Wij willen liefst nie teveel slaapplaatsen op voorhand vastleggen is dit mogelijk in Nicaragua en Costa Rica (in juli-aug)?
Vorig jaar in Birma belden we vanuit het ene hostel naar het volgende om een plaatsje te reserveren. Kan dit hier ook of ben je dan niet zeker van een slaapplaats :slapen:. Moet je dat bv via internet doen of moet je een voorschot betalen?
Van te voren reserveren is niet nodig. Wel is het handig als je van te voren al een aantal acco’s in je hoofd hebt waar je eventueel zou kunnen overnachten (neem dus bijv. een reisgids mee of bekijk flyers/brochures van hostels), dat bespaart je namelijk weer veel tijd om iets te zoeken. Maar de plekken die toeristen bezoeken hebben genoeg hostels en hotels om te overnachten. Daarnaast zullen met name hostels reserveringen niet accepteren, tenzij je bijv. contant voorschot betaalt, slechts bij enkele hostels kun je via internet reserveren en moet je ook voorschot betalen. Accommodatie vinden in Nicaragua en Costa Rica is absoluut niet moeilijk, dus het is niet nodig.
Ik was er met oud & nieuw en toen was het lastig om accommodatie naar wens te vinden op Ometepe. Maar dat was natuurlijk echt een bijzondere nacht.
Ook is er in Estelí eigenlijk maar 1 goedkoop hotelletje (Luz & Luna, ook wel Hostal Luna genoemd, Luz is het bijbehorende café). Wij hadden niet gereserveerd en de enige tweepersoonskamer was vol, verder hadden ze destijds in 2011 alleen slaapzalen, maar ze waren wel meer privékamers aan het bouwen. Ze hadden pas een nacht later plek dus we hebben eerst in een wat duurder en sfeerlozer hotel om de hoek geslapen.
In Granada en León is genoeg keus. In Granada vond ik La Siesta heel fijn (familiehotelletje, leuke patio, net wat blokjes verder van de toeristische drukte); HOSTEL LA SIESTA - Prices & Lodge Reviews (Granada, Nicaragua)
Ook Backpackers Inn is wel grappig, maar een beetje raar… een mix van heel luxe, maar ook een openbare keuken die je mag gebruiken. BACKPACKERS INN - Prices & Hostel Reviews (Granada, Nicaragua)
In León vond ik ViaVia geweldig: mooie betaalbare kamers (keus uit privékamer, wel of geen privébadkamer, of slaapzaal), leuke bar, live muziek op vrijdag, goede beveiliging. VIA VIA HOSTEL - Updated 2022 Reviews (Leon, Nicaragua)
Alleen het eten in het restaurant is nogal vlees-geörienteerd. Maar in León zijn plenty goeie restaurants, bv. Cosinarte, en Hong Kong (Chinees), of de stalletjes op straat bij de markt.
Als je een hostel okee vindt, is BigFoot ook leuk in León.
Voor Granada en Ometepe had ik uiteindelijk van tevoren gereserveerd, maar geen voorschot betaald.
Over Costa Rica weet ik niks, alleen dat alle reizigers die ik tegenkwam, zeiden dat ze daar 2x zoveel geld per dag kwijt waren als in Nicaragua. Vooral voor toeristische tripjes enzo. Dus ik zou starten in Costa Rica en eindigen in Nicaragua, anders schrik je je kapot van de prijzen.
Reserveren in Nicaragua is in het algemeen niet nodig. En zeker niet als je niet te specifieke eisen stelt. Overal zijn “hostals” varierend van zeer simpel tot veel luxer met eigen badkamer en/of airco. (laatste beslist niet nodig zolang er een ventilator is) Soms een gedeelde keuken ter beschikking, wat plezierig is. Elke stad kent zijn echte backpackers hostals en dan is het een keuze of je daar wilt zitten, tussen alle andere buitenlanders of niet. Heeft zijn voor en zijn tegen.
Als je naar Leon in Nicaragua komt, kunnen we je verder helpen. We zouden je niet verwijzen naar Via Via, wat een een succesvolle Belgische keten is. Maar Cecilia 74 heeft het er fijn gehad, schrijft ze hierboven.
Heb een goede en leerzame tijd.
Toevallig ben ik nu in Leon, gisteren aangekomen met Ticabus om 17u. Helaas hadden de eerste 4 (!) hostels waar we waren geen double privekamers (tussen de 17-25 dollar per nacht), de 5e gelukkig wel (Guardabarranco (18 dollar per nacht)), ook 2 andere stellen die eerst de andere kant van de stad op gegaan waren kwamen hier terecht. Dus een tip: mocht je een privekamer willen, zorg dan wel een dagje vantevoren waar er plek is… scheelt een hoop gesjouw
Dormbedden zijn er genoeg (rond de 6 dollar), alhoewel ik net 2 meiden uit de bus tegen kwam die in de Lazy Turtle geen bed konden krijgen en vandaag verhuizen uit Chillihostel, omdat het daar verschrikkelijk schijnt te zijn…
Beste plaats om te gaan als je niet een dorm zoekt is Casa Ivan pal in het centrum, naast het Teatre Central. Eigendom van de enthousiaste Pim uit Nl die erg veel van NIcaragua weet, ook van de Oost kust en het noord oosten.
Rustige goede plek met, heel handig, een reisbureau in huis voor dagtrips enz.
Casa Ivana 505 840 80126
Gerorgeo
Ik ben er in januari en februari geweest en wij hebben alleen op ometepe gereserveerd om niet voor verrassingen te komen staan. Over het algemeen is er gewoon plek en soms heb je pech, maar dan is er wel een hostel om de hoek waar je gebruik van kan maken.
Wij hebben in Leon bij ViaVia overnacht. Ik ben verliefd geworden op de stad en de locatie was echt top. Betaalbare, goede tweepersoonskamers met twee geweldige patios waar je lekker in een hangmat kan liggen. Bij de ingang zit het cafe waar inderdaad regelmatig bandjes optreden.
Veel plezier!!