Hallo!
Mijn vriend en ik willen graag een rondreis maken naar Panama. We trekken er ongeveer vijf weken voor uit. Welke landen zijn de moeite waard om te combineren met Panama?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groet,
Stef
Hallo!
Mijn vriend en ik willen graag een rondreis maken naar Panama. We trekken er ongeveer vijf weken voor uit. Welke landen zijn de moeite waard om te combineren met Panama?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groet,
Stef
Hoi Stef,
Uiteraard kan dat met alle boven liggende landen in midden amerika, dat is geen probleem.
Wijzelf hebben panama met Colombia gecombineerd of andersom (ligt eraan hoe je het bekijkt ;-)).
We zijn vanuit panama city gevlogen naar Cartagena voor zo’n 100 euro, dat was goed te doen.
Succes!
Panama is met Colombia goed te doen idd. Wat dan heel gaaf is, is om via San Blas met een zeilboot richting Colombia te gaan (sla je meteen twee vliegen in een klap, omdat je ook twee nachten op een van de San Blas eilanden overnacht). Enig nadeel is alleen wel dat je dan in een van de twee landen weinig tijd hebt, maar dat is altijd als je meerdere landen in korte tijd wil bezoeken.
Ik ben zelf een maand in Panama geweest, maar hoorde veel mensen onderweg die erg te spreken waren over Nicaragua. En Costa Rica is natuurlijk ook prachtig (en om de hoek).
Veel plezier in ieder geval ![]()
Costa Rica is uiteraard ook zeer zeker de moeite waard. Vooral (of eigenlijk alleen) om de natuur. Prachtig!
Wij hebben Nicaragua, Panama en Costa Rica gecombineerd. Van Nicaragua en Panama alleen het grensgebied.
Hoi,
wij hebben vorig jaar april een maand door Panama gereist, we wilde eerst ook combineren maar zijn uiteindelijk in Panama gebleven. Het is een heel mooi land waar veel verschillende dingen te zien en te doen zijn. Uiteraard begon ons avontuur in Panama Stad, een stad met gevaarlijke wijken maar ook goede wijken. Vervolgens met de bus door het land getrokken om uiteindelijk bij Bocca del Tores ons duikbrevet te halen. We hadden tijd tekort in dit land en hebben de combi dus maar niet gedaan. Je kan meerdere landen half doen, of één land “helemaal”, Panama heeft heel veel te bieden.
Ik was vorig jaar in Panama. Een buurland heb ik nog niet gedaan (dit najaar wel naar Nicaragua, jihaaa!), maar ik heb verschillende hele goede dingen over Colombia gehoord. Een combi met Costa Rica zou ik persoonlijk niet doen. Costa Rica heeft volgens mij een gelijkaardige natuur (hoewel de grotere hoogte variatie brengt) en voor een culturele uitspatting moet je elders zijn. Misschien is een korte vlucht naar Guatemala ook wel de moeite.
Als je een rustige reiziger bent en echt tijd wil nemen om alles op te nemen, is vijf weken Panama wel vol te krijgen, hoor. Ik denk dan vooral aan Panama City, een bezoek aan het kanaal en San Blas (sla Gamboa over, dat deden wij, maar viel wat tegen), El Valle, Chiriqui hooglanden met Boquete of Volcan als uitvalsbasis (doe dan zeker ook de Sendero de los Quetzales). Als je even weg van de wereld wil, is Boca Brava ook leuk. Afsluiten in Bocas del Toro.
Als je graag een energieke “schwung” in je reis houdt, zou ik overwegen om toch naar het buitenland te trekken. Of!.. je kan uiteraard bovenstaand schema uitbreiden met Darien en Islas de las Perlas. De moeite… naar het schijnt dan toch…
Hoi hoi!
Wij hebben een reis door heel Midden Amerika gemaakt. Kijk op onze site voor meer info: Tips voor reizen door Midden Amerika! | Reisverhaal | lijnandjell
Panama was voor ons erg leuk. Wij zijn alleen in Bocas en Panama City geweest. Helaas, we hadden gaag San Blas en David en Boquette b.v. ook willen zien!
Veeel plezier!
Groetjes, Annelijn