Overnachten in/bij Venetie met de auto

In juni hebben wij een mooie tocht door Oostenrijk en Noord-Italie gepland met als eindpunt Venetie. Nu weet ik echt niet waar we moeten verblijven: in Venetie mag de auto niet mee. Lido di Jesolo ziet er vreselijk (toeristisch, betonblokkig) uit. Verder zie ik niet veel of het is te ver weg van Venetie om daar meerdere dagen heen te gaan.

Wie weet raad? Waar kunnen we leuk overnachten en toch makkelijk dagjes naar Venetie? Onze voorkeur gaat uit naar een landelijk appartement, B&B, agriturismo of iets dergelijks in een pitoresk plaatsje, waar we ook lekker buiten kunnen zitten (strandje? zwembad?) om even uit te puffen na de reis.

Wij waren 2x in Venetië voor een lange dagtrip vanuit ons hotel, respectievelijk vanuit de regio Dolomieten en Zuidelijk aan het Gardameer.
Je kan de wagen parkeren op “Tronchetto” vandaar de waterbus nemen. Parkeren kan ook op “Piazzale Roma”.
Parkeren te Mestre en verder met de trein?

We bezochten tevens Padova en omgeving. Hierdoor mijn suggestie voor een verblijf in het groen tussen Padova en Venetië, vb. buiten het centrum van Dolo of** Mira**, beide gelegen aan het Brentakanaal/Brentarivier, qua afstand best te doen tot Venetië. En…vlieg er eens over met google-earth en streetview, doe ik altijd, waar het mogelijk is, bij het vastleggen ve accommodatie.

Er zijn meerdere reviews op Tripadvisor vb. te Mira-Venezia ivm B&B, Agriturismo, hotels, o.a. :

http://www.villapastori.it/it/villa-pastori.html

http://www.camarcello.com/index.html

Riviera_dei_Dogi_Hotel-Mira_Veneto.html
e.a. …

Allerlei :
Groepswebsites van agriturismo’s in Italië:

http://www.agriturist.it/
Venetië : Plan Vaporetto-lijnen
http://www.actv.it/pdf/navigazione/Mappa_linee.pdf
Venetië lijnnummers vd Vaporetto
http://europeforvisitors.com/venice/articles/vaporetto_routes2_table_printable.htm

Hopelijk heb je er wat aan.

2 likes

Bedankt voor je suggesties. Hoe lang was je vanuit Mira en Dovo onderweg naar Venetie? Want de tijden op de verschillende site liggen nogal ver uit elkaar…

De rijtijd van Dolo (niet Dovo) en Mira naar Venetië kan ik niet zo exact neerschrijven vermits wij 's morgens vroeg vertrokken vanuit onze verblijfplaats Zuidelijk Gardameer via de snelweg naar Venetië. Het was zomer en lang dag. In de late namiddag bij de terugroute vanaf Venetië via de gewone weg naar Padova. Nadien bij een andere reis zijn we nog eens de omgeving van Padova gepasseerd. Hierdoor is deze regio me bij gebleven… Eigenlijk was het voor één dag teveel hooi op de vork. Vervolgens vanaf Padova verder naar het hotel opnieuw met de snelweg…denk dat we rond 20u. terug waren.
(Het andere bezoek aan Venetië reden wij vanuit de Dolomieten…dus heel andere richting).

Een uitvalsbasis tussen Padova en Venetië is niet met de neus erop, maar is m.i. een goed alternatief: weg vd kustdrukte, mogelijk een plaatsje in het groen en Venetië toch niet ver af.
Ondanks een overvloed aan accommodatie nabij de kustlijn , kan het er pas echt druk worden op de weg wanneer iedereen rond hetzelfde uur van het strand of uit Venetië terug wil…dat is vervelender dan 20 à 30 km verderop naar een rustige accommodatie uit te kijken, toch !

De verschillen in tijd bij de berekeningen, zijn ze dan zo opmerkelijk over een afstand van +/_ 20 à 30 km?
Wij hebben van Venetië via de gewone weg richting Padova geen hinder ondervonden. Zijn er nu soms wegenwerken/omleidingen waarmee de ene site wél en de andere geen rekening mee houdt?

