Oude mobieltjes gevraagd

Ik ga regelmatig naar Afrika, kwam gisteren terug uit Nigeria en ga over twee weken naar Tanzania. De mensen daar hebben vaak geen mogelijkheid om een vaste telefoonaansluiting te krijgen en zijn dus geholpen met een mobieltje.

Als je nog een mobieltje over hebt, stuur het dan a.j.b. naar mij, dan neem ik het mee en deel ik het uit.

Rosa

De bedoeling is ongetwijfeld goed maar ben je wel zeker dat men ginds toestellen van hier kan gebruiken? Ik vrees van niet…

Voor hen zijn telefoons niet gratis. Voor hen kan een telefoon het verschil tussen leven en dood betekenen (b.v. in geval van behoefte aan medische noodhulp). Een gratis mobiel van mij betekent dat zij alleen nog een SIM-kaart hoeven te kopen. Juist mensen in arme landen zijn dol op mobiele telefoons: een vaste telefoonverbinding is vaak heel moeilijk te verkrijgen, kost veel en de afstanden zijn in die landen vaak zeer groot. Een mobiele telefoon kan levensreddend zijn en ook een middel zijn om extra inkomsten te verwerven (opdrachten).

SIM-lock vrije telefoons kunnen daar zeker gebruikt worden. Er zijn dan ook enkele derdewereldhulp-organisaties die mobiels inzamelen. Alleen vraag ik me af hoeveel er “aan de strijkstok” blijft hangen. Ik geef ze in ieder geval rechtstreeks aan de mensen daar weg, net als ik vorige week in Nigeria gedaan heb!

Hallo RosaArbil,

Een heel mooi idee, maar uit eigen ervaring weet ik dat een nederlands mobieltje met een turks kaartje (in Turkije) slechts twee weken werkt, dan treed er een beveiliging in werking. Waarschijnlijk om export te voorkomen ofzo.
Ik heb gehoord dat als je dat mobieltje eerst in Nederland gebruik met een turks kaartje dat het dan wel werkt. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd.
Misschien iets om voor de zekerheid nog even na te gaan. Het zou zonde zijn van alle moeite.

Succes met de actie en vast een goede reis!

Het klopt dat het in Turkije anders ligt: nl. zoals je zegt. In geen enkel ander land ter wereld heb ik zoiets tot nu toe meegemaakt, ook in een land als Syrie, dat per slot van rekening aan Turkije grenst, kun je gewoon een Nl. mobieltje gebruiken met een Syrische SIM-kaart.

Dan zou ik zeggen: laat die mobieltjes maar komen!!!