Hallo,
Ik wil een pakketje sturen naar een postkantoor in Kameroen, Douala of Libreville Gabon zodat vrienden die met de motor naar kaapstad rijden het ergens kunnen ophalen. Ik heb hier geen ervaring mee en kan zelfs geen adres vinden op google. Heeft iemand dit wel eens gedaan of heeft er iemand tips hoe ik dit anders kan doen?
ps ik weet dat het een experiment is en er een grote kans is dat er een paar kameroenezen blijer zullen zijn dan mijn vrienden…
groetjes Els
Meestal is het adres heel simpel, bijvoorbeeld:
Main Post Office
Poste Restante
Attention: Voornaam ACHTERNAAM (van je vriend)
Libreville
Gabon
Afrika
Die vriend die het ophaalt, moet dan met paspoort aantonen dat hij echt diegene is. Schijf dus ook geen grappige verbastering van zijn naam, dan kunnen ze moeilijk gaan doen.
En houd natuurlijk rekening met de tijd die zo’n pakje onderweg is (een week ofzo? vraag even na bij TPG). En dat de meeste postkantoren hooguit een maand lang poste restante vasthouden, en daarna weer terugsturen.
Grote kans dat er in Libreville sowieso geen postbezorging is en dat iedereen dus zijn post zelf moet ophalen bij dat postkantoor. (Dus dat er ook maar één postkantoor is).
Maar inderdaad, mijn ervaring (in Indonesië, Zuid-Amerika en Australië) is dat iets meer dan de helft wel aankomt van gewone brieven én pakketjes (dus meestal komt het toch wel aan maar niet altijd). Soms kwam een brief niet aan in het buitenland, maar wel een half jaar later weer terug bij de afzender.
Dus schrijf ook jouw adres goed op de achterkant.
Misschien kun je in de Lonely Planet forums vragen naar ervaringen van mensen met poste restante pakketjes in de landen die jij noemt; als het in een van de landen beter is dan een ander, kies je natuurlijk dat land.