Verschil tussen berekening van routeplanners/-berekening onderling? of tov GPS-berekening? Viamichelin vind ik wel goed.
Afstand en rijtijd zijn wel het resultaat ve berekening in optimale omstandigheden. Vooral te Venetie zelf kan je quality time verspelen met parking en/of Vaporetto’s.
Viamichelin geeft:
Dolo - Venetië
A57/SR11 29km 1u02
SS309/SR11 29km 1u05
Mira - Venetië
SR11 22 km 00u56
SS309/SR11 25km 1u01

Naargelang de uitvalsbasis in een straal tot Venetië zal er vanuit bepaalde plaatsen ook openbaar vervoer zijn met de bus heen/terug Venetië. Deze vraag kan je toch effectief, vooraf aan de reis, stellen bij het door jou geselecteerde verblijfsadres vooraleer effectief te boeken. De locals kunnen hier een gepast antwoord op geven… en wie weet is dit op sommige websites van agriturismo’s zelfs vermeld? Dit kan een goed alternatief zijn als je niet echt met de auto erheen wil…je hebt dan wel de haltes die aangedaan worden en moet je misschien je tickets vooraf kopen.

Ik bedoelde niet zozeer de tijden als je routeplanners gebruikt, maar meer de tijden die je leest in recensies op Tripadvisor en de website van de B&B’s. Maar ik zie ook al dat dat kan komen omdat je afhankelijk van de locatie in de streek rond Padova soms beter met de boot kan gaan of juist met de trein/bus.
Ik heb door je tip nu wel iets op het oog in de buurt van Fusina. Daarnaast ben ik door speuren op google maps nog op het spoor van Lido di Venezia gekomen waar ook mooie (maar duurdere) accommodaties liggen en waar een auto-veerboot heen gaat.
Dus bedankt voor de tips!

Wij hebben uiteindelijk toch gekozen voor overnachten op het Lido. We kunnen daar met de autoferry vanuit Tronchetto heen en vandaaruit zijn we in 10 minuten met de vaporetto op het San Marco-plein. Uiteindelijk heeft het ‘bij de stad horen’ dus toch gewonnen van de landelijkheid.

Fijn te horen dat jullie eruit geraakt zijn ivm de overnachtingsplek. Het focussen op het praktische wordt nu eenvoudiger omdat je vanuit een vast punt kan verder plannen.
Ik vermoed dat het van Tronchetto met de autoferry gaat tot Punta Sabbioni en met de Vaporetto van Punta Sabbioni tot San Marco-plein.
Over Venetië is onnoemelijk veel info te sprokkelen, misschien kan je via deze links nog iets praktisch lezen ivm transport :
http://www.innvenice.com/en.Transportation.htm
http://www.rondleidingenvenetie.eu/tour.html
evenals met het plan en de lijnnummers vd Vaporetto in #2 van 17/01/2012.

Nog dit: Bezoek Venetië of één vd andere eilandjes ook eens op een gewone werkdag, ga even buiten de toeristische paden en kijk naar het gewone leven : de postuitreiking, vuilophaling, huwelijk, begrafenis, goederen en materialen, … het transport gebeurt over het water. Tijdens weekends en feestdagen misloop je het gewone leven, vb.:
[ame=“Vuilophaling in Venetië - YouTube”]Vuilophaling in Venetië - YouTube

Leef er op het ritme van de lagune en geniet !

1 like

Hoi Stancy,

Nee, dat is juist niet de bootverbinding waarvoor we gekozen hebben. We wilden juist niet op het Lido di Jesolo slapen (bij Punta Sabioni), omdat we dan nog altijd met de auto naar een accommodatie moeten als we in Venetie zijn geweest én omdat we de omgeving niet leuk vonden daar.
Daarom slapen we op het Lido di Venezia, een van de eilanden die bij de stad Venetie horen, waar ook het filmfestival wordt gehouden en de trendy stranden zijn.

We rijden vanuit de Dolomieten naar Tronchetto. Van daaruit met de autoferry (17) naar Lido (halte S. Nicolo). Vanuit Lido gaan dan gewone vaporetto’s naar o.a. het San Marcoplein, bijvoorbeeld de 1, de 2 en de N. De auto hebben we dan niet meer nodig, omdat we vanuit de B&B kunnen lopen naar de vaporettohalte en de vaporetto doet er echt maar max 10 min over om op het toeristische gedeelte van Venetie te komen. Daarnaast gaan die vaporetto’s tot laat in de avond en zelfs 's nachts (de N). Dus kunnen we lekker eten in Venetie en het zo laat maken als we zelf willen.

