Deel jouw ervaring met Palenque.
Palenque vind ik een van de mooiere sites in Mexico. Ook al stikt het er van de toeristen blijft het prachtig. Ik ben er nu een keer om 5 geweest, en het blijft geweldig. Het graf van Pakal kan je helaas niet meer bezoeken, maar in het museum kan je wel foto´s bekijken. Je kan wel vindplaats van de rode koningin bekijken. Het ziet er niet heel indrukwekkend uit, maar door de hele geschiedenis gaat het echt leven. Je moet zeker met een gids op pad gaan, al vind ik dat bij iedere site als je niks over de geschiedenis weet. Anders blijft het een hoop steen.
Ook erg leuk is om een van de kinderen te betalen, die nemen je dan mee de jungle in! Echt prachtig. Wel bloedheet, maar zeker de moeite waard. Je kan dan bijvoorbeeld naar de verdwenen piramide gaan. De ruines zijn echt een bezoek waard!!
hee,
ik ga over een maand weer terug naar playa del carmen. Weet jij toevallig hoe ik het best naar palenque kan gaan vanuit playa del carmen want jij woont in playa del carmen toch? heb ik gelezen op veel forums van mexico ![]()
gr Ramón
Hallo Ramon,
als je met de auto wilt rijden, doe je dit gemakkelijk vanaf Playa del Carmen. Route Playa del Carmen- Tulum - Bacalar - Chicanna - Escarcega - Catazajas - Palenque. Je zou kunnen overwegen ofwel in Bacalar ofwel in Chicanna een tussenstop te maken en te overnachten. Een van de onbekende ( maakt onbemind) tempelsteden is Calakmal. Deze stad was een van de grootste Mayasteden naast Tikal, Copan en Palenque. Het ligt prachtig in de jungle gelegen. Mocht je niet met de auto willen of kunnen rijden, kun je overwegen met de lijnbus te rijden. De busfirma ADO heeft 2 busstations in Playa del Carmen en rijden regelmatig met moderne bussen !
Als je site in Palenque bezoekt ga dan vroeg. Om 08. uur gaat de poort open. Neem de entree niet beneden daar waar het museum is, maar ga naar de boven ingang ( 1 km verderop gelegen). Zo kun je geleidelijk door de ruines te voet naar beneden lopen. Onderweg vindt je ook nog een waterval en je komt dan vanzelf weer uit bij de grote parkeerplaats en museum ( is minder vermoeiend ![]()
Mvg,
Yana
Insider Mexico
Veel plezier.
Palenque is een unieke plek midden in de jungle. De tempels zijn ook erg goed bewaard gebleven. Ga vroeg in de ochtend (8 uur) en je kunt de brulapen horen terwijl je er loopt. Ook is het op dat tijdstip nog niet te warm en ben je praktisch alleen. Je kunt dan ook makkelijk foto’s maken zonder andere mensen erop!
Palenque is een prachtige site, want de combinatie bouwwerken en omgeving is echt schitterend. Als tip zou ik willen meegeven, slaap bij een van de camping/bungalowparkjes/b&b’s die aan de weg naar de archelogische zone liggen. 's Morgens wakker worden van de geluiden van de dieren in de jungle is te gek.