Mexico/yucatan

hoi, hebben jullie goede tips voor me wat ik absoluut niet mag missen in Yucatan (Mexico)? Ik ga er in aug/sept 3 weken rondreizen. Is bijv. Palenque echt de moeite van de lange onweg waard of is Chitzen Itza net zo mooi? Ik wil cultuur afwisselen met strand. (wat zijn de echt goede duiklokaties??) leuke hoteltips zijn ook altijd welkom!
alvast bedankt voor evt reacties!

Hoi Leontien. Ja! Palenque is echt de moeite waard om om te rijden. Heel Chiapas is de moeite waard. Het landschap is veel gevarieerder dan Yucatan en de cultuur veel oorspronkelijker. Vergeet ook San Christobal en de daar omliggende dorpjes niet. Chitzen Itza is indrukwekkend, maar ga wel vroeg als je niet wilt verdrinken in de mensenmassa’s. Als je echt tempelfanaat bent kun je vanuit Merida ook nog een excursie langs de Ruta Puuc doen, maar ik vond dat na alle andere tempels een beetje meer van hetzelfde. Maar ga naar Palenque! En opnieuw vroeg zodat je de ervaring van een eeuwenoude ruine die zich, midden in het woud, langzaam onttrekt aan de ochtendnevel, niet mist. Heb ik je nieuwsgierigheid zo genoeg geprikkeld? Veel plezier!
Jeroen G :lol:

Helemaal mee eens, Palenque moet je echt zien, veel beter dan Chitzen Itza. En vergeet Tulum niet, dat is het echte Bounty gevoel !Als je in Palenque is het ook aan te raden om naar Agua Azul te gaan, wel toeristisch, maar mooi.

hans

Hey Leontien,
Ook ik wil nog even zeggen dat je zeker naar Palenque moet gaan! En inderdaad San Cristobal en de Indianendorpjes er omheen zijn zeker de moeite waard! En als je het ultieme strandgevoel wilt voelen, moet je ook zeker een paar daagjes naar Isla Mujeres (eilandje voor de kust van Cancun) gaan, zeer relaxed daar en erg mooi!!! Wat ook leuk is, is om een autootje te huren, bij voorkeur een kever!! en wat rond te gaan rijden daar, helemaal niet duur en je komt op de mooiste plekjes! Als je emailadres hebt, kan ik je wel wat mooie foto’s sturen hoor!!!
Groetjes Danila

Hoi Leontien,

Palenque vond ik ook erg de moeite waard. Wat misschien ook leuk is, als je belangstelling hebt voor Indianen, is een Mayadorpje op de Yucatán te bezoeken (bijvoorbeeld Oxkutzkab of Xokempich, allebei in de staat Yucatán). Niet veel mensen doen dat, en ik vond het in ieder geval een erg leuke ervaring. Als je een paar woorden van de plaatselijke Mayataal leert stellen mensen dat vooral erg op prijs, bijv. “ba-ash kawá-alik” ‘hoe gaat het’, of “diosbó-otik” ‘bedankt’. Als je van kamperen houdt, kan je er ook proberen te blijven slapen door te vragen of je je hangmat ergens op kunt hangen.
Bij Palenque “in de buurt” wonen de Lacandones, Maya’s gekleed in witte gewaden die vaak nog teruggetrokken in het oerwoud leven. Naar een Lacandondorp gaan is helemaal een geweldige ervaring, het leven is erg traditioneel en de jungle bij Palenque is sowieso erg interessant.
Bij San Cristóbal in de buurt zijn weer hele andere Maya’s, de Tzeltales, de Tzotziles en de Choles, de Tzeltal/Tzotzildorpen zijn heel erg in trek bij toeristen vanwege de manier waarop het voorchristelijke geloof en het katholicisme vermengd zijn. Veel mensen gaan naar San Juan Chamula of naar Zinacantán. Als je gaat, zijn combis (natuurlijk) veeel goedkoper dan een georganiseerde trip. Let wel, San Cristóbal de las Casas is nog ong. vijf uur verder reizen dan Palenque, dus wel vrij ver van de Yucatán. Zelf vond ik het interessanter om naar een Lacandón-dorp te gaan. Dat is ook ietsje dichterbij, als je toch naar Palenque gaat.
Goede reis! en veel plezier