Bedankt voor je ideeen om de ‘echte’ dingen van Venetie te bekijken. Als je bijvoorbeeld nog leuke eettips buiten de grote toeristische trekpleisters weet, hoor ik het ook graag. We zijn dol op kleine ‘onontdekte’ straatjes/eettentjes/etc.

Bedankt voor je reacties!

1 like

Tja, 't was al ff erg laat toen ik het vorige bericht heb gepost… te vlug gelezen en dacht dat je uiteindelijk toch richting Lido di Jesolo koos…vandaar mijn reactie met Punta Sabbioni, dat natuurlijk aan de heel andere kant ligt tov het Lido Venezia (halte S. Nicolo).

Een restaurant aanraden betekent niet altijd voor de een wat het kan zijn voor de ander: smaken en budgetten verschillen nu eenmaal. Je gastvrouw zal zeker enkele goede tips ivm restaurant(jes) kunnen aanraden. Kan je aanschuiven aan de gastentafel, maar verkies je elders: dan kan je vb 1x uit beleefdheid bij het gastgezin de maaltijd gebruiken en zeggen dat je graag tussen de locals beweegt om de eigenheid vd stad en zijn bevolking te snuiven.
Kijk eens op TripAdvisor naar restaurantbeoordelingen.
Een paar links:
http://www.artemotore.com/ristoranti/ristorantivenezia.htm

http://www.ristorantivenezia.net/venezia/storia-turismo-venezia.htm
en… heb je enkele adresjes die je aanspreken…vlieg ook hier er eens over met Google Earth/Streetview, dan weet je al iets meer over de omgeving.

Geniet ook vooral in de Dolomieten, één woord: subliem prachtig ! Eén vd regio’s waarvan ik echt hou.

Haha, ja, 's avonds laat reageren is altijd gevaarlijk :wink:

We kunnen niet avondeten in onze accommodatie, wat we ook helemaal niet erg vinden. Des te meer te ontdekken in Venetië zelf! Ik ga je links eens bekijken. Klopt hoor, dat het nogal individueel is wat iemand lekker vind. Maar soms heb je op reis zo’n adresje waarvan je wel van de daken kan schreeuwen hoe geweldig het was. Bij mij is dat dan meestal iets wat ik toevallig gevonden heb, wat ‘lokaal’ is (niet toeristisch) en waar de sterren van de hemel worden gekookt zonder al te veel opgedirkt gedoe. Maar eigenlijk kan je maar beter per ongeluk zulke plekjes treffen, des te leuker…

Ik heb ook heel veel zin in de Dolomieten, gaan daar ook op ons gemakje doorheen (gaan 4 dagen rijden over NL > Venetië). Willen sowieso de Dolomietenweg rijden over al die mooie passen…

Hoi,

**Alto Adigo/Zuid-Tirol en zijn “Grande Strada delle dolomiti” **die hebben wij ook gereden.
Dit is een beetje een samenvatting van wat ik eerder al eens op WWZ heb gepost, misschien heb je er wat aan.

De **grote Dolomietenweg of Grande Strade delle Dolomiti. **Het klinkt nogal cliché maar door zijn afwisselende panorama’s is hij wel één vd mooiste wegen vd Alpen. Echt doen!
De weg werd in 1909 geopend voor het verkeer. Het gemiddelde hellingspercentage is 8%, behalve tussen Cardano en het Lago di Carezza(westzijde vd Costalungapas tot 16% stijging). Deze totale afstand is ongeveer 110km. Door veel toeristich wegverkeer kan het er druk zijn en inhalen is niet evident.
**De weg leidt over drie bergpassen: **
-de Karerpas (Passo di Castalunga) op 1753 m hoogte, veel bochten maar mooie panorama’s
**-de Pordoijoch (Passo di Pordoi) op 2239 m hoogte en **
**-de Falzaregopas (Passo di Falzarego) op 2105 m hoogte **
en eindigt in Cortina d’Ampezzo.

