wij zouden 's ochtends een bus nemen van San Cristobal naar Palenque. Aankomst in Palenque zou rond 12u30 zijn.
Is er dan nog voldoende tijd om de ruines te bezoeken?
De volgende dag zouden we dan Misol Ha + Agua Azul bezoeken, of kan alles (ruines + Misol Ha + Agua Azul) misschien in 1 dag? Wordt heel dit geheel standaard in een tour aangeboden?
Wat zijn de prijzen hiervan? Op internet zie ik prijzen van rond de $ 100 pp en dit is toch wel te veel.
Of kunnen we Misol Ha + Agua Azul in 1 dag met een busje (collectivo) doen of gaan er standaardbussen naar daar?
Volgens mij sluit het ‘park’ om 17.00 uur en aan 3 uur heb je eigenlijk wel voldoende om genoeg gezien te hebben. Met een taxi er naartoe is ± 20 minuten. De collectivo is goedkoper maar zal er in het geheel genomen iets langer over doen (vanaf de grote rotonde gemeten). Taxi heen was iets van 60 pesos, entree park 27, entree ruïnes 57 en collectivo terug was slechts 10 pesos.
In Palenque zelf worden dit soort tours ook bij bosjes aangeboden maar de prijzen ervan zijn me ontschoten. Hier staat een goedkopere tour.
Of er standaard bussen gaan naar beide watervallen gaan, weet ik niet.
Ben er vorige week geweest en het park sluit effectief om 17u. Momenteel is trouwens rond 18u al pikkedonker…
Voor de watervallen zijn er veel reisbureaukes die tours aanbieden. Denk dat het iets van 350-400 pesos pp (± 23 euro) kostte maar ben niet zeker. ter info, we boekten een trip naar Yaxchillan en Bonampak voor ‘amper’ 650 pesos per persoon (en dit ligt toch op 2.5uur rijden van palenque).
Ik denk dat er ook een beperktere waterval-tour is die om 13h vertrekt (ipv 8am-18pm). dus eventueel kan je dan smorgens nog de ruines doen en smiddags de watervallen, doch als ik kon kiezen zie ik ze spreiden. Openbare bussen naar de watervallen zijn er niet, tenzij je een stuk gaat liften/taxi’en
In principe heb je tijd genoeg om in de namiddag de ruïnes te bezoeken, maar hou er rekening mee dat de bus van San Cristobal naar Palenque er misschien een half uur tot een uur langer over zal doen dan aangegeven (ook de eerste klas bus).
Je raakt heel makkelijk van Palenque naar de ruines met een collectivo. Je herkent ze aan het bordje met “ruinas” achter de voorruit. Ze rijden constant af en aan, je kan ze gewoon tegenhouden in de hoofdstraat. Ze kosten ongeveer 10 pesos per persoon.
De watervallen dezelfde dag bezoeken lijkt me niet echt haalbaar en ook veel te vermoeiend. Je kan bij verschillende reisbureautjes in Palenque een trip naar de watervallen boeken. Meestal is dat met een collectivo die langs de verschillende hotels rijdt om toeristen op te halen en weer af te zetten.