overstappen van vliegtuig

hallo, vrijdag 16 november vertrek ik voor een jaar naar nieuw-zeeland
ik vertrek vanuit schiphol naar londen, dan naar LA, en zo verder naar auckland.
nu heb ik nog nooit zo ver gevlogen en heb nog nooit moeten overstappen.
kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat als ik londen aankom, waar kom ik aan? waar moet ik mij inchecken
ik vlieg met KLM naar londen en van daar vlieg ik verder met air new-zealand.

ik weet niet hoe het er in londen aan toe gaat maar als je in zaventem (belgie) aankomt dan kom je gewoon in dezelfde hal aan van waaruit ze ook weer vertrekken. en de check inn van de maatschappijen zijn eigenlijk al over de grens dus je moet eigenlijk belgie binnen gaan om daar je bagage af te geven en in te checken en dan moet je weer door de douane om dan weer te vertrekken.

hoe zit dit op heathrow? moet ik ook eerst UK binnen gaan en douane passeren en dergelijke om dan weer in te checken en weer de duty-free zone binnen te gaan?

en hoe gaat dit in zijn werk in LA? want ik neem hetzelfde vliegtuig om verder te vliegen naar auckland. moeten we dan gewoon wachten in een hal tot dat het vliegtuig is bijgetankt om dan er weer op te mogen? of moeten we weer bagage afhalen om dan weer in te checken?

ik weet het een heleboel vragen maar ik wil weten wat mij te wachten staat zodat ik niet voor verassingen kom te staan en een vlucht mis of mijn bagage verloren geraakt.

alvast bedankt,
maarten

Hoi Maarten,

Qua bagage zul je KLM moeten vragen of ze ‘doorlabelen’ naar Auckland of niet. Dat hangt echt van de tickets af. Indien doorgelabeld dan moet je in Londen niet van de airport af, alleen zonodig ANZ boarding pass halen bij de transferdesk en dan kun je naar de gate. Je moet wel met shuttlebus naar andere terminal; KLM arriveert op terminal 4 en ANZ zit aan de overkant van de startbaan, ik meen in terminal 3.

Los Angeles is een heel raar geval, omdat de vlucht er inderdaad landt en daarna weer doorgaat. We hebben die vlucht gehad maar verlieten 'm in LAX, dus alleen zijdelings gelezen. Je bagage blijft aan boord, dat is 't probleem niet. Maar of je bij verlaten van vliegtuig nu wel of geen USA douanecheck krijgt zou je echt even aan ANZ of het reisbureau moeten vragen. Is essentieel om te weten, want mocht je een check krijgen dan moet je wél even vantevoren een USA ‘visum’ (ESTA) aanvragen a raison van rond de 15 dollar…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]