**Klassieke Dolomietentocht: **
Bruneck-Toblach-Misurinameer-Cortina
-Falzaregopas-Valparolapas- Gaderdal-Bruneck (ca. 120 km)
**Grote Dolomietentocht: **
Bruneck-Toblach-Misurinameer-Cortina-
Falzaregopas-Pardoijoch-Sellajoch-Gröden-
Brixen-Bruneck (ca. 235 km)

Wij verbleven te Dobbiaco/Toblach en reden De Dolomietenweg in de richting zoals hij meestal wordt gereden (mooiste rijrichting) van Bolzano richting Cortina d’Ampezzo. Omgeving Bolzano via Val d’Ega, Nova Levante/Welschnofen , Lago di Carezza enkele kms verder is de Passo Costalunga (Karerpas) =uitzicht, vervolgens door het Val di Fassa, Canazei …, Passo Pordoi, Arabba, Pieve di Livinallongo over de Passo Falzarego naar Cortina d’Ampezzo. Verder in noordelijke richting naar Toblach/Dobbiaco : onze verblijfplaats vanwaar we daguitstappen maakten in de regio.

Enkele tips :
-Het** “Lago du Misurina”** met zicht op de “Tre Cime di Lavaredo” zijnde de “Drei Zinnen”. Een plaatsje zo mooi als een zichtkaart. Het is er véél drukker tov onze 1ste uitstap naar deze plek. Toen sprak er nog de stilte. Nu wil iedereen er zijn op hetzelfde moment…maar het is nog altijd mooi en een omweg waardig.

• De Sass Pordoi (2950m): in enkele minuten vanaf de hoogste pas (2239m) in de Dolomietenweg met de kabelbaan naar de Sass Pordoi. Hebben wij ook gedaan.

**- Lago di Braies, De Pragser Wildsee, **een klein meertje op 1493 meter H., in een prachtig kader. Het is 1200 meter lang, 300 tot 400 meter breed en de maximale diepte bedraagd 36 meter. Het meertje ligt aan de rand van het natuurpark Fanes-Sennes-Braies.
Bij aankomst aan het Lago di Braies zie je aan de overkant in V-vorm rood-bruine aarde als een weg uit het gebergte die eindigt aan het meer: dat was vroeger een gletsjer die ook in de zomer tot het meer reikte. Helaas hij is volledig verdwenen… Je kan volledig rond het meer wandelen. De totale afstand is ongeveer 3,5 kilometer lang, en verloopt vrij vlak.
Op het meer worden enkel roeibootjes toegelaten. Er is één hotel en verder geen bebouwing. Transistors e.d. zijn(werden?) verboden rond het meer en zijn directe omgeving. Met google-afbeeldingen ben je zo overtuigd.

• Komende van Toblach (Dobbiaco) gaat er voorbij Niederdorf (Villabassa) links een weg naar het Pragser Tal (Val di Braies).
    Komt men van Bruneck, dan gaat de weg een stukje voorbij Welsberg (Montguelfo), rechts het dal in. De weg splitst aan de Ausserprags (Braies di Fuori). Met de rechtse aftakking richting Innerprags (Braies al Lago). Na enkele kms ben je aan het Pragser Wildsee Hotel.
    Enkele stappen verder, bereikt men de Pragser Wildsee (Lago di Braies)

- Langs de S49/ E.66 naar het Hochpusterdal:
San Lorenzo/Sankt Lorenzo
Brunico/Brüneck (grootste stadje in de regio van de Kronplatz= groot skigebied, ’s zomers wandelgebied)
Valdaora/Olang
Monguelfo/Weisberg
Villabassa/Niederdorf
Dobbiaco/Toblach
San Candido/Innichen :

• Vanuit Dobbiaco/Toblach of San Candido/Innichen kan je makkelijk een daguitstap maken met de auto langs de indrukwekkende Grossglockner Hochalpenstrasse (Oostenrijk) via Lienz en Heiligenblut tot de Franz Jozef Höhe (gletsjer).

• Zuid-Tirol: In de herfst kan je er “Törggelen”, nl. eten bij landbouwers thuis wat ze zelf geoogst of bereid hebben.

• http://www.alpenfreaks.be/italie.html
    Hier kan je foto’s bekijken uit verschillende regio’s in de Alpen.

2 likes