Dag allemaal
Ik heb even een vraagje:
Deze zomer ga ik naar bali op vakantie. Ik weet nu al dat ik graag wat nep-horloges zou willen aanschaffen. Op internet is uitgebreid te lezen hoe toeristen proberen om via hun bagage nepartikelen Nederland binnen te krijgen.
Nou las ik ergens dat er sommige mensen zijn die de horloges goed ingepakt in een pakketje opsturen naar Nederland en zo de welbekende douane op schiphol denken te kunnen ontwijken. Dit lijkt mij op zich ook wel een goed idee, gewoon op het pakketje een “persoonlijke” tekst schrijven zoals: “Hier de kandelaartjes voor Alex’ atelier. Veel plezier ermee. Ik mail nog. Tante Odiel” om de douane een beetje voor de gek te houden. Ik vraag mij echter af: zou de douane hier ook niet op controleren? Ik heb trouwens gelezen op douane.nl dat de 3-per-soort regel niet geldt als iets Nederland wordt ingestuurd door een pakketje. En ik lees op andere fora dat de douane wel degelijk post controleert, en ik vermoed dat ze dit ook doen met een rontgenbuis zoals bij de passenger terminals.
Zou het niet zo zijn dat van de zomer de douane veel meer aandacht besteed aan de toeristen die landen vanuit Z.O. Azie dan de postpakketjes? Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het versturen van pakketjes vanuit Indonesie, en hoe groot de kans is dat de douane daar achterkomt.
Heel graag een antwoord van iemand die verstand van zake heeft!
Bedankt! :hihi: