pas op, dit bedrijf zou zo maar eens bij Opgelicht! kunnen komen...!

Een paar jaar geleden ben ik voor mijn stage naar Guatemala geweest. Zes maanden totaal. E.e.a. was geregeld via een reisorganisatie in Nederland, want je wil toch dat alles goed geregeld is voor zo’n lang verblijf, en ook je ouders een beetje geruststellen :wink: We zijn 2x op gesprek geweest op een kantoortje in Amsterdam, allemaal hartstikke leuk. We hadden er zin in!

Tijdens ons verblijf in Guatemala bleek de nederlandse organisatie waarmee we onze reis (taalschool + gastgezin + begeleiding voor onze stage/vrijwilligerswerk) geregeld hadden steeds slecht bereikbaar. De taalschool in Guatemala begon dit ook op te vallen en vroeg ons diverse keren of wij al betaald hadden, want ze hadden nog geen geld van de organisatie ontvangen. (wij moesten voorafgaande de reis bij reserveren al een aanbetaling doen en voor vertrek 100% betalen, dat hadden we allemaal ook gedaan!)

Uiteindelijk bleek het een corrupte organisatie te zijn in Nederland. We zijn in Guatemala uiteindelijk voor het blok gezet door de taalschool daar. Ze wilden/konden ons gastgezin niet langer voor ons betalen, omdat onze organisatie uit NL niet met geld kwam. We hebben toen ter plaatse dus opnieuw moeten betalen voor ons verblijf. Bij terugkomst in NL bleek dat onze reisorganisatie “failliet” verklaard was. Het incassobureau dat ik ingeschakeld had legde mij echter uit dat het meer een zaak was “vertrokken zonder iets te zeggen met nog vele openstaande rekeningen”. De eigenaren bleken in, serieus, Sicilië te verblijven! Hier was het incassobureau via via achter gekomen. De man waarmee ik destijds bij het incasso bureau contact had gaf mij aan dat hij dergelijke praktijken wel kende. Een bedrijf lijkt ogenschijnlijk goed te lopen en functioneert de eerst paar jaar redelijk. Op het moment dat er voldoende klanten zijn en er de meeste reserveringen lopen, vertrekken de eigenaren naar het buitenland met de buit. Hier blijven ze een paar jaar, waarschijnlijk tot het geld op is?

Na een jaar of 5 zijn alle gemoederen in NL wel weer bedaard en komen ze terug naar NL. En wat denk je? Ze beginnen gewoon weer een nieuw bedrijfje! Geen haan die er naar kraait. ‘Want failliet gaan is geen misdrijf’ Er wordt nergens genoteerd dat er sprake is geweest van oplichting en een vlucht naar het buitenland.

en wat blijkt nu uit mijn onderzoek? Een van de voormalige eigenaren van de organisatie waarmee ik destijds naar Guatemala was, is teruggekeerd uit Sicilië blijkt nu, en jawel, begint doodleuk opnieuw een reisorganisatie bedrijfje!!!

Bij deze wil ik iedereen dan ook waarschuwen voor deze nieuwe organisatie ‘Ten Travel’ te Amsterdam. De website (tentravel.nl) is sinds een week in de lucht en ziet er op het oog keurig uit. Maar wees gewaarschuwd, schijn bedriegt!!!

Inderdaad de website ziet er goed uit, en netjes een nummer van de kamer van koophandel erbij. Dat wekt vertrouwen bij mensen, maar zegt helaas niks. Want ook de grootste zwendelaars staan ingeschreven bij de kamer van koophandel.

Ik zou proberen een afspraak te maken met de eigenaar, en je geld van je Guatemala reis teug vragen . Hij zal zich wel beroepen op zijn fallissement van toen en allerlij uitvluchten vinden.

Bij weigering van terugbetaling dreigen naar het programma opgelicht te gaan, daar zijn veel bedrijven wel gevoelig voor Succes !

Jammer dat je zo een slechte ervaring hebt gehad … het land verdient het niet , want is prachtig om te bereizen en bijzonder interesant om er meer van te willen kennen … altijd welkom de volgende keer, ik woon hier al meer dan 20 jaar en werk vaak samen met spaanse scholen …

iemand hier nog wat van vernomen?, ik heb a.s. dinsdag een afspraak hiermee in Amsterdam