Pasen in Viterbo, de Middelleeuwen

Ik ben net voor Pasen in Viterbo geweest, ongeveer 50 Km ten Noorden van Rome. We sliepen in een B&B net buiten de muren, zodat er geen parkeerproblemen waren. Viterbo heeft een goed onderhouden middeleeuwse “centro storico”, huizen gebouwd in zwartgrijze stenen wat een sombere indruk schept. Daarentegen is de sfeer savonds heel bijzonder en geheimzinnig. Zonder problemen dwaalden we savonds door het centro. Ik vond het opmerkelijk mensen in sportsmoking rond te zien lopen, Italianen besteden normaliter veel aandacht aan hun kleding. Savonds heb ik pizza met everzwijnensaus gegeten, een experiment om niet te herhalen. De volgende dag bezochten we middeleeuwse burchten in het Noorden van Viterbo. Montefiasco is bekend om haar wijn Est, Est, Est (een bisschop stuurde zijn boodschapper rond om wijnen te keuren en die zei bij de wijnen van Montefiascone "Est, est, est wat in het latijn goed betekent). De wijn is uitstekend. Dit plaatsje heeft een parco comunaal boven op de berg in de stad met een fenominaal uitzicht. De volgende halte was Bolsena met het schitterende “lago di Bolsena”, ik heb veel kerken bezocht, er waren erg veel gelateria en natuurlijk het ijs geprobeerd, heerlijk gegeten. Daarna naar Bomarzo, een zeer goed behouden burcht met weinig tot geen nieuwbouw en daar liepen we met ons gidje van de Touring Club alle bezienswaardigheden langs, Palazzo Orsini is zeer indrukwekken. Op de terugweg naar Viterbo kwamen we langs Vitorchiano, weer een burchtstadje met van de sombere en duistere stenen, wel schilderachtig centro storico. De mensen van het Paaseiland moeten een beeld hebben achtergelaten maar dat is spoorloos verdwenen z. Om de middag vol te maken gingen we ook nog naar Bagnaia. Afgezien van weer zo’n middeleeuwse burcht hebben we villa Lante bezocht, een openbaring, in een park van 25 Ha zijn 2 identieke paleizen gebouwd met een gigantische waterpartij, fontijnen, een keten van kleine watervallen, waterbekkens en alles werkt. Aangezien het park afloopt heb je een schitterend uitzicht op de waterpartij. Savonds in Viterbo lekker geshopt (een strak jasje van Tru en een lamp van plexiglas) en heel lekker gegeten en meer dan uitstekend wijn uit de streek gedronken. De volgende dag zijn we naar burchten ten Zuiden van Viterbo gaan bezoeken. We passeerden een schitterend landschap, het Lago di Vico is een uitgedoofde vulkaan. San Martino al Cimino: een meer Renaissance stad met grote pleinen met veel licht en lucht, niet dat benauwde middeleeuwse, de eerste volkswoningen werden hier gebouwd, tweegezinswoningen op een rij (1 gezin op de begane grond en een ander gezin op de eerste verdieping), een hele mooie B&B gezien.
Ronciglione heeft weinig indruk op me gemaakt. Daarna naar Caprarola en daar heb je het indrukwekkende, vorstelijk paleis Farnese, gebouwd in een vijfhoek, pentagona, een en al evenwicht . na alle vermoeienissen gingen we smiddags naar de pauselijke termen van Viterbo, schitterend gebouwd met zwafelhoudend water, gelukkig scheen de zon dus we werden ook nog eens bruin. Savonds wat minder gegeten. De volgende dag gingen we naar Rome, de Romeinen gingen de stad uit en wij gingen een heel rustig Rome in en naar de tentoonstelling over het Futurismo (110 jaar geleden werd Il manifesto geschreven) in de paardestallen van het Quirinale. En daarna op naar huis