Patagonie of Iguazu?

Ik wil graag terug naar Argentinië en mij is ten oren gekomen dat Patagonië en Iguaçu 2 mooie gebieden zijn, het enige probleem is… het ligt ver uit elkaar!
En ik heb niet de financiële middelen om beiden te realiseren!
Iemand tips of opmerkingen over deze gebieden?

Groetjes!

De verschillen zijn nogal extreem tussen deze twee gebieden, als je moet kiezen tussen de Noordkaap of Kameroen voor je vakantie…

Ushuaia heeft dus ook een erg ruig en onberekenbaar klimaat. Als je daar op instelt is dat helemaal niet erg en kun je genieten van een bijzonder landschap aan het einde van de wereld. Zelf vind ik het een fascinerend gebied Tierra del Fuego, met zijn bossen, gletsjers, eilanden voor de kust, etc.

Iguazú is jungle, supertoeristisch en één van de zeven natuurlijke wereldwonderen. Moet je eigenlijk minimaal één keer gezien hebben. Dus het lijkt er op dat je nog een keer terug moet komen naar Argentinië (geen straf toch?)…

groet uit Córdoba,

Jan

Patagonie is een enorm groot gebied, met daarin enkele toeristische trekpleisers als de Península Valdéz aan de kust, Bariloche/het merengebied tegen de Andes, El Calafate in het zuidwesten met de gletsjers en zoals ook Jan al zei Vuurland in het uiterste zuiden. Bedenk dus dat je in Patagonië zelf, als je meer wil zien, zal moeten reizen en dit betekent vaak gebruik maken van een binnenlandse vlucht vanwege de grote afstanden en de mindere infrastructuur. Daarbij komt ook nog eens dat Patagonië een stuk duurder is dan het noorden.

Iguazú, maar eigenlijk de hele provincie Misiones, is een heel ander gebied. Warm, vochtig, met natuurlijk de watervallen van Iguazú als toeristisch hoogtepunt. Maar je kan ook de watervallen bij Moconá bezoeken (stukken minder toeristisch en erg apart), de Jezuïtenruïnes (de belangrijkste liggen bij San Ignacio de Mini, vlakbij Posadas) en de mijnen bij Wanda waar o.a. bergkristal wordt gewonnen. Ondanks het massatoerisme vanwege de watervallen, is Iguazú een stuk goedkoper en heeft prima infrastructuur en comfortabele bussen naar bijvoorbeeld Buenos Aires.

Het hangt er ook vanaf hoe lang je wil, in Patagonië kan je zo 2 weken rondtrekken vanwege de grootte. Iguazú zelf heb je in 3 of 4 dagen gezien. Als je meer wil zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een FlyDrive door de hele provincie en een bezoek aan de Esteros de Iberá. Voor ideeën: www.tipica-reizen.nl/pagessite/flydriveEstancia-1.html.