig deze zijn? Hoeveel dagen!
Dank je wel alvast voor de info, alles is welkom!!
Hallo. De boottocht naar het zuiden (Pt-Montt-Pt-Natales) is een mooie belevenis maar je moet wel tegen rust kunnen want de tocht duurt zo’n 3,5 dag. Het is geen cruise want de boten zijn bedoeld voor vrachtverkeer Elke tocht is weer anders; de ene keer is het zonnig en windstil maar het kan ook stormen (in januari heb je grote kans op goed weer). Er zit een stukje open zee bij en dan is het verstandig om medicijnen tegen zeeziekte te gebruiken.
Dit is inderdaad de beste optie… Eerst met de bus van Santiago - Via Pucon (leuke plaats om te verblijven) naar Puerto Montt. Vandaar de Navimag boat naar Puerto Natales.
Het is inderdaad geen cruise en niet zo heel goedkoop maar wel de moeite. Zeker als je dan nog eens op open zee het gelukt hebt om zo goed als geen wind te hebben. Tijdens de tocht ga je ook naar een gletsjer, stop je bij een dorpje waar je eventjes van boord kan gaan, en andere mooie zichten en dieren.
Op de boot geven ze ook voordrachten en zorgen ze voor animatie (vb toffe bingo avond…).
Als je de boot wilt doen, maar toch zo goedkoop mogelijk zou ik toch de goedkoopste klasse nemen. Deze zijn ook confortabel.
Andere optie is een heel lange busreis of vliegen naar Patagonie…
Met LAN kun je goedkoop vliegen, goedkoper dan de boot.
In fjorden van Chili regent het vaak dus de kans op mooi weer is klein.
Ik zou de boot vooraf boeken als je die wil doen.
Andere tip: je kunt ook met de boot van Punta Arenas naar Ushuaia door het beagle kanaal. De dure optie is met Mare Australis.
Het kan ook goedkoper, met een vrachtschip (verwacht GEEN luxe) http://www.tabsa.cl/, vaart dezelfde route.
Boot zet je af in Puerto Williams (zuidelijkste stad van Chili), moet je alleen vanaf daar nog vervoer vinden naar Ushuaia, of volgende plaats. Kan zowel via boot als via klein vliegtuigje.