Op 4 september vertrekken wij naar sri lanka met qatar airways. Nu is het zo dat wij een overstap hebben in doha van 55 minuten. We vliegen als volgt: amsterdam-doha en dan doha-colombo. ik nog nooit eerder een overstap heb hoeven maken ben ik erg benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en of 55 minuten voldoende tijd is voor de overstap. Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
[ol]
[li]In Amsterdam krijg je twee boarding cards, ook voor DOH-CMB[/li][li]Je verlaat vliegtuig via de brug (hoogstwaarschijnlijk, door bouwwerkzaamheden is het ook een enkele keer bus) en volgt de pijl Transit.[/li][li]Hier heb je een vrij korte rij met Security, alles weer op de band en dan zelf door het poortje lopen.[/li][li]Daarna kom je in vertrekhal en gaat naar de gate…[/li][/ol]
Tijd moet voldoende zijn, bij vertraagde aankomst staan er grondpersoneelsleden bij de Transit-deur of bij je aankomstgate en die gidsen je langs een versnelde route.
Bij punt 3: Ik neem aan dat je daar alleen de handbagage bedoelt, die op de band gecheckt moet worden en dat de ruimbagage automatisch naar de aansluitende vlucht wordt overgeladen?
(Ik heb het in USA wel eens zelf m’n ruimbagage koffer van de band moeten halen en vervolgens naar de volgende vlucht moeten brengen, maar dat was dacht ik omdat we toen van een internationale naar nationale vlucht gingen)
Inderdaad, de ruimbagage zie je niet. De USA situatie is inderdaad anders; sterker nog het begrip ‘internationale overstap’ kennen ze daar niet dus zelfs overstap op een 2e internationale vlucht betekent inklaren van je ruimbagage. Bij India bijvoorbeeld is dat onderscheid er wel: stap je bijvoorbeeld in Mumbai komend vanuit Europa over op een vlucht naar Goa dan moet je ruimbagage ophalen, inklaren en afgeven terwijl op zelfde airport bij overstap naar Singapore wél de bagage automatisch doorgaat.
Men hanteert ook een systeem met gekleurde kaarten. Deze krijg je in het vliegtuig. Afhankelijk van de kleur (die hangt af van de duur van je overstap) heb je recht op een kortere rij in de fast-transit. We hebben veel gasten die via Doha vliegen en maken zelden mee dat het te weinig tijd is. Zelf heb ik wel eens mee gemaakt dat men het vliegtuig tien minuten liet wachten zodat ook de laatste drie passagiers die met iets vertraging aankwamen nog mee konden. Keurige service!
Jazeker, dat lukte in maart prima! En ze zijn in India nu zelfs zo snugger/modern geworden dat je als transitpassagier (net als in Doha enzo) zelf naar de transitzone en securitycheck mag lopen; tot een paar jaar terug mocht dat niet en moest je wachten tot de laatste transitpassagier uit vliegtuig gestapt was en ging je gezamenlijk met een chaperon(ne), met checklijst, naar die check alwaar zhij de groep moest afmelden