ov kosten in ghana

ik ben een reis aan het plannen in Ghana.
Ik vroeg mij af of iemand weet hoeveel een taxi kost van Tema naar kumasi
en of er een website is van het ov in ghana?

Is dit een grap of is dit een serieuze vraag…

Van Tema kan je een taxi nemen naar Accra, ofwel naar Kotoka airport als je met het vliegtuig naar Kumasi wil gaan, ofwal naar de omgeving van Kwame Nkrumah Circle waar de grote buslijnen naar Kumasi vertrekken (of de trotro’s als je niet veel waarde aan je leven hecht en niemand je zal missen). Best neem je een VIP bus, niet de goedkoopste, maar wel de beste en meest comfortabele.

De vliegtuigen vertrekken inderdaad (in principe) op vaste tijdstippen, de bussen en de trotro’s als ze vol zijn.

Een website van het ov in Ghana? Weet je wel zeker dat je een reis aan het plannen bent naar Ghana.
Een taxi van Tema naar Kumasi? Kwestie van loven en bieden. Ik doe even een gok: tussen de 250 en 500 GHcedis?
En verder kun je kiezen uit een busmaatschappij (STC, VIPP, Mass Metro (ca. 20 GHcedis?) ) en als die al een website hebben kan ik me niet voorstellen dat ze er tarieven vermelden. En als ze die al vermelden dan is het maar de vraag of die kloppen. Misschien zou je ook wel een ticket digitaal willen kopen. Forget it. Je kunt wel op voorhand en op het desbetreffende station een kaartje kopen.
Dan kun je ook nog met de tro tro (< dan 20 GHcedis?). Gewoon naar een groot tro tro station gaan en rond vragen.

daarom zei ik ook … of dit een grap je ofzo … Ik dacht ook ongeveer tussen 300 tot 500 GHC als het niet meer is dan dit bedrag van Tema - Kumasi met de taxi . en een internet site over openbaar vervoer in Ghana … Nooit van gehoord en gezien. en z’n ontwikkeld land is het nog niet dat alles op internet staat ( zoals in NL )

Ik weet wel dat STC een busmaatschappij van Tema naar Kumasi ging. dus als u in Ghana bent kunt u uitzoeken of deze maatschappij nog vertrekt uit Tema naar Kumasi kost ongeveer 30 - 40 GHC exclusief bagage, bagage is extra van 5 tot 10 ghc per koffer Als deze maatschappij niet meer rijd vanuit Tema. Dan kan je beter een taxi nemen van Tema naar Circle ( Accra ) en dan één van de busmaatschappijen pakken ( wat hier al is beschreven staat , in vorige berichten ). Ik raad u aan om voor VIP te kiezen die is beter onderhouden en betrouwbare dan de andere , er is airco, stoelen zijn comfortabel,

taxi van Tema - Circle is meer dan 30 GHC en de bus van Accra - Kumasi is ongeveer 20 GHC exclusief bagage, Bagage betaal je ongeveer 5 tot 10 GHC per koffer of wat anders

maar je kan ook een Trotro nemen van Tema naar Circle als u niet veel bagage heeft en dat tijd niet belangrijk is voor u. maar het is wel goedkoper dan taxi.

Dus dit is veel goedkoper dan 500 GHC voor een taxi van Tema- Kumasi.

Wel bij de tijd blijven als je een serieus antwoord wilt geven. Kijk op http://beta.stcghana.com.gh

1 like

we geven hier serieuze antwoorden op zijn vragen,

Ik weet dat VIP busmaatschappij een facebook pagina heeft maar je kan daar geen kaarten kopen… en Vorig jaar hadden ze ( STC ) nog geen website en werkt deze website wel en krijgt de gene die een kaartje koopt via de website wel het kaartje?? en heeft u ook al eens een kaartje gekocht via deze website en was alles in order ?? op het begin pagina staat een super mooie bus maar in werkelijkheid hebben ze helemaal niet van zulke mooie bussen.

maar ik hoop voor Exdipri als hij wel via deze website een kaartje wilt kopen dat hij wel het kaartje krijgt en die geldig is. het is beter om gewoon een kaartje kopen ter plekke.
en VIP bussen zijn de betrouwbaarste van alle busmaatschappijen en met VIP gebeuren de miste ongelukken.

Exdipri ik raad u af om met de Trotro van Tema - Kumasi te reizen, je bent ongeveer een halve dag onderweg en bij Trotro’s gebeuren de meeste dodelijke ongelukken vooral bij lange afstanden. bussen daarin tegen Accra - Kumasi 4 a 5 uur.

Ik ben het helemaal eens met Marcel. Zijn reacties waren serieus en mijn reactie ook.
Over bij de tijd blijven gesproken, heb je wel eens digitaal een kaartjes besteld bij STC?
Overigens denk ik, dat exdipri ondertussen wel wat verder kan met zijn/haar planning voor een reis naar Ghana, anders horen we het wel.
De discussie of degene die gereageerd hebben serieus zijn of niet beschouw ik voor gesloten.

En toch zijn ze bij de tijd ; ik krijg regelmatig (scam)mails uit Accra, ik zou al schatrijk zijn indien ze waar zijn .
Ik reageer meestal met het adres van de politie van Accra door te geven ofwel wat naaktfoto’s terug te sturen .Dan stopt het meeestal nogal snel.lol2
Computers zijn er duidelijk al in gebruik.

@ tijl-antwerp

Wat u schrijft heeft niks met de OV te maken in Ghana … en dat weet mijn neus ook wel dat er computers zijn in Ghana…

Ik zou sowieso zo veel mogelijk per trottro reizen.
Voor de laatste korte afstanden kan je een taxi nemen.
Prijs is moeilijk te zeggen, ik vraag altijd eens na bij iemand van de bevolking hoeveel het zou kosten van punt a naar punt b.
Vaak weten zij dit wel ongeveer, en dan kan je altijd nog iets meer betalen, want sowieso zullen ze jou veel meer vragen.
Een compromis vinden dus.

@ Serafien

dus als ik u begrijp zou u ook de trotro nemen ipv een bus van Tema naar Kumasi en u bent bereid om ongeveer 10 uur te zitten…als het niet meer is… Ik heb een keer de trotro genomen van Talame naar Bolga reisduur ongeveer 6 uur en ik had een betonnen kont en mijn rug deed pijn, de wegen waren wel goed maar toch rugpijn, de wegen van Accra naar Kumasi zijn slecht dus ik weet zeker dat je meer pijntjes krijgt.

Nee, als er een bus ter beschikking is zou ik de bus nemen. Ik wou gewoon maar zeggen dat het financieel beter is trottro’s te nemen dan altijd taxi’s :).