Over mezelf

Hallo,

Mijn naam is Elisa, maar zeg maar Lisa.
Ik ben sociaal werkster van opleiding en zit nu aan mijn laatste sprint tot juni om leerkracht te worden.

In oktober/november zou ik graag naar Zuid-Amerika reizen voor vrijwilligerswerk.
Het probleem is, ik weet langs geen kanten waar ik moet starten!

Ik wil liever geen 3000 dollar geven aan een organisatie die er is voor noodgevallen.
En toch wil ik met een veilig gevoel vertrekken.

What to do?

Lisa

Hoi Lisa

Leuk plan! Ik zie dat je je vraag ook al in het vrijwilligerswerk forum hebt gesteld. Je zou, als je weet waar je heen wilt, ook in dat landenforum de vraag kunnen stellen, daar heb je vaak mensen die veel weten over het betreffende land. Wie weet hebben die nog leuke tips.

Groetjes Thijs

Hoi Elisa, welkom op de forums. Kijk ook eens in het Continentenforum van Zuid-Amerika, en in de landenforums van landen die je interesse wekken.

Wat voor soort werk zou je willen doen?
Ik vind het ook altijd heel raar dat je geld moet betalen om gratis te ‘mogen’ werken! Ik doe dat dan ook nooit.
Wel heb ik een keer in een gaarkeuken geholpen in Bolivia. Daarvoor stond gewoon een advertentie in de Bolivian Times (Engelstalig krantje voor expats in Bolivia).
Ook kwam ik in Peru in Puerto Maldonado een opvangcentrum tegen voor wilde dieren die bijvoorbeeld bevrijd waren uit gevangenschap, gewond waren gevonden, of weesdieren waren. Daar zochten ze ook iemand die gewoon wilde helpen (zonder dat de vrijwilliger daar geld voor betaalt). Het heette El Jaguar, dus wellicht kun je gewoon zelf daarheen reizen en kijken of ze nog steeds mensen nodig hebben.

Je zou het ook kunnen proberen via www.joho.nl, maar ik weet niet of die ook bemiddelen voor ‘gratis’ vrijwilligerswerk.

Eerlijk gezegd zou ik zelf aanraden om gewoon lekker te gaan reizen, je geld slim uit te geven zodat je lokale ondernemers helpt, en als je iets tegenkomt waar je kan helpen (gaarkeuken, schooltje, opvangcentrum), dan doe je dat. En dan na terugkomst ga je lekker vrijwilligerswerk doen in eigen land, desnoods voor een goed doel dat effect heeft op Bolivia, Peru of waar dan ook. Dan hebben de mensen ook voor een langere termijn wat aan je.

Succes!