Volgend jaar April tm Juni (10 - 12 weken) wil ik gaan reizen van Kaapstad naar Dar-es Salaam. Mijn route ligt nog niet helemaal vast, maar bij voorkeur wil ik Namibie, Botswana, Zambia, Malawi, Rwanda en Tanzania bezoeken. Zuid-Afrika wil ik liefst snel door heen, ik heb hier al een keer rondgereisd, de voornaamste reden is meer dat tickets goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Windhoek, maar mogelijk vergis ik me hier in.
Plekken die ik zeker wil bezoeken zijn, de rest ligt nog vrij open
- Etosha NP (Namibie)
- Victoria Falls (Zambia)
- Lake Malawi
- Serengeti NP
- Rwanda
- Ngorongoro krater
- Zanzibar (als afsluiter denk ik)
Nu zijn er globaal 3 mogelijkheden:
- Met een organisatie
- OV
- Eigen 4x4
Optie 1. heb ik eigenlijk zelf al afgedaan, dit wil ik alleen doen als ik geen reisgenoot kan vinden die met me mee wil (iemand belangstelling?). Ik zou denk ik de vrijheid missen om wat meer zelf te bepalen waar ik heen ga
Optie 2. Lijkt me leuk, ik weet alleen niet hoe haalbaar dit is. Sommige stukken moeten geen probleem zijn, maar andere weer wel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Optie 3. Eigenlijk lijkt me dit nog het meest geschikt, alleen zit ik met de kosten. Ik zie op diverse websites de terugkoop garantie, ik weet alleen niet in hoeverre dit ook op gaat als je bijvoorbeeld in Zuid-Afrika je auto koopt, en in Tanzania weer inlevert. Het geeft iig wel veel vrijheid… En aangezien de IB-groep een deel betaald en ik vrij veel heb gespaard kan geld nooit zo’n heel groot probleem zijn. Heeft iemand ervaring met het kopen en verkopen in verschillende (afrikaanse) landen? Weet iemand aan welke kosten ik moet denken voor het carnet de passage, verzekering, en andere kosten buiten de auto zelf en de benzine?